جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 243604

با توجه به طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت مطالعات انتقال آب دریای عمان از احتمال اجرای آن از یک سال آینده خبر داد.

احتمال انتقال آب دریای عمان از سال آینده

سلامت نیوز: با توجه به طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت مطالعات انتقال آب دریای عمان از احتمال اجرای آن از یک سال آینده خبر داد.

پروین فرشچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در بحث انتقال آب دریای عمان تاکید دارم که حتما استان سیستان و بلوچستان در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: اگرچه کم‌آبی و بی‌آبی در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی بیداد می‌کند اما سیستان و بلوچستان به دلیل مجاورت با دریای عمان باید در اولویت آبرسانی قرار گیرد.

وی در مورد ضرورت انتقال آب دریای عمان اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سه سال آینده استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی حتما به منابع آبی نیاز دارند و انتقال آب حتما باید صورت گیرد.
جز انتقال آب برای تامین آب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی چاره‌ای نداریم

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این موضوع که تعدادی از کارشناسان انتقال آب را گزینه مردود برای تامین منابع آبی می‌دانند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هم انتقال آب را آخرین گزینه می‌داند اما باید دقت کنیم که هر دریایی شرایط خاص خود را دارد. به همین علت ما به انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس نه گفتیم. دریای عمان به خصوص شمال شرقی آن شرایط متفاوتی دارد ضمن اینکه چاره دیگری برای تامین منابع آب مورد نیاز این مناطق نداریم.

فرشچی با اشاره به اینکه آبگیری سیستان و بلوچستان از دریای عمان اشکالی ندارد،اظهارکرد: عمق دریای عمان خیلی زیاد است و شرایط آن با وضعیت بسته دریای خزر و نیمه بسته خلیج فارس متفاوت است. دریای عمان علاوه بر عمق بالا با اقیانوس هند ارتباط دارد و تاکید می‌کنم که برای جبران خشکی این سه استان و جلوگیری از نابودی آن‌ها چاره دیگری جز انتقال آب وجود ندارد چون این استان‌ها نه آب زیرزمینی دارند نه می‌توان به بارش‌های این منطقه امیدوار بود.
مصارف آب انتقالی از دریای عمان

وی در پاسخ به این پرسش که آب انتقالی از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی در چه زمینه‌هایی مصرف می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی شده که آب منتقل شده بیشتر برای مصارف شرب و بعد برای مصارف صنعت و کشاورزی باشد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد میزان آب مورد نیاز برای انتقال از دریای عمان اظهار کرد: میزان آب مورد نیاز برای انتقال در دست مطالعه است همچنین مسائلی مثل عمق و روش آبگیری، نوع تکنولوژی آب‌شیرین‌کن و محل استقرار آن، مسیر انتقال آب و محل بازگرداندن تلخ‌آبه‌ها باید مورد مطالعه قرار گیرد که در دست انجام است و حدود شش ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

 فرشچی ادامه داد: حدود پنج ماه بعد از پایان مطالعات کار انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی آغاز خواهد شد البته همزمان با مطالعات، تجهیزات وارد و  کارهای مقدماتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به انتقال آب دریای عمان را آب منطقه‌ای سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و به ویژه خراسان رضوی انجام می‌دهند، تاکید کرد: مطالعات باید انجام شود و تا قبل از ارائه نتایج کلیه مطالعات نمی‌توان در این باره نظر قطعی داد. سازمان حفاظت محیط زیست بدون گزارش‌های ارزیابی ریسک و ارزیابی زیست محیطی با اجرای طرح موافقت نخواهد کرد. ضمن اینکه تنها در شرایطی که نتایج مطالعات مطابق با خواسته‌های محیط زیست باشد، با آن موافقت خواهیم کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: با اینکه در مورد انتقال از دریای عمان چاره دیگری نداریم اما شرط و شروط بسیاری برای ارائه مجوز انتقال آب گذاشته شده است و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تمام جزییات کارهای محیط زیستی با جدیت نظارت خواهد داشت البته دستگاه‌های مجری انتقال آب هم به دلیل سرمایه‌گذاری کلانی که در جریان اجرای این طرح دارند، خودشان را مجاب کرده‌اند که تمام مراحل توسعه را با محیط زیست جلو ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha