دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 243348

خستگی مفرط شما را از کار و زندگی می اندازد و متاسفانه تمامی ندارد. شاید این خستگی ربط چندانی هم به میزان خواب شما نداشته باشد اما همیشه احساس خستگی و کسالت دارید. در این مطلب می خواهیم به این پرسش که چطور خستگی مفرط و همیشگی را از بین ببریم؟ پاسخ دهیم.

چطور خستگی مفرط و همیشگی را از بین ببریم؟

سلامت نیوز: خستگی مفرط شما را از کار و زندگی می اندازد و متاسفانه تمامی ندارد. شاید این خستگی ربط چندانی هم به میزان خواب شما نداشته باشد اما همیشه احساس خستگی و کسالت دارید. در این مطلب می خواهیم به این پرسش که چطور خستگی مفرط و همیشگی را از بین ببریم؟ پاسخ دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، در پایان این مطلب راه هایی برای اینکه چطور خستگی مفرط و همیشگی را از بین ببریم به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه صبحانه مختصری می خورید و یا اصولاً عادت به خوردن غذا در روز ندارید، پس انتظار این را هم داشته باشید که چند ساعت از روز گذشته، خستگی به سراغ تان بیاید و این به علت آن است که مقدار قند خون تان که انرژی مغز و بدن تان وابسته به آن است کاهش می یابد و اگر صبحانه ای با مقدار قند کم ولی پروتئین زیاد مصرف کنید یقیناً در طول ساعات اولیه روز، خون تان ذخیره ای ثابت و مفید از قند خواهد داشت که این شیرینی بتدریج در طی روز مصرف می شود. اضافه وزن نیز عامل دیگری است که موجب خستگی جسم و روان می شود، داشتن وزن نرمال کمک زیادی می کند تا کمتر دچار خستگی شوید.

برای رفع خستگی چرت می زنید؟

متأسفانه نسخه‌‌ای که همه‌ی ما برای درمان بی حالی و کسالت می‌پیچیم، این است که فورا چرتی بزنیم تا سرحال شویم. اما آیا تا به حال دقت کرده‌اید که وقتی تمام روز به خاطر بیماری در رختخواب دراز می‌کشید، احساس خستگی و بی‌حالی شما بیشتر می‌شود؟ سرتان گیج می‌رود و سردرد خفیفی را احساس می‌کنید و به جای اینکه انرژی بگیرید و سرحال شوید، انگار همه‌ی انرژی بدن‌تان تحلیل رفته است. دلیلش این است که تأثیرِ استراحت یا خوابیدن بیش از حد، درست برعکس چیزی است که ما انتظار داریم، در حالی‌که این حرکت و جنب و جوش است که انرژی ما را تقویت می‌کند. اگر احساس خستگی می‌کنید و رَمق کار کردن ندارید، شاید با قرار گرفتن در معرض هوای تازه به راحتی بتوانید به جسم و ذهن‌تان طراوت بدهید. بهتر است به جای استراحت مطلق، به خودتان پاداش بدهید، یعنی هر از گاهی از جایتان بلند شوید و هوای تازه‌ای بخورید تا تأثیر طراوت‌بخش آن را در خودتان احساس کنید. این کار به سبب آزاد شدن اندورفین باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می‌شود. فراموش نکنید که غم و افسردگی، عوامل زمینه‌سازِ خستگی هستند.

برای رهایی از خستگی خلاقیت و امید را فراموش نکنید

خلاقیت به معنای خلق اثری خاص نیست فرد خلاق کسی است که بداند اوقت فراغت خود را چگونه سپری کند و با اختیار انتخاب و فعالیت لحظات را به لحظات پویایی تبدیل کند تا از رکوردها و خستگی های ملال آور روزمره نجات یابد. افرادی که در زندگی از امید بیشتری برخوردار هستند کارهای روزمره خود را با شور و نشاط بیشتری انجام می دهند این امر سبب ایجاد پویایی، حرکت، جوشش و خروش در زندگی شده، انسان را از روزمرگی و احساس یأس و کسالت و خستگی نجان می دهد.

چطور تمدد اعصاب کنید؟

مهم نیست که شغل تان تا چه اندازه جالب و دوست داشتنی است. چنانچه تمدد اعصاب کنید هر چند وقت یک بار به خود استراحتی بدهید، می توانید کارتان را با بازدهی هرچه تمام تر انجام دهید. ضمن استراحتی که در حین کار به خود می دهید به جای خوردن چای و بیسکویت، به ورزش و قدم زدن و تمرکز نکردن بپردازید و سعی کنید افکار دلنشین را جانشین ناراحتی های زندگی کنید. باشد که با به کار بستن تدابیر ذکر شده روح تازه ای در کالبدتان دمیده شود.

چطور خستگی مفرط را از بین ببریم؟

– از نوشیدن زیاد قهوه یا چای بعد از صبحانه یا قبل از ناهار پرهیز کنید. چون این کار نه تنها اشتهای شما را به هم می‌ریزد بلکه شما را مضطرب می‌کند.

– حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان در طول روز آب بنوشید.

– شب به اندازه کافی بخوابید.

– برنامه ورزشی داشته باشید.

-‌ حتما به موقع از یک صبحانه متعادل استفاده کنید که حاوی انواع غلات، لبنیات و میوه‌های مورد علاقه شما باشد.

– بین صبحانه و ناهار تنقلات مصرف نکنید.

– در وعده ناهار غذای زیاد نخورید چون باعث می‌شود باقی روز احساس خستگی کنید. اما همین غذای مختصر باید حاوی مقادیر متعادلی از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha