شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 243099

گاهی دلیلش هوای اضافی است که در مسیر سیستم گوارش گیر کرده. در دیگر مواقع مانند این است که یک توپ بسکتبال در شکم تان گیر کرده یا کل ناحیه میانی بدن با آب پر شده است.

11 عادت بد که باعث نفخ معده می شود

سلامت نیوز: گاهی دلیلش هوای اضافی است که در مسیر سیستم گوارش گیر کرده. در دیگر مواقع مانند این است که یک توپ بسکتبال در شکم تان گیر کرده یا کل ناحیه میانی بدن با آب پر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، هر طور که نفخ را احساس کنید یک چیز قطعی است: ناراحت کننده است. هر چند نفخ به ندرت پیش می آید و وقتی دچارش می شوید بعد از چند ساعت از بین می رود ( با راه رفتن، آب خوردن و صبر کردن برای خارج شدنش کار را برای خود آسان کنید ).

در چنین مواقعی شاید دوست نداشته باشید زیاد حرکت کنید و یا دکمه بالای شلوار خود را ببندید! برای اینکه کمتر دچار این مشکل شوید این عادات را از خود دور کنید.


خیلی سریع غذا می خورید

سرعت زندگی همه ما را به عجله می اندازد، اما اگر مجبورتان می کند غذا را هم سریع بخورید باید مواظب باشید. وقتی سریع غذا می خورید در کنار غذا، هوا را نیز می بلعید که باعث میشود معده مانند بالن شود. هوای به دام افتاده در معده تنها عامل تحریک کننده نفخ نیست. وقتی با عجله غذا می خورید، به خوبی نمی جوید، و باعث می شود قطعات بزرگ غذا وارد روده شود و آنجا بماند تا کامل گوارش شود.

خطر دیگر غذا خوردن سریع: متوجه نمی شوید چه مقدار غذا خوردید، و با زیاد خوردن باعث می شوید معده پر شود. به جای اینکه سریع و با عجله غذا بخورید برای این کار حدود 20 دقیقه وقت بگذارید و غذا را خوب بجوید. این مدت مقدار زمانی است که معده به مغز خبر می دهد که سیر شدید.


ناهار تان یک ساندویچ است

حتی سالم ترین ساندویچ های آماده هم سرشار از سدیم هستند. تحقیقات نشان داده سدیم موجود در ساندویچ ها حدود 20 درصد مقدار مجاز روزانه است. همچنین در آخرین لیستی که از غذاهای پر سدیم ارائه شده ساندویچ ها جایگاه ویژه ای در صدر این جدول دارند. نان و رول ها یکی از منابع اصلی سدیم هستند و در درجه بعدی گوشت های فرآوری شده قرار دارند، پنیر هم زیاد عقب نیست. سدیم دریافتی خود را زیر 3.200 میلی گرم تنظیم کنید، با این کار هم سدیم دریافتی خود را پایین می آورید و هم ساندویچ را جایگزین می کنید تا دیگر دچار نفخ نشوید.


کلم پیچ را خام استفاده می کنید

کلم پیچ سرشار از ویتامین های ضروری است. کلم پیچ خیلی وقت است که پای ثابت سالاد های سالم است. این سبزی دارای فیبر و قندی به نام رافینوز است که هضمشان بسیار مشکل است و به همین دلیل وقتی کلم پیچ خام مصرف شود باعث نفخ و پف می شود. اما کلم پیچ تنها مجرم نیست، دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل و بروکلی نیز چنین هستند. می توانید با کمتر خوردن کلم به صورت خام و پختن آن نفخ را کاهش دهید. وقتی کلم را می پزید خاصیت خود را از دست نمی دهد اما فیبر آن را صاف می کند و حجمش را نیز کمتر می کند.


با نی می نوشید

آب میوه، آب سبزیجات و … امروزه انواع نوشیدنی های باب طبع مردم تولید می شود که می توان آنها را با نی نوشید. اما نی به همان اندازه که کار را راحت می کند مجبورتان می کند هوای اضافه را هم بمکید، برای همین است که فکر می کنید مانند یک توپ باد شدید. مهم نیست که چقدر آرام یا عمیق از نی می مکید، هوایی که بالای نی مانده را به شکم خود می فرستید و اجتناب از آن غیر ممکن است. بهتر است از لبه ی لیوان نوشیدنی خود را بنوشید.


مقدار زیادی غذای بسته بندی شده مصرف می کنید

بار دیگر مقصر سدیم است — از نمک به عنوان یک ماده ی نگه دارنده در این نوع غذاها استفاده می کنند. می دانیم که کراکر ها و چیپس ها بمب سدیم هستند، اما حتی غذاهای بسته بندی شده ای که ظاهر سالمی نیز دارند از جمله سس های سالاد، سوپ ها، غلات و حبوبات و سس گوجه فرنگی نیز می توانند کاری کنند تا از محدوده 2.300 میلی گرم سدیم در روز خارج شوید.

جالب است بدون اینکه حتی مزه ی نمک را بچشید مقدار زیادی از آن را دریافت می کنید. برای جلوگیری از نفخ و کاهش مصرف سدیم به سراغ غذاهای بسته بندی شده ای بروید که روی آنها میزان سدیم نوشته شده باشد و این میزان باید کمتر از 500 میلی گرم باشد. و البته باید بشقاب خود را از غذاهای فرآوری شده خالی کنید و به سمت غذاهای طبیعی و سالم بروید. میوه، سبزیجات و غلات بدون سدیم انتخابی عالیست.


محصولات رژیمی یا کم کالری انتخاب می کنید

قند های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز به هر چیز که رژیمی باشد مانند شیرینی، آبمیوه ها و آدامس ها اضافه می شود. اما کم کالری یا بدون کالری بودن با هزینه روبه روست. با اینکه FDA قند های مصنوعی صفر کالری را سالم اعلام کرده، این قندها به صورت جدی باعث نفخ می شوند. قندهای مصنوعی برای مدتی طولانی به اطراف معده آویزان می مانند چون درست هضم نمی شوند ( یا اصلا هضم نمی شوند ). قابل درک است چون هیچ چیزی ندارند که سیستم بدن به عنوان غذا بشناسد. این نوع غذاها را از برنامه خود خارج کنید و می بینید که به سرعت مشکلتان رفع خواهد شد.


عادت به خوردن نوشابه را نمی توانید ترک کنید

این حباب های کوچکی که نوشابه را مانند آبی جوشان می کند در معده نیز همین کار را تکرار خواهد کرد. نوشابه های رژیمی در نفخ معده تاثیر بدتری دارند چون حاوی قند های مصنوعی نیز هستند که هضم نمی شوند. واقعا نمی توانید نوشابه را ترک کنید؟ چند ساعت قبل از استفاده در نوشابه را باز بگذارید تا تبدیل شدن به کربناتش کم شود و یا می توانید نوشابه را داخل یک فنجان که یخ در آن است بریزید.


طرفدار دو آتیشه ی لوبیا هستید

انواع لوبیا ها با دیگر عمو زاده های خود مانند عدس و نخود منبعی فوق العاده از پروتئین گیاهی هستند. متاسفانه کربوهیدرات های موجود در لوبیاها از نوع غیر قابل هضم هستند، و به همین خاطر است که لوبیا ها نفاخ هستند. اما لوبیا ها به هر غذایی سلامتی را هدیه می دهند و اینکه بخواهیم کامل آنها را از برنامه غذایی خود بیرون کنیم نوعی ظلم به خود است.

راه حل: بهتر است در کنار لوبیا محصولاتی استفاده کنید که مانع نفخ معده شود. بعضی محصولات دارای آنزیمی هستند که هضم کربوهیدرات موجود در لوبیا را ممکن می سازد. می توانید از پزشک خود مشورت بگیرید تا او یکی از این محصولات را به شما پیشنهاد بدهد.


آدامس می جوید یا آب نبات می مکید

آدامس یا آبنبات مکیدنی دهان را مشغول نگه می دارد، که کمک می کند سیگار را ترک کنید. اما سهوا باعث می شود مقدار زیادی هوا را ببلعید. مانند استفاده از نی یا سریع غذا خوردن، این هوای اضافی باعث نفخ و آروغ زدن می شود. سعی کنید کمتر از از آدامس و آبنبات استفاده کنید و به جای آن بیشتر آب بنوشید.

نوشیدن آب مزایایی هم دارد: آب کمک می کند دستگاه گوارش حرکت کند و با این حرکت هوای اضافه و نفخ خارج خواهد شد.


شام را نزدیک به زمان خواب می خورید

اگر یک یا دو ساعت قبل از خواب شام می خورید در واقع خود را برای نفخ صبح گاهی آماده کردید. دراز کشیدن باعث اختلال در هضم غذا می شود، پس اگر با غذایی که در معده دارید به رختخواب بروید، ممکن است خیلی زود هضم نشود و باعث نفخ هنگام صبح شود. شاید همیشه تنظیم این زمان کار آسانی نباشد اما سعی کنید 3 تا 4 ساعت قبل از خواب شام میل کنید. قبل از خواب تا جایی که ممکن است سرپا بایستید تا دستگاه گوارش حرکت داشته باشد. اگر مجبورید که قبل از خواب شام بخورید وعده ای کوچک استفاده کنید.


به علائم آلرژی غذایی بی توجهی می کنید

با وجود هشدار هایی که بابت آلرژی غذایی داده می شود بسیار از ما چون زیاد تحت تاثیر این آلرژی ها قرار نمی گیریم به آن بی توجهیم. بعضی از آلرژی ها هم برایمان زیاد شناخته شده نیست برای همین متوجه نمی شویم.

کسانی که به گندم آلرژی دارند و نمی توانند گلوتن هضم کنند معمولا مشکلات گوارشی و نفخ معده دارند، و اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز داشته باشید ممکن است به دفعات اتساع و ناراحتی را تجربه کنید. اگر بدون اینکه چنین مشکلاتی داشته باشید دچار نفخ و مشکلات گوارشی می شوید حتما با پزشک خود چک کنید تا مشخص شود به چه غذایی حساس هستید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha