همه اشکال بیماری های قلبی آشکار نیست و شما نمی توانید از تشکیل پلاک رد شریان ها و یا بزرگ شدن قلب مطلع باشید.

رایج ترین بیماری های قلبی خاموش، بدون علائم مشخص

سلامت نیوز:همه اشکال بیماری های قلبی آشکار نیست و شما نمی توانید از تشکیل پلاک رد شریان ها و یا بزرگ شدن قلب مطلع باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت،حتی ممکن است حمله قلبی را با سوء هاضمه وخیم اشتباه بگیرید. بیماری های قلبی خاموش و بدون هیچ علامت مشخص، مسئول مشکلات جدی سلامت و حتی مرگ میر ناشی از این مشکلات هستند.

قلب ضعیف غیر قابل تشخیص: کاردیومیوپاتی، بیماری عضله قلب ضعیف است که اغلب تا زمانی که تشدید نشده، بدون علامت است. کاردیومیوپاتی اغلب تصادفی تشخیص داده می شود. به عنوان مثال یک فرد مبتلا به عفونت تنفسی وخیم ممکن است طی رادیوگرافی قفسه سینه، مورد تشخیص این بیماری قرار گیرد. یکی از دلایل کاردیومیوپاتی، فشار خون کنترل نشده است. علل دیگر شامل مشکلات دریچه قلب، حمله قلبی، بالا بودن ضربان قلب، اختلالات متابولیک مانند بیماری تیروئید یا دیابت، کمبود ویتامین ها و املاح معدنی مانند ویتامین ب 1، سلنیوم، کلسیم و منیزیم، استفاده از الکل، سوء مصرف داروهای ضد افسردگی و ... است. کاردیومیوپاتی ممکن است به ایست قلبی یا حتی مرگ منجر شود و با علائمی مثل تنگی نفس حتی در حالت استراحت، ورم اندام تحتانی، باد کردن شکم، خستگی، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه و یا حتی غش خود را نشان می دهد.

حمله قلبی خاموش: به گفته متخصصان قلب، دیابتی ها ممکن است کمتر متوجه علائم حملات قلبی شوند. از آنجا که در اثر بیماری دیابت به اعصاب و عروق همه قسمت های بدن، از جمله قلب آسیب می رسد، یک دیابتی وقتی دچار حمله قلبی می شود، درد فشاردهنده و بی حسی و درد دست و علایم دیگر حمله قلبی که در افراد طبیعی دیده می شود را حس نمی کند. البته این موضوع به طول مدت دیابت فرد و اینکه آیا کنترلی روی قند خونش دارد یا نه، بستگی دارد. اگر کسی در خانواده اش بیمار مبتلا به دیابت دارد باید بداند نسبت به افراد فاقد بیماری، سه برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی است. اگر فشارخون هم داشته باشد خطر حمله قلبی او 9 برابر می شود. پس همه مبتلایان به دیابت و آنهایی که مشکلات خاصی مانند چربی خون و فشارخون دارند، باید با مراجعه به متخصص قلب و انجام مشاوره و معاینه سلامت قلب شان را کنترل کنند.

آرترواسکلروز بدون علامت: آترواسکلروز یک بیماری قلبی است که تنها مسن تر ها را هدف قرار نمی دهد بلکه افراد جوان نیز اگر دچار کلسترول بالا باشند، در معرض آن هستند. برای ارزیابی خطر ابتلا سعی کنید یک آزمایش ساده نسبت دور کمر به باسن را انجام دهید. اگر اندازه دور کمر بالاتر از 90 در مردان و بالاتر از 80 در زنان باشد، خطر ابتلا به آرترواسکلروز وجود دارد و این حتی در مورد افراد جوان نیز صدق می کند. یک نوع اندازه گیری دیگر هم وجود دارد و آن اندازه گیری دور کمر، یک اینچ بالاتر از ناف است. این اندازه گیری برای کمک به تشخیص دیابت، کلسترول بالا و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی مفید است. این اندازه گیری باید نصف یا کمتر از قد فرد باشد. بناباراین اگر قد شما 64 اینچ است، دور کمرتان باید 32 یا کمتر باشد.

چشم انداز

بیماری ‌های قلبی نیز یکی از بیماری ‌های خاموش کشنده است که در برخی کشورها بیش از سرطان سبب مرگ و میر افراد می ‌شود. از عوامل خطری که سبب بیماری ‌های قلبی می ‌شوند می توان به فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و دیابت اشاره نمود. این عوامل به تدریج سبب آسیب قلب می‌ شوند. بنابراین کسانی که دارای این گونه عوامل خطر هستند، باید به طور مرتب تحت نظر پزشک باشند تا چکاپ ‌ها و بررسی‌ های منظم برای آنها انجام شود.

درد قفسه‌ سینه معمولا بهترین نمونه‌ علائم بیماری قلبی است، اما حقیقت آن است که بسیاری از افرادی که مشکلات قلبی دارند، درد قفسه‌ سینه ندارند. حتی برخی افراد بدون درد قفسه سینه دچار حمله قلبی می ‌شوند. اما به هر حال هر گونه درد قفسه‌ سینه باید جدی گرفته شود.

تنها راه تشخیص بیماری قلبی پیش از آن که پیشرفت کنند و سبب بروز عوارض جبران ناپذیری شوند، آن است که فرد بخصوص از بعد از سنین 50 سالگی حداقل یک بار در سال، تحت نظر پزشک باشد تا به شکل دوره‌ ای و منظم از این نظر بررسی شود.

منبع:everydayhealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha