عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از توقف بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت در مجلس از وجود یک میلیون فرزند بی هویت حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی در کشور خبر داد.

وجود یک میلیون بی هویت حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از توقف بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت در مجلس از وجود یک میلیون فرزند بی هویت حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، رضا شیران خراسانی در گفت و گو با خانه ملت، با انتقاد از اینکه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت در مجلس متوقف مانده است، گفت: در این طرح به دنبال انتقال تابعیت از طرف مادر به فرزند هستیم؛ زیرا فرزندانی که دارای مادر ایرانی بوده تابعیت ایرانی دارند یعنی در واقع در تابعیت دو اصل مهم مانند خون و خاک مورد توجه قرار می گیرد که به آن تابعیت ذاتی یا اصلی گفته می شود اما تابعیت اکتسابی به معنای این است که افراد از کشور ثالثی تقاضای تابعیت آن کشور را از طریق مسیرهای قانونی کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه عزمی در مجلس برای تعیین تکلیف طرح اصلاح موادی از قانون تابعیت وجود ندارد، افزود: در شهریورماه 95 یک فوریت این طرح تصویب شد و باید بعد از گذشت 45 روز در صحن علنی بررسی می شد اما متاسفانه بیش از یک سال است که در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس متوقف مانده است.

وی با انتقاد از اینکه به دنبال بی توجهی به تعیین تکلیف تابعیت با جمعیت انبوهی از فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه تعیین تکلیف تابعیت این افراد دستخوش برخی از سلایق و نگاه ها است که در حوزه انسانی تعریف نمی شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آمار دقیقی از بی شناسنامه ها وجود ندارد، گفت: برآورد می شود حدود یک میلیون بی شناسنامه در کشور وجود داشته باشد البته تعداد این افراد با ازدواج و زاد و ولد در حال افزایش است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه کودکان بی هویت معضل بزرگ مرزی استان های مرزی کشور محسوب می شود، تصریح کرد: بیشترین بی هویت ها در استان خراسان رضوی ساکن و اغلب کودکان بی هویت تبعه افغانستان و نتیجه ازدواج غیررسمی و غیرقانونی زنان ایرانی با پدران خارجی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha