جوش پوستی در قسمت های مختلف صورت هر یک ممکن است به وجود نوعی مشکل در بدن دلالت کنند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

جوش پوستی در قسمت های مختلف صورت چه مشکلاتی را آشکار می کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، اکثر ما به این مسئله معتقد هستیم که علیرغم استفاده از محصولات مراقبتی مختلف برای پوست اما باز هم برخی ضایعات پوستی به راحتی و به طور کامل برطرف نمی شوند. گرچه تقریبا همه ما می دانیم جوش های پوستی بر اثر مسدود شدن منافذ پوست یا عدم تعادل هورمون ها بروز می کنند، اما بروز جوش در برخی مناطق نشان دهنده وجود یک مشکل بهداشتی و سلامتی را در فرد مشخص می کند.

بررسی محل جوش در صورت و تشخیص مشکلات مربوط به آن اصطلاحا نقشه برداری صورت face mapping  نامیده می شود و پیشینه هزار ساله در طب چینی دارد. با بررسی محل جوش پوستی قادر خواهید مشکلات سلامتی بدن خود را کشف کنید.

در این باره با دکتر روشینی راج Roshini Raj، متخصص گوارش و موسس TULA صحبت کرده ایم تا مشخص کنیم مهم ترین بخش هایی که در صورت دچار جوش می شوند، چه حقایقی را در باره سلامت شما بیان می کنند. به یاد داشته باشید که نقشه برداری صورت یک دانش دقیق نیست، بنابراین فرض را بر این نگذارید که بروز یک یا دو جوش در بخش هایی که ذکر خواهند شد نشان دهنده یک مشکل جدی در سلامت شماست. به علاوه اگر یک بخش از صورت یا بدن شما به طور مداوم دچار جوش می شود، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های دقیق تر انجام شود.

دکتر راج در این باره می گوید: جوش صورت علت های زیادی دارد و بسیاری از مردم عامل درونی آن را تشخیص نمی دهند – از خواب گرفته تا هوایی که نفس می کشید بر روی جوش ها تاثیر می گذارند. پوست خوب و شفاف زمانی حاصل می شود که هم مراقب آنچه برای پوست خود استفاده می کنید باشید و هم به مراقبت از بدن خود اهمیت بدهید.

جوش پیشانی

گوارش ضعیف و استرس عواملی هستند که باعث جوش پیشانی می شوند. برای اینکه سموم را از بدن خود دفع کنید و به گوارش خود کمک کنید، بهتر است به جای مصرف نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی های پردازش شده بیشتر آب بنوشید. به گفته دکتر راج خوابیدن حداقل به مدت 7 ساعت در شب، نوشیدن آب فراوان در روز و انتخاب یک رژیم غذایی متعادل به کاهش جوش های پیشانی کمک می کنند. به علاوه برخی عوامل موضعی نیز باعث جوش پیشانی می شوند. سعی کنید کلاه و موهای خود را از روی پیشانی کنار بزنید تا مالش پوست و محصولاتی که برای مو استفاده کرده اید، باعث بسته شدن منافذ پوستی نشوند.

جوش گونه

جوش نزدیک به قسمت های بالای گونه مربوط به سیستم تنفسی می شوند. بنابراین اگر به طور مداوم در حال پیاده روی در سطح شهر هستید یا در زمان رانندگی پنجره اتومبیل خود را باز می کنید، لازم است در پاکسازی صورت خود دقت بیشتری داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که هوای داخل خانه تمیز است، از تهویه کننده هوا و گیاهان تمیز کننده استفاده کنید.

شاید متوجه این مسئله نشوید، اما هر روز عوامل زیادی با گونه ها و صورت شما تماس پیدا می کنند، بنابراین پاکسازی عوامل پیرامون تان به کاهش جوش های گونه کمک خواهد کرد.

جوش ها در قسمت های پایین گونه نشان دهنده وجود مشکلات بهداشتی در دهان و دندان است، اما باکتری های سطحی نیز در بروز این جوش ها نقش مهمی دارند. حتما مواردی که با صورت شما تماس پیدا می کنند را تمیز و پاکسازی کنید، به عنوان مثال تلفن همراه، برس آرایشی و بالشت تان حتما باید تمیز و بهداشتی باشند.

جوش های ناحیه T روی صورت

به ناحیه بین ابروها به طرف پایین و به سمت بینی و چانه را ناحیه T می نامند. جوش های این ناحیه بر اثر اختلالات گوارشی یا حساسیت های غذایی بروز می کنند. دکتر راج در این باره می گوید: برخی متخصصان توصیه می کنند مصرف لبنیات، گوشت قرمز و فست فود کاهش پیدا کند و بیشتر سبزیجات دارای برگ سبز مصرف شود تا پوست ناحیه T در صورت بهبود پیدا کند.

به علاوه در ناحیه T غدد چربی بیشتری وجود دارد که احتمال جوش زدن این بخش را بیشتر می کند. حتما پوست این ناحیه را تمیز کنید و از روش های پاکسازی استفاده کنید که منافذ پوستی را باز می کند.

جوش روی بینی به ویژه با مشکلات کبد و کلیه در ارتباط است، بنابراین جوش های آزاردهنده روی بینی می توانند نشان دهنده فشار خون بالا یا اختلال در عملکرد کبد باشند. اگر دچار این مشکل هستید، سعی کنید از مصرف ادویه زیاد اجتناب کنید.

جوش روی چانه

جوش روی چانه نشان دهنده بزرگترین عامل جوش های پوستی در بدن و صورت است: عدم تعادل هورمونی. راج در این باره توصیه می کند : سعی کنید برنامه خواب منظم و رژیم غذایی سالم داشته باشید، اما اگر همچنان روی چانه تان جوش می زند، به متخصص پوست یا متخصص زنان مراجعه کنید، در این شرایط شاید داروهای ضد بارداری و اسپیرونولاکتون spironolactone موثر باشند.

نوشیدن چای نعناع و مصرف مکمل های امگا 3 گزینه های خوبی برای رفع مشکلات هورمونی هستند. به علاوه مطمئن شوید که چانه خود را زیاد روی دست تان تکیه نمی دهید یا پوست این ناحیه را بیش از حد نیاز لمس نمی کنید.

جوش پوستی در پشت، روی بازوها و ران ها


اغلب نوسانات هورمونی و ژنتیک مهم ترین عواملی هستند که باعث جوش پشت، بازوها و ران ها می شوند، بنابراین کنترل جوش های این نواحی خیلی سخت خواهد بود. به علاوه الیاف مرطوب ناشی از عرق کردن و مالش آنها به پوست باعث تحریک پوست و جوش زدن این بخش ها می شود.

در این باره دکتر راج توصیه می کند : سعی کنید فشار ناشی از حمل کوله پشتی و کیف دستی را کاهش دهید که باعث مالش پوست و در نتیجه جوش می شود.لباس هایی بپوشید که تمیز و گشاد هستند. شامپو بدن، صابون، لوسیون بدن، مواد شوینده و ضد آفتاب مورد استفاده خود را از مواردی که دارای روغن ها و ترکیبات طبیعی هستند انتخاب کنید.

لباس های نخی مورد استفاده شما نباید دارای درزها یا برچسب های تحریک کننده باشند. با وجود تمام این احتیاط ها اگر همچنان پشت و بازوهایتان جوش می زند، از لباس هایی با الیاف متفاوت استفاده کنید. در حقیقت نخ می تواند مواد شیمیایی تحریک کننده را جذب کرده و در پوست های حساس منجر به جوش پوستی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha