چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 211344

فولیکولیت یک بیماری شایع پوستی است که اغلب توسط فولیکول موی عفونی یا ملتهب ایجاد می شود. ممکن است شبیه آکنه به نظر برسد و ناراحت کننده یا خارش دار باشد و متاسفانه بروز آن در ناحیه پشت کمر بسیار شایع است.

چرا کمرم جوش میزند ؟+درمان های خانگی

سلامت نیوز: فولیکولیت اغلب به دلیل ظاهر آن تأثیر روانی اجتماعی دارد. فولیکولیت می تواند در نتیجه فعالیت های روزانه مانند اصلاح، قرار گرفتن در وان آب گرم و تعریق بیش از حد از ورزش یا کار در فضای باز رخ دهد. سرخی تحریک خارش و برجستگی روی پوست از علائم فولیکولیت هستند که با جوش اشتباه گرفته میشود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سی لول اند کلینیک هرچند  قسمت کمر و شانه ها را می توان به سادگی پوشاند اما با این حال مخصوصا در خانم ها باعث آسیب رسیدن به اعتماد بنفس می شود. همچنین متاسفانه بیشتر کسانی که از آکنه صورت رنج می برند این مشکل را با کمر و شانه ها نیز دارند.

 

فولیکولیت چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی فولیکولیت به نوع فولیکولیت شما و شدت آن بستگی دارد. برخی از انواع خاص ممکن است به انواع مراقبت های تهاجمی تری نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بدون درمان ناپدید شوند. اگر فولیکولیت شما خفیف باشد، گاهی اوقات می توان آن را در خانه درمان کرد. راه های مختلفی برای مراقبت از پوست تحریک شده وجود دارد، از جمله:

  • استفاده از پاک کننده های آنتی باکتریال برای تمیز کردن پوست. با این کار میزان باکتری روی پوست شما محدود می شود.
  • استفاده از حوله های گرم روی پوست تحریک شده خود برای تسکین ناراحتی.
  • استفاده از کرم های ضد خارش

جوش کمر در دوران بلوغ 

آکنه آنقدر شایع است که بخشی طبیعی از بلوغ محسوب می شود. آکنه یک بیماری شایع است که به طور معمول در مناطقی از پوست با غدد تولید کننده چربی زیادی مانند صورت، سینه و پشت ایجاد می شود.

آکنه پشت به جوش یا کیست در پشت اشاره دارد. می تواند شامل موارد زیر باشد:

جوش های سر سیاه: هر برآمدگی یک نقطه تیره در مرکز خود دارد.
سر سفید: هر برآمدگی یک مرکز سفید دارد.
پاپول ها: هر برآمدگی کوچک "سر" مشخصی ندارد.
کیست: این توده های دردناک یا حساس شبیه به جای جوش هستند و شکل شدید آکنه هستند.
آکنه پشت یک وضعیت پزشکی مشخص نیست، اما در مقایسه با آکنه روی صورت، چالش‌های منحصر به فردی دارد. برای مثال، دیدن و رسیدن به آکنه پشت برای اعمال درمان‌ها دشوارتر است.

چرا کمرم جوش میزند ؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی مانند قفسه سینه و صورت، کمر دارای تراکم بالایی از غدد چربی است. اینها سبوم تولید می کنند، ماده ای مومی شکل که پوست را سالم نگه می دارد.

غدد چربی به فولیکول های مو یا منافذ چسبیده اند. اگر سبوم یا سلول های مرده پوست منافذی را مسدود کند، می تواند باعث انسداد شود. این انسداد ممکن است منجر به التهاب یا به دام انداختن باکتری در منافذ شود. به این ترتیب آکنه ها ایجاد می شوند.

نوعی مخمر به نام مالاسزیا نیز می تواند باعث ایجاد ضایعاتی شود که شبیه آکنه هستند. مخمر تمایل به رشد بیش از حد در محیط‌های مرطوب و عرق‌ریز دارد. از آنجا که پشت اغلب با لباس، کوله پشتی، زنجیر و چیزهای دیگر پوشانده می شود، می تواند محیطی ایده آل برای این میکروب باشد.

اگر مخمر وارد فولیکول‌های مو شود، می‌تواند شرایطی به نام فولیکولیت پیتروسپوروم ایجاد کند. و اگر درمان های ضد باکتریایی برای آکنه پشت موثر نبودند، ممکن است فرد به جای آن فولیکولیت پیتیروسپوروم داشته باشد.

جوش کمر در دوران بارداری

آسوشیتدپرس نوشت : آکنه ممکن است در هر نقطه ای از بدن در بارداری ایجاد شود زیرا سطح آندروژن و در نتیجه افزایش تولید روغن در اوایل بارداری افزایش می یابد. سطح آندروژن به ویژه در سه ماهه سوم بارداری شما بالاست، بنابراین انتظار داشته باشید با آکنه بارداری سر و کار دارید.

در دوران بارداری ممکن است لکه‌های پوستی ایجاد شوند، حتی اگر قبلاً هرگز دچار جوش نشده باشید.

جوش‌ها، که معمولا در حدود هفته ششم بارداری رخ می‌دهند، البته با افزایش هورمون‌ها مرتبط هستند. به طور خاص، پروژسترون باعث می شود که غدد شما روغن بیشتری به نام سبوم ترشح کنند.

تمام این سبوم اضافی می تواند منافذ را مسدود کند و باعث ایجاد باکتری شود که منجر به جوش می شود.

آکنه بارداری را چگونه درمان می کنید؟

تغییر سبک زندگی بهترین گزینه برای شماست. بسیاری از درمان‌های مرسوم که برای از بین بردن آکنه استفاده می‌شوند، در دوران بارداری مجاز نیستند.

بنابراین  ابتدا روی مراقبت از پوست خود – و به طور کلی از خودتان تمرکز کنید. برخی از استراتژی های پاکسازی پوست که به شما کمک می کند:

از یک پاک کننده ملایم صورت استفاده کنید :

 صورت خود را به آرامی با یک پاک کننده ملایم و بدون صابون دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار در شب تمیز کنید. مطمئن شوید که به طور کامل شسته میشود ، به خصوص در جاهایی که منافذ مسدود می شوند.


از شستشوی بیش از حد خودداری کنید:

 نه تنها در دوران بارداری پوست حساسی دارید، بلکه شستشوی بیش از حد آن در افراد عادی هم رطوبت طبیعی پوست را از بین می برد. این به نوبه خود باعث می شود که غدد چربی شما بیش از حد تلاش کنند تا آنچه را که برداشته اید دوباره پر کنند و پوست شما را مستعد جوش زدن کند.


از مالش دادن یا فشار دادن خودداری کنید

مرطوب کنید:

در حالی که ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، استفاده از مرطوب کننده بدون روغن در واقع می تواند در به حداقل رساندن تحریک کمک کند. گاهی اوقات پوستی که بیش از حد توسط صابون های آکنه خشن خشک شده است، بیشتر مستعد جوش است.


تمیز نگهش دار:

 علاوه بر شستن صورت دو بار در روز، موهای خود را به طور منظم بشویید، به خصوص اگر موهایتان چرب است. روبالشی ها، حوله ها و کلاه هایی که به طور مرتب به سر می گذارید تمیز نگه دارید و عادت کنید که گوشی خود را نیز پاک کنید.


محصولات مراقبت از پوست بدون چربی را انتخاب کنید:

به دنبال محصولات مراقبت از پوست، آرایش و حتی مراقبت از مو باشید که فاقد چربی هستند و دارای برچسب غیر کومدوژنیک یا غیر آکنه زا هستند (فرموله شده برای ایجاد آکنه).

ضد افتاب بزنید :

آفتاب بیش از حد نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و باعث پیری زودرس پوست می شود، بلکه می تواند لکه های دیگری را در دوران بارداری ایجاد کند. هر زمان که می‌خواهید بیرون باشید، از کرم ضد آفتاب حداقل SPF 30 استفاده کنید . بهتر است از کلاه لبه پهن و عینک آفتابی به عنوان محافظ اضافی استفاده کنید.

تا حد امکان استرس را کنترل کنید:

گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما سعی کنید هر روز زمانی را برای قرار دادن پاهای خود و ریلکس کردن آن اختصاص دهید.


ویتامین A بیشتری بخورید:

مصرف ویتامین A را در رژیم غذایی خود - که به حفظ سلامت پوست کمک می کند - از طریق غذاهایی مانند شیر، ماهی، تخم مرغ و هویج افزایش دهید. اما از مکمل ها و محصولات ویتامین A خودداری کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است تأثیر مضری بر کودک در حال رشد شما داشته باشد.


نوشیدن مقدار زیادی آب:

فقط یک دلیل دیگر برای هیدراته ماندن: نوشیدن آب کافی به پوست شما کمک می کند مرطوب بماند و به طور کلی به بهترین شکل ظاهر شود.

از پزشک خود در مورد درمان موضعی سوال کنید:

 او می تواند توصیه کند که کدام درمان های موضعی آکنه مناسب است. از هیچ دارویی، موضعی یا خوراکی استفاده نکنید، مگر اینکه توسط یک پزشک که می‌داند باردار هستید، تجویز یا تایید شده باشد.

چه محصولاتی برای آکنه بارداری بی خطر نیستند؟
بسیاری از کرم‌ها و داروهایی که معمولاً برای جوش استفاده می‌شوند، حاوی موادی هستند که به طور بالقوه می‌توانند به کودک در حال رشد شما آسیب برسانند، بنابراین بهتر است از آن جلوگیری کنید. 

چرا کمرم جوش میزند ؟+درمان های خانگی جوش

جوش هایی که پس از اپیلاسیون به کمر میزند:

بسیاری از مردم پس از برداشتن موهای زائد دچار فولیکولیت می شوند - یک راش ناهموار و جوش مانند- که معمولاً ناشی از التهاب است. التهاب بدون درمان خود به خود از بین می رود. اگر برآمدگی های سفید یا مایع دارید که بیش از چند روز طول می کشد، فولیکولیت شما ممکن است نتیجه یک عفونت خفیف باشد.

این کارها ممکن است به رفع آکنه پس از اپیلاسیون کمک کند:
- بهداشت را در سطح بالایی رعایت کنید.
- شکل دیگری از حذف موهای زائد را امتحان کنید.
- کمتر اپیلاسیون کنید
- قبل از برداشتن موها، آب داغ بمالید و با صابون ضد عفونی کننده بشویید.
- پس از برداشتن مو، لوسیون مرطوب کننده را روی ناحیه مورد نظر بمالید.
- از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید و از پارچه های قابل تنفس استفاده کنید.

اگر مشکل ادامه داشت یا بدتر شد، در اولین فرصت به متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان های خانگی جوش کمر

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا ز هلث لاین اگر تعداد زخم‌های کمتری دارید و خیلی عمیق نیستند، درمان‌های خانگی نقطه شروع خوبی هستند.

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)
AHA ها در محصولاتی که آکنه و اسکار آکنه را درمان می کنند استفاده می شود. آنها با لایه برداری پوست مرده و جلوگیری از مسدود شدن منافذ آکنه را درمان می کنند. آنها با لایه برداری لایه رویی پوست، جای زخم را کمتر به چشم می آورند تا تغییر رنگ و زبری پوست را به حداقل برسانند.

اسید لاکتیک
یک مطالعه کوچک منبع معتبر نشان داد که اسید لاکتیک ممکن است به درمان بافت، ظاهر و رنگدانه های پوست کمک کند. همچنین ممکن است اسکارهای آکنه را کمرنگ کند.

محلول های ملایم تری حاوی اسید لاکتیک در بسیاری از شرکت های مراقبت از پوست در دسترس هستند. اگر آن ها به اندازه کافی قوی نیستند، متخصص پوست شما می تواند لایه برداری شیمیایی را با محلول بسیار قوی تر انجام دهد.

اسید سالیسیلیک
اسید سالیسیلیک نیز یک عنصر رایج در محصولاتی است که لک‌های آکنه و جای زخم را درمان می‌کنند.

با باز کردن منافذ، کاهش تورم و لایه برداری پوست عمل می کند. از آنجایی که می تواند روی پوست برخی افراد خشک و تحریک کننده باشد، سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید.

می توانیداسید سالیسیلیک را در محصولات داروخانه ها خریداری کنید یا برای راه حل های قوی تر به متخصص پوست مراجعه کنید.

از ریختن آب لیمو و جوش شیرین روی پوست خودداری کنید، زیرا باعث خشکی و آسیب می شوند.

در ادامه آنچه باید درباره جوش های کمر و پشت شانه ها بدانید را به شما می گوییم:
 

1- جوش های کمر و شانه ها تا حدود زیادی به علت استرس و هورمون ها است


 چرب بودن بیش از حد پوست کمر می تواند نشانه ای از افزایش سطح تستوسترون باشد. از دیگر عوامل بالقوه می تواند استعداد ژنتیکی به آکنه باشد، یک فرد ممکن است متوجه شود پدرش، مادرش یا خواهر و بردارش از همین مشکل رنج می برند.

استرس یکی از شایع ترین تحریک کننده های داخلی آکنه است چه جوش های صورت چه آنهایی که روی بدن خود را نشان می دهند. افراد ممکن است پس از تجربه یک دوره طولانی مدت استرس متوجه تولید بیش از حد سبوم توسط پوست شوند که باعث  تحریک آکنه می شود.
 

2- گرم شدن در باشگاه و هنگام ورزش می تواند علتش باشد


اگر معمولا به باشگاه می روید و در کل زیاد ورزش می کنید ممکن است در بعضی نقاط شانه ها و کمر پیوسته دچار آکنه شوید.

با اینکه علت جوش زدن پشت کمرمی تواند درست مانند جوش صورت باشد اما ورزش کردن نیز باعث افزایش دما و عرق کردن می شود همچنین گاهی بافت لباس ها می تواند باعث انسداد منافذ پوست شود. 
ورزش های با شدت بالا مخصوصا می توانند یکی از شایع ترین عوامل تحریک کننده باشند. این ورزش ها باعث می شوند پوست برای مدت زمانی طولانی در معرض عرق قرار بگیرد که باعث به دام افتادن سبوم اضافی و به وجود آمدن فضایی ایده آل برای تولید مثل باکتری ها می شود. بنابراین ورزشکاران معمولا ممکن است متوجه شوند قسمت های کمر و شانه دچار آکنه می شود. استفاده از استروئیدها نیز ممکن است باعث شود بدن بیشتر متمایل به آکنه شود.
 

3- جوش کمر و شانه ها برخی را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می دهد

برخی افراد ممکن است این جوش ها را به صورت خفیف و کوتاه مدت تجربه کنند در حالی که بعضی دیگر ممکن است دچار آکنه شدید شوند کیست های ملتهبی که ممکن است فرد ماه ها یا حتی سال ها درگیرشان شود.

جوش های مربوط به استرس مدتی پس از اینکه عامل استرس از بین رفت محو می شوند. اما استعداد ژنتیکی به آکنه یعنی این مشکل می تواند تا مدت ها گریبانگیرتان باشد. مخصوصا اگر درمانش نکنید. 

حدود نیمی از کسانی که مبتلا به آکنه هستند متوجه می شوند کمر و پشت شانه هایشان هم تحت تاثیر قرار گرفته. به نظر می رسد آکنه کمر و شانه ها در آقایان بیشتر از خانم ها متداول باشد.
 

4- تنها مشکل نوجوانان نیست


بسیاری از مردم آکنه زدن را با نوجوانی مرتبط می دانند. اما باید گفت جوش یکی از مشکلات اصلی افراد بالغ نیز هست. حدود 20 درصد از خانم ها و 8 درصد از آقایان از آکنه بزرگسالان رنج می برند. در کلینیک ها تعداد زیادی افراد بزرگسال را می بینیم که به دلیل مشکل آکنه مراجعه کرده اند. اما دلیل اصلی این مشکل همچنان ناواضح است.

 

5- در سکوت رنج نبرید

اگر از جوش کمر و پشت شانه ها رنج می برید سعی کنید مشکل را از ریشه درمان کنید. درمان آکنه بدن می تواند دشوار باشد. اولین گام این است که علت ریشه ای مشکل مشخص شود. اگر علت اصلی مشخص باشد می توان مستقیم به سراغ مشکل رفت و امید داشت آکنه بهبود بیابد. در غیر اینصورت توصیه می کنم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا او علت را تشخیص دهد. استفاده از دارو به طور کلی یکی از بهترین انتخاب ها برای درمان آکنه است. “

از شستشو دهنده های موضعی حاوی گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید، زینک و نیاسینامید استفاده کنید. اگر جوش های کمر و پشت شانه ها همچنان به قوت خود باقی ماند تجویز داروهای موضعی یا خوراکی از طرف متخصص پوست می تواند کمکتان کند.
 

6- به پیشگیری مانند درمان فکر کنید

اگر به باشگاه می روید کارهای زیادی هست که می توانید برای به حداقل رساندن احتمال جوش زدنتان انجام دهید. بعد از ورزش بلافاصله دوش بگیرید و با همان لباسی که ورزش کرده اید ننشینید. اگر می دانید نمی توانید دوش بگیرید با خود دستمال مرطوب هایی ببرید که حاوی اسید سالیسیلیک باشند تا عرق را از روی صورت، کمر و قفسه سینه پاک کنید.

تثبیت سبک زندگی سالم نیز کمک می کند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات وارد برنامه خود کنید، آب بدن را تامین کنید و به جای نوشیدنی های گازدار آب بنوشید، بعلاوه ورزش مرتب نیز می تواند کمکتان کند. این کارها برای بهبود سلامت پوست توصیه می شود اما افرادی که از آکنه رنج می برند نیز می توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند.
 

7- مقدار دریافت لبنیات خود را در نظر بگیرید

برای گروه کوچکی از افراد ممکن است لبنیات نیز در گسترش مشکل آکنه شان نقش ایفا کند. اگر مکمل های پروتئینی مصرف کنید که حاوی پروتئین وی ( پروتئین شیر گاو ) باشند، شاید بهتر باشد به سراغ برنامه ای بروید که در آن سبزیجات بیشتری به کار رفته باشد.
 

8- از وسوسه فشار دادن جوش ها بپرهیزید

مهم نیست چقدر وسوسه انگیز باشد فشار دادن و خالی کردن یک جوش به بهتر شدن شرایط کمکی نمی کند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند جوش در هر نقطه ای از بدن که باشد بهتر است آن را فشار ندهید چون باعث ایجاد زخم و التهاب روی بدن می شود.

همینطور که جلوی وسوسه ترکاندن جوش را می گیرید در برابر داروهایی که در اینترنت معرفی می شوند نیز استقامت کنید. پزشکان هر روز بیمارانی را ویزیت می کنند که سعی کرده اند از درمان های معجزه آسا استفاده کنند اما نتیجه بدتر شدن اوضاع بوده.



9- اگر جوش ها همچنان سر جای خود باقی بمانند کمک بگیرید

اگر جوش ها دردآور بودند از داروهایی که پزشکتان تجویز می کند کمک بگیرید. دکتر رز پری می گوید این می تواند نشانه ای از آن باشد که مشکل آکنه شما شدید است. در صورتی که جوش زدن کمر روی کیفیت زندگی یک فرد تاثیر بگذارد نیز او باید به دنبال کمک باشد  برای مثال تاثیر منفی روی اعتماد به نفس فرد و یا حتی انتخاب لباسش.

 اگر داروهای بدون نیاز به نسخه پس از چند هفته استفاده تاثیر نگذاشتند ارزشش را دارد تا سری به پزشک بزنید و او برایتان داروهای موضعی و خوراکی تجویز کند. اگر همچنان مشکل ادامه داشت دیگر باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و کاملا معاینه شوید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مژده ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام ببخشید برای جوش روی باسن باید چکارکرد؟
  • علی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    0 0
    ممنونم بابت راهنماییتون