«زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷.۳ ریشتر و در ساعت 21:48 در عمق 11‌کیلومتری از سطح زمین ازگله را لرزانده است. شدت این زلزله به حدی بود که لرزه‌های آن در ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، همدان، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، قم، اصفهان و تهران نیز احساس شد اما در بسیاری از نقاط خسارتی نداشت.» زمین‌لرزه‌ای که سال گذشته رخ داد اما هنوز زخم‌هایش التیام نیافته است.

مشکلات مردم زلزله زده کرمانشاه همچنان ادامه دارد

سلامت نیوز: «زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷.۳ ریشتر و در ساعت 21:48 در عمق 11‌کیلومتری از سطح زمین ازگله را لرزانده است. شدت این زلزله به حدی بود که لرزه‌های آن در ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، همدان، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، قم، اصفهان و تهران نیز احساس شد اما در بسیاری از نقاط خسارتی نداشت.» زمین‌لرزه‌ای که سال گذشته رخ داد اما هنوز زخم‌هایش التیام نیافته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: بیشترین خسارت ناشی از این زلزله در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، ازگله، سرپل‌ذهاب و جوانرود بوده و عواملی از بسیج و نیروهای مسلح و همچنین تیم‌هایی از هلال‌احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام شده و ارزیابی و جست‌وجو و همچنین امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در حال انجام است.  زلزله‌ای که شمال غرب کشور را لرزاند، یکی از قوی‌ترین زلزله‌های 10‌سال اخیر بوده است. زلزله شاخص‌ترین بلای طبیعی با خسارات و هزینه‌های بسیار جانی و مالی است که فکر آن هم کافی است تا انسان را دچار نگرانی و اضطراب کند، به‌ویژه که در منطقه زلزله‌خیز هم باشد. ایران از کشورهای زلزله‌خیز است و در طول دوره‌های مختلف تاریخی، زمین‌لرزه‌های مهیب با خسارات بالای متعددی را شاهد بوده است. حضور شخصیت‌ها از طبقه‌های مختلف هنری، ورزشی و دولتی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه و در روزهایی که مردم زیر آوار جان می‌دادند یا از سرما در چادرها شاهد مرگ کودکانشان بودند، گره‌ای از زندگی این مردم باز نکرد، امروز پس از گذشت هشت ماه از این واقعه وعده‌های مسوولان نتوانست سقفی برایشان بسازد.

مدیریت جهادی
برخلاف همه خیلی از مدیرانی که تنها حرف از مدیریت جهادی می‌زنند، هنوز هم هستند کسانی که بدون حرف عمل می‌کنند. از این دسته می‌توان به سومین حضور آقای محمدباقر قالیباف، شهردار سابق شهر تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد. از زمان وقوع زلزله تا امروز از معدود افراد بوده که برای پیگیری مشکلات مردم منطقه عازم کرمانشاه شده است. آقای محمود قائدی مسئول روابط عمومی قرارگاه جهادی امام رضا؟ع؟ از همراهان قالیباف در سفر او به کرمانشاه بوده و درباره این سفر به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «از همان روزهای اولیه وقوع زلزله در منطقه سرپل‌ذهاب حضور یافته و ستادی تشکیل دادند تا مشکلات و مردم زلزله‌زده را دنبال و به وی منعکس کنند تا بتواند در رفع مشکلات کمک کند.»
او ادامه می‌دهد: «حضور روز گذشته قالیباف در مناطق زلزله‌زده دقیقاً در راستای تشکیل همین ستاد و وظایفی که تعریف شده بود برای آن، انجام شد تا هم معضلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند را دنبال کنند و هم بازدیدی از روند ساخت واحدهای مسکونی که از سوی خیرین و نیروهای جهادی ساخته می‌شود، داشته باشند.»

اسکان دائمی و کندی ساخت‌وساز مسکن
 آقای محمود قائدی مسئول روابط عمومی قرارگاه جهادی امام رضا؟ع؟  در واکنش به این سؤال که آیا قالیباف به دعوت سازمان یا نهادی به این منطقه رفت، تاکید می‌کند: «این‌طور نبوده، آقای قالیباف با تصمیم خودشان و برای بار سوم به منطقه رفته‌اند. مهم‌ترین مشکلاتی که مردم سرپل‌ذهاب با آن روبه‌رو و معترض هستند، کند بودن روند ساخت و ساز شهر و اسکان دائمی مردم است که در این مشکلات خود را با قالیباف درمیان گذاشتند.» او اضافه می‌کند: «به‌طور کلی بخش عمده بازدید از روند ساخت‌وسازها صورت گفت، در این سفر یک باب منزل مسکونی به خانواده پنج معلولی در روستای هنیدر مفروضه که 85‌متر بنا داشت و طی 26‌روز احداث شده بود، همچنین یک منزل به خانواده تحت پوشش کمیته امداد در روستای آب باریک زرین جوب تحویل داده شد.» او ادامه می‌دهد: «این واحد مسکونی نخستین منزل دائمی تحویلی در روستا بود که طی 19‌روز با کمک خیرین و جهادگران احداث شد. ضمن اینکه دکتر قالیباف از روند احداث منازل دائمی زلزله‌زدگان در شهرستان سرپل ذهاب و دالاهو بازدید کرد.»

روندی کند
قائدی در پاسخ به اینکه الان وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده با توجه به بازدید اخیری که داشتید، چطور بوده است، می‌گوید: «تلاش‌های زیادی در این مناطق هم از طرف گروه‌های مردمی و هم سپاه صورت گرفته است، اما همچنان در موضوع اسکان دائم روند خیلی کند است و این روند باعث می‌شود تا مابقی کمک‌ها و کمک‌های قبلی تحت‌الشعاع این روند قرار بگیرد.» او درباره این سؤال که آیا قالیباف با توجه به حضورشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند کمک‌هایی را به منطقه بکشاند، می‌گوید: «قطعاً می‌تواند چنین اتفاقی بیفتد، منتها اینکه حجم این کمک‌ها چقدر می‌تواند باشد پاسخی است که خود آقای قالیباف باید بدهد.» زلزله‌ای که مناطق غربی کشور را لرزاند، دست کمی از وقایع رودبار و منجیل و بم نداشت حداقل از نظر قدرت زلزله‌ای. تا لحظه تهیه این گزارش، تعداد زیادی از مردم منطقه کشته و مجروح و آواره شده‌اند. سازمان‌های مختلفی برای امداد‌رسانی به مردم وارد منطقه شده و در حال امدادرسانی‌اند. بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، تعداد جان‌باختگان زمین‌لرزه استان کرمانشاه به ۳۲۸‌نفر رسید. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد زلزله هستند. براساس آمار تفکیکی جان‌باختگان زمین‌لرزه استان کرمانشاه، این کشته‌ها شامل کرمانشاه 10‌نفر، اسلام‌آباد 22‌نفر، کرند 14 نفر، سرپل ذهاب 236‌نفر، قصر شیرین 28‌نفر، ثلاث 15‌نفر و جوانرود سه نفر اعلام شده است.

خسارت هزاران میلیاردی
آقای هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه پیشتر با در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به میزان خسارت‌های وارده به این مناطق گفته بود: «زلزله در 20‌ثانیه حدود پنج‌هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد، زیرساخت‌های دولتی 1241‌میلیارد تومان خسارت خورد و الباقی هم خسارت‌هایی است که به منازل مسکونی وارد شد، خسارت‌هایی به زمین‌های کشاورزی و کانال و چاه‌های آب وارد شد. 39‌هزار خانه باید 100‌درصد ساخته و 55هزار خانه تعمیر شود. فقط هزینه مورد نیاز برای انجام ساخت‌وساز منازل مسکونی مردم نیاز به 4850میلیارد تومان است.» آقای شهاب نادری، نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار عمل به تعهدات دستگاه‌های اجرایی شد. وی گفته است: «اعتبارات حوادث غیرمترقبه طبق همین قانون باید از مواد ۱۰ و ۱۲ تأمین شود نه اینکه دست در جیب مردم شود. شواهد نشان می‌دهد وعده‌های مسوولانی که از مناطق زلزله‌زده غرب کشور بازدید کردند رو به فراموشی است. این وعده‌ها در مردم انتظار به‌وجود آورده است. مردم زلزله‌زده دچار سرمازدگی و یخ‌زدگی شده و تعدادی نیز جان‌باخته‌اند، کانکس‌های شما به جای یک ماه دیگر هم‌اکنون باید به مردم تحویل داده شود.» مردم کرمانشاه روزهای خوبی را نگذراندند، روزهایی که نیاز داشتند تا گرما به دست و صورت فرزندانشان زیر بارش برف و باران لطافت بدهد، شاهد سیلی خوردن از سرما بودند. وجود مدیران جهادی می‌تواند در کنار التیام درد مردم، مرهمی در محرومیت آن‌ها بگذارد و دلشان را به پایان این مصیبت گرم‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha