بدن شما یک ساعت واقعی نیست اما ساعتی دارد که مدام کار می ‌کند و این ریتم شبانه‌ روزی، عملکرد بدن را مطابق برنامه ‌ریزی درست پیش می ‌برد.

غذا خوردن در چه زمان هایی باعث کاهش وزن می شود؟

سلامت نیوز: بدن شما یک ساعت واقعی نیست اما ساعتی دارد که مدام کار می ‌کند و این ریتم شبانه‌ روزی، عملکرد بدن را مطابق برنامه ‌ریزی درست پیش می ‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از besthealthmag، این ساز و کار کمک می‌کند تا بدن شما خودش را با تغییرات محیطی، خواب و رفتارهایی مانند غذاخوردن تطبیق دهد.

درست است که تاثیرات نوع مواد غذایی که مصرف می ‌کنید برای همه کاملا روشن است اما اینکه کی غذا می ‌خوریم هم، تاثیر خاص خود را روی وضعیت بدن، دریافت کالری‌ ها و مواد مغذی دارد. زمان وعده ‌ها و میان ‌وعد‌ه‌ های غذایی می ‌تواند روی تنظیم سوخت ‌و ساز بدن، وزن، مدیریت بیماری‌ های مرتبط با چاقی و چرخه‌‌ی خواب بدن تاثیر بگذارد:

صبحانه؛ 7 صبح:

محققان دانشگاه میسوری به این نتیجه رسیده اند که مصرف غذاهای حاوی پروتئین در وعده صبحانه، یک استراتژی سالم برای احساس سیری طولانی مدت در طول روز است و میل به مصرف میان وعده ها را کاهش می دهد. مصرف غلات سبوس دارد در طی وعده صبحانه نیز به بهبود عملکرد روده ها کمک می کند. به طور کلی خوردن صبحانه‌ سرشار از «مواد مغذی» می ‌تواند به مدیریت وزن و میزان مصرف کلی مواد مغذی توسط بدن کمک کند.

میان وعده صبح؛ ساعت10:

اگر قبل از وعده ناهار احساس گرسنگی می کنید، بهترین راه انتخاب میان وعده ای سالم مانند کلم بروکلی همراه با هویج یا ماست کم چرب است. برش های سیب همراه با کره بادام زمینی نیز می تواند انتخاب مفیدی باشد. غذاهایی را برای این زمان از روز انتخاب کنید که نیازمند جویدن بیشتر هستند و به شما در احساس سیری طولانی مدت کمک می کنند.

ناهار؛ 12 و نیم ظهر:

مصرف پروتئین اضافی در وعده ناهار شامل مرغ، گوشت های بدون چربی ای ماهی مهم است. مطمئن شوید که در این وعده از برخی چربی های سالم مانند آوکادو یا روغن زیتون نیز استفاده می کنید. مصرف این چربی ها برای جذب ویتامین های محلول در چربی از جمله ویتامین های دی، آ، و ای ضروری است. از هر گونه غذای سرخ شده و مملو از چربی اشباع در وعده ناهار اجتناب کنید چون هضم این غذاها کند بوده و شما دچار احساس تنبلی در هنگام عصر می کند.

عصرانه؛ ساعت 16:

مصرف میان وعده 3 تا 4 ساعت بعد از وعده ناهار ضروری است چون قند خون در این زمان میل به افت کردن دارد و بدن در حالت استرس فیزیولوژیکی است. مصرف پنیر به همراه بادام، و یا یک تکه میوه به جای انتخاب کربوهیدرات های ساده برای میان وعده توصیه می شود. ماست کم چرب یا شیر شکلات نیز گزینه های مناسبی هستند. دقت کنید که مصرف قهوه را تا جایی که می توانید برای وعده عصرانه در نظر نگیرید چون این کار باعث بروز گرسنگی پنهان و میل به پرخوری در شما می شود.

وعده شام؛ 7 بعد از ظهر:

یک چهارم بشقاب شام شما باید پروتئین بدون چربی باشد؛ یک چهارم دیگر غلات، یک چهارم سبزیجات و مابقی چربی های سالم. مصرف مرغ پخته شده همراه با برنج قهوه ای در کنار سبزیجات برای وعده شام توصیه می شود.

میان وعده قبل از خواب؛ 11 شب:

اگر جزو کسانی هستید که عادت به مصرف میان وعده قبل از خواب دارید بهتر است چهار ساعت بین مصرف شام تا زمان خواب صبر کنید. مصرف خوراکی های سبک مانند برش های سیب همراه با دارچین به احساس سیری و سبکی قبل از زمان خواب کمک می کند.

در نهایت:

سعی کنید هر روز در زمان‌های مشخصی غذابخورید.

زمان و محتوای صبحانه ‌تان را با وعده‌های غذایی دیگر تنظیم کنید.

ناهار را زودتر میل کنید و برای شام وعده‌ی کوچک‌تری در نظر بگیرید.

بعد از ساعت ۷ شب چیزی نخورید.

عادات خواب خود را اصلاح کنید و به اندازه‌ی کافی بخوابید. همان‌طور که گفتیم، قرار گرفتن در معرض نور در ساعات دیروقت شب ممکن است ساعت داخلی بدن شما را تغییر بدهد و منجر به غذا خوردن در اواخر شب شود که این اصلا خوب نیست.

سعی کنید تا حداقل ۴۵ دقیقه بعد از ورزش چیزی نخورید، خوردن غذا ۴۵ دقیقه بعد از ورزش به جایگزینی گلیکوژن و ترمیم عضلات بدن کمک می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha