پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 242976

یماری‌های غیرواگیر یکی از مشکلات مهم و چالش‌های اساسی زندگی بشر در سه دهه آینده است. متخصصان معتقدند بیماری‌های غیرواگیر که ریشه در سبک زندگی انسان و عوامل محیطی دارند، کیفیت زندگی انسان را از بین می‌برند که قابل پیشگیری هستند

مشکلات اسکلتی عضلانی در کمین دانش آموزان

سلامت نیوز:بیماری‌های غیرواگیر یکی از مشکلات مهم و چالش‌های اساسی زندگی بشر در سه دهه آینده است. متخصصان معتقدند بیماری‌های غیرواگیر که ریشه در سبک زندگی انسان و عوامل محیطی دارند، کیفیت زندگی انسان را از بین می‌برند که قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، یکی از این بیماری‌های غیرواگیر که متأسفانه سن ابتلا به آن در کشور ما پایین آمده، بیماری‌های اسکلتی عضلانی است. این دسته از بیماری‌ها که به‌دنبال فقر حرکتی و تغذیه نادرست بروز می‌کنند می‌توانند جامعه را در معرض خطرات بسیاری قرار دهند. از این‌رو در آستانه دومین کنگره بین‌المللی و بیست و نهمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران با رئیس انجمن فیزیوتراپی درباره علل و عوامل این دسته از بیماری‌ها و نحوه پیشگیری از آن به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید:
دکتر محمد علی محسنی بندپی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: بی‌تحرکی و به‌دنبال آن چاقی معضل بسیاری از جوامع امروزی است که می‌تواند به بروز دردهای اسکلتی عضلانی و به‌دنبال آن کاهش کیفیت زندگی منجر شود.


این فیزیوتراپیست با تأکید بر اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، می‌افزاید: برای کاهش آمار مبتلایان به بیماری‌های اسکلتی عضلانی باید بیش از پیش سلامت کودکان را مورد توجه قرار داد. بی‌تحرکی و حضور تکنولوژی مدرن بدون توجه به فرهنگ استفاده از آن مهم‌ترین موضوعاتی است که سلامت کودکان جامعه را تهدید می‌کنند.رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران خاطرنشان می‌کند: سبک زندگی جدید بیشتر زندگی نشسته را مطالبه می‌کند.

فرزندان ما بیشتر فعالیت‌های خود را پشت سیستم رایانه انجام می‌دهند. گرفتن تکالیف، انجام برخی تکالیف و تحقیقات درسی و حتی بازی و سرگرمی آنها پشت سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌شود.از یک سو سنگینی تکالیف مدرسه و کلاس‌های مختلف درسی نیازمند زمان زیادی است که باید صرف شود، از سوی دیگر اندک زمانی هم که باقی می‌ماند صرف بازی با رایانه‌ها یا گوشی موبایل می‌شود.

این بی‌تحرکی در کنار تغذیه نامناسب و تمایل به خوردن غذاهای چرب و فست فودها باعث شده فرزندان ما با اضافه وزن به استقبال دردها و مشکلات اسکلتی و مفصلی بروند.دکتر محسنی بندپی اظهار می‌کند: درست است که همه ما آرزو داریم فرزندان موفقی داشته باشیم اما آیا گرفتن بهترین کرسی در یک دانشگاه برتر به قیمت ازبین رفتن سلامتی فرزندمان ارزش دارد؟
حجم زیاد تکالیف درسی فرصت نفس کشیدن را از کودکان و نوجوانان می‌گیرد، همچنین استرس‌های متعدد ناشی از امتحانات متعدد نیز اجازه هرگونه فعالیت تفریحی و فیزیکی را از فرزندانمان می‌گیرد. در چنین شرایطی در سال‌های آخر تحصیل ممکن است فرزندی داشته باشیم که بسیار موفق است اما دچار مشکلات روحی و جسمی فراوان است. چنین فردی که قرار است آینده ساز جامعه باشد خود مشکلات متعددی خواهد داشت.


خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج
به‌گفته رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، تحقیق انجام شده روی 5هزار دانش‌آموز نشان داده که حدود 20 درصد آنها به اختلالات اسکلتی عضلانی مبتلا بوده‌اند.وی در توضیح دلیل این مشکل می‌گوید: کیف‌های سنگین مدرسه یکی از دلایل بروز این مشکل است. درحالی که وزن کیف مدرسه، باید زیر 10 درصد از وزن دانش‌آموز باشد اما ما کیف‌هایی را می‌بینیم که از شدت سنگینی والدین را نیز دچار مشکل می‌کنند.نوع نشستن پشت میز مدرسه، دلیل دیگر فشار روی ستون فقرات دانش‌آموزان است. همچنین زمان طولانی‌ای که صرف انجام تکالیف مدرسه چه پشت میز و چه به صورت دراز کشیده و دمر می‌شود دلیل دیگری برای این مشکل است. در میان این دلایل نباید از نقش مهم کم تحرکی غافل شد. نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و صحیح باعث می‌شود عضلات و استخوان‌ها رشد کافی نداشته باشند.

چراکه ورزش و فعالیت‌های فیزیکی با ایجاد فشار مناسب به استخوان‌ها باعث تحریک و رشد استخوانی خواهد شد.کودکانی که فعالیت‌های فیزیکی مناسبی ندارند سوخت و ساز مناسبی هم نخواهند داشت و عملاً از رشد طبیعی برخوردار نخواهند بود.
این فیزیوتراپیست تأکید می‌کند: نباید سلامت کودکان انتهای لیست برنامه‌های آموزشی باشد که شما برای فرزندانتان در نظر گرفته‌اید.
همانطور که به فکر کلاس‌های درسی فرزندانتان هستید و همان‌طور که مراقب سلامت دندان فرزندان خود هستید باید برای حفظ سلامت ساختار اسکلتی عضلانی او هم مواردی را رعایت کنید.


دکتر بندپی تأکید می‌کند: تکالیف بچه‌ها را طوری تنظیم کنید که هنگام انجام آنها کمترین فشار به ستون فقرات وارد شود. از آنها بخواهید حتماً هر 20 یا 25 دقیقه از جای خود بلند شده چند قدم راه بروند. این تغییر وضعیت کمک می‌کند فشار کمتری به‌ستون فقرات آنها وارد شود.در گام بعدی حتماً در فعالیت‌های روزانه زمانی را به فعالیت فیزیکی او اختصاص بدهید.


به‌تغذیه فرزندتان توجه بیشتری داشته باشید، غذاهای سرشار از کربوهیدرات بچه را چاق کرده و نسبت به فعالیت‌های فیزیکی بی‌رغبت می‌کنند از این‌رو بهتر است این دسته از غذاها را در رژیم غذایی کاهش داده و میوه و سبزی‌های تازه را جایگزین آنها کنید.و در نهایت به وضعیت خواب فرزندتان توجه کنید. بیشتر بچه‌ها کم می‌خوابند یا بد می‌خوابند. برای مثال ثابت شده است دمر خوابیدن فشار زیادی روی دیسک بین مهره‌ها وارد می‌کند که به مرور می‌تواند منشأ دردهای بسیاری باشد.وی در خاتمه توصیه می‌کند: مشاوره‌های بهداشتی و توانبخشی می‌تواند از بروز بسیاری از این نوع مشکلات پیشگیری کند، بنابراین لازم است مانند کشورهای پیشرفته دنیا، همه افراد جامعه در کنار بررسی‌ها و معاینات دوره‌ای پزشکی از نظر سلامت سیستم اسکلتی بدن نیز بررسی شوند تا در صورت بروز عارضه بموقع از پیشرفت آن پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha