چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 64832

آکنه پشت ("باکن") آکنه ای است که در پشت شما ایجاد می شود. زمانی اتفاق می‌افتد که عرق، چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها در منافذ پوست شما به دام می‌افتند. کوله پشتی، پیراهن های عرق دار یا تجهیزات ورزشی می توانند اصطکاک روی پشت شما ایجاد کنند و آکنه پشت را بدتر کنند.

چگونه می توان جوش های پشت را درمان کرد؟

جوش کمر نشانه ی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی صورت ، تنها محلی از بدن نیست که جوش ها در آن ظاهر می شوند. بلکه هر نقطه ای از بدن که شامل غده های ترشح کننده چربی و محل رشد موهاست ، مانند پشت، سینه و حتی شانه های افراد، می تواند دچار جوش شود.

داشتن  جوش صورت ، برای 92% مردم عادی و طبیعی است؛ با این وجود 60% از افراد از جوش های پشت و حتی جوش شانه ها، رنج می برند. داشتن جوش در این قسمت ها ی بدن،  بیانگر این است که این نوع از جوش ها ، جدی هستند و نیاز به درمان دارند.

پشت نیز مانند صورت، دارای غدد چربی بی شماری است که با ترشح، پوست را چرب نگه می دارد. این ترشحات علاوه بر چربی پوست، شامل سلولهای مرده پوست و باکتریها نیز، است. این عوامل در محل رشد مو ها می توانند تجمع کرده  و باعث مسدود شدن منافذ پوست  شوند. این منافذ بسته شده ، کم کم به شکل جوش های چرکی، نمایان می شوند.

چگونه از شر آکنه پشت خلاص شویم؟

آکنه یک بیماری شایع است که به طور معمول در مناطقی از پوست با غدد تولید کننده چربی زیادی مانند صورت، سینه و پشت ایجاد می شود.آکنه پشت ممکن است شامل جوش‌های سر سیاه ، سر سفید یا برجستگی‌های پر از چرک به نام کیست باشد.

درمان آکنه پشت به شدت آن بستگی دارد و ممکن است شامل محصولات بدون نسخه (OTC)، داروهای تجویزی یا درمان هایی مانند نور درمانی باشد.در این مقاله به این می پردازیم که آکنه پشت چیست، چه چیزی باعث آن می شود و چگونه آن را درمان کنیم.

آکنه پشت چیست؟

  • جوش های سر سیاه: هر برآمدگی یک نقطه تیره در مرکز خود دارد.
  • سر سفید: هر برآمدگی یک مرکز سفید دارد.
  • پاپول ها: هر برآمدگی کوچک "سر" مشخصی ندارد.
  • کیست: این توده های دردناک یا حساس به نظر شبیه به جای جوش هستند و شکل شدید آکنه هستند.
  • آکنه پشت یک وضعیت پزشکی مشخص نیست، اما در مقایسه با آکنه روی صورت، چالش‌های منحصر به فردی دارد. برای مثال، دیدن و رسیدن به آکنه پشت برای اعمال درمان‌ها دشوارتر است.
  • کورک ها (پاپول ها) : جوش های برجسته که به صورت برآمدگی های کوچک صورتی رنگ در پوست پدیدار می شوند، به عنوان کورک شناخته می شوند.
  • چرک دانه ها: که نوعی جوش دردناک بوده، برجستگی های پر از چرک سفید یا زرد رنگ، با پایه قرمز رنگ هستند.
  • برآمدگی ها (ندولها) : زمانی که ضایعه جوشی در ناحیه عمیق تر پوست رشد می کنند و می توانند سخت و دردناک نیز، باشند.
     


خلاص شدن از شر آکنه پشت

راه های مختلفی برای نزدیک شدن به آکنه پشت وجود دارد، از جمله:

درمان با داروهای بدون نسخه

طبق گفته انجمن پوست آمریکا (AAD) ، افراد مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط ​​پشت ممکن است از ترکیب مراقبت از پوست سازگار با آکنه با محصولات OTC که ضایعات را هدف قرار می دهند، سود ببرند.

یک روال اساسی مراقبت از پوست برای آکنه معمولاً شامل موارد زیر است:

پاک کننده

هر روز و پس از عرق کردن، پوست را با یک پاک کننده ملایم و غیر تحریک کننده بشویید. از صابون های تند و قابض خودداری کنید و آکنه را پاک نکنید – این باعث افزایش التهاب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی  هنگامی که آکنه شعله ور می شود، افراد می توانند از شستشوی بنزوئیل پراکسید  ( با غلظت حدود ۵٪ )استفاده کنند. این ماده باکتری ها را از بین می برد و به کاهش ضایعات کمک می کند. زمانی که فرد شستشو را چند دقیقه روی پوست خود بگذارد، بهتر عمل می کند و سپس آن را بشویید.

همچنین ممکن است فرد نیاز به تجدید نظر در مورد شامپوها و سایر محصولات مو داشته باشد. اگر هر یک از اینها خشن باشد، ممکن است در حین حمام کردن، پوست را تحریک کند.

جوش کمر

کرم ها و ژل های بدون نسخه دارویی

برای کاهش آکنه، فرد ممکن است علاوه بر استفاده از شوینده صورت بنزوئیل پراکسید ، یک محصول مراقبت از پوست حاوی 0.1 درصد رتینوئید را نیز امتحان کند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی  بسیاری از کرم های OTC حاوی رتینوئید هستند.گزینه دیگر ژل آداپالن است. پزشکان توصیه می کنند بعد از دوش گرفتن و قبل از خواب از آن استفاده کنید. یک اپلیکاتور می‌تواند به فرد کمک کند تا درمان‌هایی را برای قسمت‌های صعب العبور کمر اعمال کند.

مرطوب کننده

اگر احساس خشکی یا سفت شدن پوست پشت، به‌ویژه پس از دوش گرفتن یا حمام کردن داشته باشید، ممکن است از مرطوب‌کننده‌های بدون روغن استفاده کنید. به دنبال محصولاتی باشید که برچسب غیر کومدوژنیک ( غیر جوش زا) دارند. این بدان معنی است که آنها منافذ را مسدود نمی کنند.

ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند ضایعات آکنه را تیره تر و قابل توجه تر کند. همچنین می تواند باعث ماندگاری بیشتر آنها شود. هر زمان که پشت بدنتان در معرض دید قرار گرفت از یک ضد آفتاب غیر کومدون زا با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

درمان مبتنی بر داروهای با نسخه

اگر راهبردهای مراقبت در منزل و درمان های OTC کمکی نکردند، و به خصوص اگر آکنه شدید است، با یک متخصص پوست صحبت کنید، که ممکن است توصیه کند:

  • محصولات موضعی قوی: پزشک ممکن است نسخه های قوی تر از محصولات رتینوئید یا بنزوئیل پراکسید یا کرم های آنتی بیوتیک را تجویز کند.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی: زمانی که آکنه به نظر می رسد با چرخه قاعدگی مرتبط باشد، ممکن است میزان چربی تولید شده از پوست را کاهش دهد.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی: داروهایی مانند داکسی سایکلین و اریترومایسین می توانند میزان باکتری های مولد آکنه روی پوست را کاهش دهند. یک متخصص پوست کوتاه ترین دوز ممکن را توصیه می کند زیرا استفاده بیش از حد می تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود و آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های سالم روده را از بین ببرند.
  • ایزوترتینوئین: این داروی قوی هر چهار علت آکنه را درمان می کند: چربی بیش از حد، التهاب، مسدود شدن منافذ و باکتری ها. این بسیار موثر است - حدود 85٪ از افرادی که آن را مصرف می کنند، بعد از یک دوره، آکنه را از بین می برند. با این حال، می تواند عوارض جانبی شدیدی مانند افکار خودکشی، پرخاشگری، مشکل در حرکت اندام ها و بثورات پوستی جدی ایجاد کند.
  • درمان آنتی آندروژن: این شامل مصرف داروهایی است که تستوسترون را سرکوب می کنند ، مانند سیپروترون استات و اتینیل استرادیول یا اسپیرونولاکتون. متخصصان پوست ممکن است آن را برای زنانی که به داروهای ضد بارداری خوراکی پاسخ نمی دهند یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارند، در نظر بگیرند .

نور و لیزر درمانی

یک متخصص پوست ممکن است لیزر یا نور درمانی را برای آکنه توصیه و انجام دهد. این شامل قرار دادن پوست در معرض نوع خاصی از نور در طی جلسات منظم برای یک دوره مشخص است.

انواع مختلفی از نور درمانی وجود دارد:

درمان با نور قرمز، آبی یا مادون قرمز می تواند جوش ها را درمان کند اما جوش های سرسفید، جوش های سرسیاه، کیست ها یا ندول ها را درمان نمی کند.

فتوپنوماتیک درمانی می تواند به باز کردن منافذ کمک کند - درمان جوش های سرسفید و سر سیاه اما نه کیست.

درمان فوتودینامیک می تواند آکنه شدید را با موفقیت درمان کند، اما هزینه بیشتری دارد.

دستگاه های نور درمانی خانگی می توانند جوش ها را درمان کنند، اما شدت نور کمتر از نوری است که متخصص پوست استفاده می کند.

برای ضایعاتی که اسکارهای قابل توجهی به جا می گذارند، متخصص پوست می تواند از روش هایی مانند لیزر درمانی، میکرونیدلینگ و لایه برداری شیمیایی برای کاهش ظاهر استفاده کند.

پیشگیری: مراقبت از پوست

روال مراقبت از پوست سازگار با آکنه که توسط AAD بیان شده و در بالا خلاصه شده است می تواند به پیشگیری از آکنه پشت و همچنین درمان آن کمک کند. یک پاک‌کننده ملایم، مرطوب‌کننده غیرکومدوژنیک و محافظت کافی در برابر آفتاب ممکن است تمام نیازهای یک فرد باشد.

به هیچ وجه نمی توان مانع ایجاد این نوع جوش ها در پشت شد؛ چرا که فاکتور اصلی آنها، عوامل ژنتیکی و نوسانات هورمونی است که از کنترل فرد خارج هستند .اما می توان با روشهای زیر امکان ابتلا به این نوع جوش ها را کاهش داد:

- اجتناب از برخی داروها: بعضی از داروها از جمله اندروژن ها (هورمونهای مردانه) و لیتیوم ها، به عنوان داروهای محرک در ابتلا به جوش شناخته شده اند. اگر ناچار به استفاده از این داروها باشید، بهتر است با پزشک خود درخصوص جایگزینی این داروها، با موارد مشابه ، مشورت کنید.

- استفاده از محصولات مراقبتی پوست را که اساس ساخت آنها مواد روغنی هستند، کاهش دهید : بهتر است از مرطوب کننده ها ، مواد آرایشی، کرمهای ضد آفتاب و سایر محصولات روغنی کمتر استفاده شود. چرا که اینها می توانند منجر به جوشهای پشت گردند. همچنین استفاده از محصولات با برچسب non-comedogenic به منظور جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه ، توصیه می شود.

- حذف عواملی که به پشت فشار آورده و سایش ایجاد می کنند: اگر از کوله پشتی یا تجهیزات ورزشی مانند پدهای شانه استفاده می کنید، بهتر است برای مدتی آنها را کنار بگذارید و یا سعی کنید همیشه یک تی شرت تمیز با جنس نخ (کتان) زیر آنها بپوشید. فشار و اصطکاک طولانی مدت این وسایل، در پشت ایجاد جوش هایی می کند که به جوشهای مکانیکا ، معروف هستند.

سایر راهکارهای مراقبت از پوست که می توانند از آکنه و تحریک پوست جلوگیری یا کاهش دهند عبارتند از:

  • به طور منظم ملحفه، حوله و روبالشی را بشویید
  • شستن مرتب لباس‌ها، به‌ویژه لباس‌های تنگ، مانند سوتین‌ها
  • اجتناب از چیزهایی که به پشت ساییده می شوند، مانند کوله پشتی
  • ورزش در لباس های گشاد ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پنبه
  • دوش گرفتن و تعویض لباس بلافاصله بعد از ورزش یا استفاده از دستمال های پاک کننده
  • شستن لباس ها و تجهیزات ورزشی بعد از هر بار استفاده

چه چیزی می تواند باعث آکنه پشت شود؟

آکنه افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل خاصی که می توانند در ایجاد یا افزایش خطر توسعه آن نقش داشته باشند عبارتند از:

بلوغ

نوجوانان اغلب آکنه دارند، احتمالاً به دلیل افزایش تستوسترون که در دوران بلوغ اتفاق می افتد . تستوسترون نقش کلیدی در تحریک رشد و تکامل بیضه ها و آلت تناسلی مردان و حفظ قدرت استخوان و عضله در زنان دارد.کارشناسان معتقدند که تستوسترون باعث می شود غدد چربی بیش از حد سبوم تولید کنند و احتمال مسدود شدن منافذ پوست را افزایش دهند. آکنه ممکن است زمانی که فرد وارد بزرگسالی می شود بهبود یابد.

سابقه خانوادگی

اگر یکی از والدین یا هر دو آن را داشته باشند یا داشته باشند، احتمال ابتلای فرد به آکنه بیشتر است.اگر هر دو والدین آکنه داشته باشند، ممکن است فرد در سنین پایین به آن مبتلا شود. و اگر والدین فردی در بزرگسالی آکنه داشته باشند، ممکن است فرد در بزرگسالی نیز به آن مبتلا شود.

رابطه ی جنسی

احتمال بروز آکنه در زنان بیشتر از مردان است که احتمالاً به دلیل تأثیر هورمون‌های جنسی زنانه است که در طول چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی در نوسان است .

علاوه بر این،  PCOS، (سندرم تخمدان پلی کیستیک) که زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث سطوح بالای تستوسترون می شود، می تواند منجر به پوست چرب و آکنه، از جمله علائم دیگر شود .

سایر محرک ها

عوامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد آکنه یا شروع شیوع بیماری شوند عبارتند از:

  • برخی از داروها، مانند استروئیدها و برخی از اشکال کنترل بارداری هورمونی
  • محصولات آرایشی و بهداشتی که غیر کومدوژنیک هستند
  • پوشیدن مرتب وسایلی مانند کوله پشتی که نواحی آسیب دیده پوست را ساییده یا تحریک می کند
  • همچنین شواهدی وجود دارد که فاکتورهای رژیم غذایی می توانند آکنه را بدتر یا بهبود بخشند. با توجه به AAD ، برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی با شاخص گلایسمی پایین آکنه را کاهش می دهد. این شامل خوردن کربوهیدرات های "آهسته سوز" است که باعث افزایش قند خون نمی شود.
  • همچنین، برخی از مطالعات ارتباط بین شیر گاو و میزان بالاتر آکنه را نشان داده اند. با این حال، این ارتباط نامشخص است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سایر محصولات لبنی مانند ماست یا پنیر باعث ایجاد آکنه می شوند وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرحسین ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    سلام من ۲ ۳ سالی هست جوش میزنم از وقتی که باشگاه بدنسازی میرم زدم چیزی جوز کراتین مصرف نمیکنم که اون خیلی وقته قطع کردم خیلی ناراحتم واسه پشتم دکترم قرصای چرک خشک کن بهم داد که فقط کمی کمتر شد از بین نرفت همه جای بدن سفیده خوبه جز پشتم که زده تو ذوق میزنه خواستم بدونم ممکنه ماله کبد چرب باشه و قرصlife52مصرفش کنم عوارضی نداره واینکه صابون گوگرد ضرری نداره یکی از دکترام میگفت بده اخه جوشام یا سر سفیدن یا خونی سرسفیدارو فشار میدم چربیش در بیاد چون اگه این کارو نکنم جاش می مونه سیاه میشه لطفا یکی راهنمایی کنه ممنون.
  • امیر ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    با سلام 19 سالمه و بالای کمرم و شانه هام جوش های بدی مزنه که هم چرکیه هم درد داره حجامت کردم خوب نشدم واقعا خسته شدم بعضی جوش هام که خوب میشه جاش حالت چاله میشه تو کمرم صورتمم کم وبیش جوش چرکی میزنه باز خوب میشه لطفا کمکم کنید
    • نگین ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸
      36 13
      اگه جوش ها رو بکنید ردش مثل چاله میشه به دکتر مراجعه کنید
  • شیرین ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    49 23
    سلام من ۱۵ سالمه دو‌روزه کناره های پیشونیم جوش میزد امروز شروع ب خارش کرد الان میسوزه و فقطم سمته راسته صورتمه چپ سالم راست همه قرمز الان پشت پلکم ی چیزی شبیه جوش زده اما ریززز و خالیه درمانی داره؟
  • مژده ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    69 41
    سلام.من ١سالی تحت نظر دکتر بودم چون از نظر اختلالات تخمدونام مشکل داشتم و قرص ld مصرف میکردم.پریودیم منظم شده بود و جوش نمیزدم.اما فوق العاده چاق شده بودم همش پف کرده بودم بد جور ازارم میداد.دیگه نخوردم و قرصارو ادامه ندادم.و بد پریودیم نامنظم شد.شروع به ورزش کردم حدود 6ماهی میشه کم کم هیکلم داره بر میگرده اما پریودیم نامنظمه و رو بازو و پشت کمرم جوش قرمز و سر سیاه درمیاد......نمیدونم باید چیکار کنم؟یعنی دوباره باید به پزشک مراجعه کنم و قرص های هورمونی بخورم؟
    • hadi ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
      شما باید ازدواج کنی
  • عبداله مایلی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    باسلام من 33دارم پشت کمرم شانه هایم جوش درشت چرکی دردناکی میزنه آیا داکسی سایکلین برای این گونه جوش ها موثر می باشد وعوارض ندارد؟باتشکر
  • Fatima ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    96 23
    سلام پشت کتف دوست حدود هشت سال جوش( خیلی بزرگ به اندازه در بطری آب و برجسته) زده بود، درد هم نداشتن، بعد این مدت به تازگی اونو فشار دادیم و به راحتی کلی چرک خشک شده سفت خارج شد، این کار طی چند روز انجام شد. الان برجستگی از بین رفته و چرک کمی داره. آیا خطری وجود داره؟؟؟چون چندین سال پشت کتفش بوده و بی توجه
  • mahsa ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    37 1
    سلام.من 16 سالمه هم روی شونه هام و هم روی کمرم و روی صورتم(پیشونی و اطراف ان) خیلی جوش دارم.عادیه و به مرور رفع میشه یا بخاطر سنمه یا باید کاری کنم؟لطفا بگین.مرسی