براساس آخرین آمارهای ارائه شده در حال حاضر 9 استان کشور با مسمومیت با قارچ‌ها روبه رو هستند و هر روزه مورد به مورد به تعداد مسموم‌ها اضافه می شود.

چه نوع قارچی را نباید خورد؟/روش تشخیص قارچ سمی از خوراکی

سلامت نیوز: براساس آخرین آمارهای ارائه شده در حال حاضر 9 استان کشور با مسمومیت با قارچ‌ها روبه رو هستند و هر روزه مورد به مورد به تعداد مسموم‌ها اضافه می شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار نوشت: نام زیبایی دارد. مانند بسیاری از مقوله های انسانی خوب و بد هم دارد. گاهی خوردن آن به مرگ منجر می‌شود و گاهی بسیار هم برای بدن مفید است. براساس آخرین آمارهای ارائه شده در حال حاضر 9 استان کشور با مسمومیت با قارچ‌ها روبه رو هستند و هر روزه مورد به مورد به تعداد مسموم‌ها اضافه می شود. به طوری که تعداد مسموم‌ها ناشی از مصرف قارچ در کشور تا ظهر روز گذشته به حدود 700 نفر رسیده بود. این در حالی است که 8 نفر نیز در اثر مسمومیت قارچ جان خود را از دست دادند. گفتنی است بیشتر کشته ها به استان کرمانشاه مربوط می شود، استانی که 6 ماه پیش با پدیده طبیعی زلزله مواجه شد. این در حالی است که این قارچ ها که به قارچ های کوهی معروف است این روزها در بازارهای محلی ارزان تر از سال های گذشته به فروش می رسد.


9 استان درگیر مسمومیت با قارچ های سمی
روز گذشته سخنگوی اورژانس کشور آمار مسمومیت با مصرف خارج را در 9 استان کشور اعلام کرد. او از فوت 8 نفر سخن به میان آورد و از بستری شدن 191 نفر در بیمارستان ها خبر داد.
مجتبی خالدی در این باره گفت: «کل مسمومین ۶۹۵ نفر اعلام شده اند که از این تعداد ۴۹۶ نفر تحت درمان قرار گرفته و پس از طی مراحل درمانی از بیمارستان مرخص شده اند.»
خالدی با عنوان این موضوع که ۱۹۱ نفر به دلیل مصرف قارچ های خود رو در بیماستان بستری هستند و مراحل درمانی خود را طی می‌کنند، گفت: «متاسفانه آمار فوتی های به ۸ نفر افزایش پیدا کرده است.»
براساس آمار ارائه شده در استان کرمانشاه 286 نفر مسموم شدند که 211 نفر از آن‌ها از بیمارستان ترخیص و 68 نفر همچنان بستری هستند. گفتنی است 7 نفر نیز فوت کرده اند. دیگر استان درگیر با قارچ های مسموم، استان لرستان با 154 مسوم است؛ 20 نفر در بیمارستان های این استان بستری هستند، یک نفر فوت کرده است و باقی نفرات درمان شده اند. در استان های کردستان، آذربایجان و زنجان به ترتیب 86 ، 69 و 55 نفر مسموم شده اند و 16، 28 و 47 نفر در بیمارستان های این استان ها تحت درمان هستند. این در حالی است که استان هایی چون ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و چهارمحال و بختیاری نیز با مسمومیت ناشی از مصرف قارچ دست و پنجه نرم می کنند.


گیاهان سمی را می توان شناخت؟
حتما در خانه خود سیب‌زمینی مانده دیده اید یا حتی گوجه فرنگی که استفاده نشده است. این گیاهان دارای بخش های سبزی هستند که سمی بوده و در صورت مصرف انسان دچار مسمومیت می شود. این نوع مسمومیت با مسمومیت های قارچی متفاوت است، در این نوع مسمومیت در همان ابتدا قابل کنترل بوده و می توان با درمان اولیه میزان مسمومیت را کاهش داد. حال به سراغ قارچ ها می رویم. در کره زمین انواع قارچ ها وجود دارد، با رنگ ها و شکل های متفاوت اما در قالبی مشخص. نام قارچ با محیطی به نام جنگل عجین شده است. در پوشش های گیاهی مختلف قارچ‌ها رشد می کنند که برخی سمی و برخی نیز غیر سمی هستند. مصرف بسیاری از قارچ ها برای بدن انسان مفید است اما نباید فراموش کرد که بسیاری از آن ها نیز می تواند انسان از پا در آورد.
علائم مسمومیت با قارچ سمی به هم خوردن سیستم گوارش بدن است. تهوع، استفراغ، اسهال و دل پیچه از بارزترین علائم مسمومیت با قارچ است. همچنین گفتنی است تعرق نیز در کنار علائم مغزی نظیر توهم، خواب آلودگی و تشنج علائم دیگری است که به مسمومیت قارچ مربوط می شود.
مسمومیت با قارچ بسیار خطرناک است. به طوری که علائم دیررسی شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب های مغزی امکان دارد در روزها یا هفته های بعد از مصرف قارچ سمی ظاهر شود.


زلزله اخیر ربطی به افزایش مسمومیت ها ندارد
اشکان عسگری، دکتری کشاورزی با اشاره به این موضوع که مسمومیت های اخیر ربطی به زلزله اخیر در استان کرمانشاه ندارد، می‌گوید: «بیشتر مسمومیت های اخیر در منطقه کرمانشاه بوده و در زلزله اخیر هم خسارت کمی را در شهر کرمانشاه به همراه داشته است. در نتیجه هیچ ارتباطی میان زلزله و افزایش مسمومیت ها نبوده است. این مسمومیت ها در سال های گذشته هم رخ می داد اما متاسفانه امسال همراه با فوت هموطنان همراه بود.»
عسگری ادامه می دهد: «امسال و سال گذشته آب و هوا به و شرایط بارش و رطوبت به گونه ای بود که قارچ های کوهی رشد بیشتری داشتند و در مزارع با رشد بیشتر قارچ ها همراه بود. همین موضوع باعث شد تا مصرف این قارچ ها توسط ساکنین بیشتر شود. خود من نیز این قارچ ها را تهیه کردم اما با مشکلی مواجه نشدم.»
وی ادامه داد: «تشخیص اینکه چه قارچی سمی و چه قارچی غیر سمی است، کار سختی است. شاید پدر و مادرهای ما و مردمان قدیم در زمینه تشخیص قارچ سمی و غیر سمی تبهر بیشتر داشته باشند اما نسل جدید اطلاعات درستی دراین باره ندارند. رشد بیشتر قارچ ها که ناشی از تغییرات آب و هوایی در 6 ماه دوم سال اخیر و بهار امسال بود، باعث شد تا در بازارهای محلی فروش آن نیز بیشتر شود. این در حالی است که قیمت قارچ نیز که در سال های گذشته به 60-50 هزار تومان می رسید، امسال کاهش پیدا کرده و مصرف آن نیز بیشتر شود.»
این کارشناس کشاورزی همچنین می افزاید: «مردم کرمانشاه هرساله با شروع فصل بهار به کوه ها می روند و گیاهان کوهی را تهیه و مصرف می کنند. شاید تشخیص و عدم تشخیص قارچ سمی و غیر سمی در این مناطق باعث شده است تا مسمومیت ها نیز افزایش یابد.»
عسگری در پایان با عنوان این موضوع که با توجه به افزایش مسمومیت ها مردم باید دقت بیشتری کنند و از مصرف قارچ های مشکوک خودداری کنند، می گوید: «خرید و فروش قارچ در بازارهای محلی به عنوان یک شغل محسوب می شود اما در حال حاضر باید دقت بیشتری روی خرید این قارچ ها توسط مردم صورت بگیرد تا شاهد مسمومیت و فوت کمتری در این مناطق و حتی سایر استان های کشور باشیم.»


چه قارچی را باید/نباید خورد؟
برای تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی، به هیچ وجه نباید آن را با گذاشتن در دهان امتحان کرد، اگر با کودکان به دامان طبیعت می روید، باید به آن‌ها درباره گیاهان و قارچ های سمی اطلاعات داده شود و از مصرف هر نوع قارچ وحشی منع شوند. جام نیوز در این باره می نویسد: برخی قارچ های وحشی عوارض شدیدی در کودکان ایجاد می کنند و حتی منجر به مرگشان می شود. قارچ های سمی، بسیار شبیه قارچ های خوراکی هستند و اشتباه در تشخیص آن‌ها از هم به قیمت مسموم شدن و حتی مرگ افراد تمام می شود، بنابراین هنگام چیدن و مصرف قارچ های وحشی، خیلی باید دقت کرد و در صورتی که مطمئن نیستید قارچی سمی است یا نه هرگز آن را نخورید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha