دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 244441

مسلما تا الان می دانید که چه کارهایی را برای کاهش وزن نباید انجام دهید اما وقتی می خواهید به صورت کاملا سالم و مناسب وزن کم کنید تنها دو چیز به خوبی جواب می دهند: درست غذا خوردن و ورزش مرتب.

5 قانون که برای کاهش وزن مفید هستند

سلامت نیوز: مسلما تا الان می دانید که چه کارهایی را برای کاهش وزن نباید انجام دهید اما وقتی می خواهید به صورت کاملا سالم و مناسب وزن کم کنید تنها دو چیز به خوبی جواب می دهند: درست غذا خوردن و ورزش مرتب.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، اگر بخواهیم صادق باشیم هر دوی این موارد کمی مبهم هستند ( و برای عادت به آنها باید زمان و تلاش بسیاری را گذاشت ). گاهی نیز به جای اینکه کل سبک زندگی خود را به یکباره تغییر دهیم چند نکته کوچک برای غذا خوردن سالم نیاز داریم.

اگر در طول کاهش وزن احساس پف کردگی و توقف کاهش وزن داشتید و یا فقط می خواستید کمی احساس بهتری داشته باشید نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد می توانند به خوبی کمکتان کنند.

می توانید آنها را یکی یکی به کار ببندید و یا می توانید همگی را با هم اجرا کنید این نکات می توانند برنامه کاهش وزنتان را در هر مرحله ای که هستید به حرکت دربیاورد.

1- وعده غذایی بخورید نه میان وعده

مدت ها است که می گوییم مرتب و به مقادیر کم در طول روز غذا بخورید تا قند خونتان ثابت بماند. اما یک تحقیق جدید به این نتیجه رسیده کسانی که تعداد دفعات کمتری غذا می خورند و به جای آن وعده های بزرگی را میل می کنند وزنشان کمتر است. اما چرا؟ بدن برای هضم یک وعده بزرگ باید کالری زیادی بسوزاند و هضم وعده های کوچک آنچنان زحمتی برا بدن به همراه ندارند. بنابراین می توانید در طول روز یک وعده صبحانه، نهار و شامی مختصر میل کنید. این یعنی میان وعده ها را به این وعده های اصلی اضافه می کنید.

2- کمتر عرق بریزید

در یک تحقیق دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند، افراد یکی از گروه ها به مدت 30 دقیقه می دوند یا دوچرخه سواری می کردند و در گروه دیگر این مدت زمان 60 دقیقه بود. جالب اینجاست گروهی که نیم ساعت ورزش می کردند توانستند در پایان تحقیق 33 درصد وزن بیشتری کم کنند و تا پایان روز نیز 20 درصد بیشتر فعال بودند. از آنجا که بدنمان طوری طراحی شده تا کالری ذخیره کند وقتی از طریق ورزش مقدار زیادی کالری می سوزانید بدن نیز تلاش می کند با کمتر حرکت کردن و بیشتر غذا خوردن دوباره به ذخیره کالری رو بیاورد.

بنابراین دو انتخاب وجود دارد: ورزش هوازی خود را 30 دقیقه نگه دارید و چهار مرتبه در طول هفته انجامش دهید. و یا اگر ورزش طولانی مدت را دوست دارید سعی کنید در طول روز نیز به حرکت ادامه دهید تا مطمئن شوید سوخت و سازتان کند نمی شود.

3- از غلات کامل استفاده کنید

افرادی که از غلات کامل استفاده می کنند نسبت به کسانی که استفاده ای ندارند لاغرتر هستند. دلیلش چیست؟ کربوهیدرات موجود در غلات کامل برای هضم شدن نیاز به انرژی بیشتری دارند. همچنین فیبر موجود در غلات کامل مقداری از کالری آنها را در خود اسیر می کنند و قبل از اینکه جذب بدن شوند آنها را خارج می کنند.

سعی کنید از غلات در وعده های اصلی و میان وعده ها زیاد استفاده کنید. برای مثال به جای برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده کنید.

4- در یک اتاق خنک بخوابید

انسان ها دو نوع چربی بدنی دارند: سفید ( انرژی ذخیره می کند ) و قهوه ای ( انرژی را می سوزاند ). دمای محیط می تواند روی این چربی ها تاثیر بگذارد.

محققان تحقیقی را روی دو گروه از داوطلبان انجام دادند. یکی از این گروه ها به مدت یک ماه در اتاقی خنک می خوابیدند و گروه دیگر در اتاقی با دمای معمولی. محققان متوجه شدند چربی قهوه ای گروهی که در اتاق خنک خوابیده بودند بعد از 30 روز 42 درصد فعالتر شده بود و سوخت و ساز بدنشان نیز 10 درصد سریعتر. بنابراین شما هم در یک جای خنک بخوابید.

5- بشقابتان را تمیز نکنید

این یعنی به جای اینکه به سیری بدنتان گوش دهید با چشمانتان غذا می خورید. وقتی غذا خوردنمان اینچنین است همیشه بیشتر از آنچه بدن نیاز دارد کالری دریافت می کنیم. همیشه سعی کنید 10 درصد هر وعده را نخورید و بگذارید در بشقاب بماند. متخصصان تغذیه بر این باورند همین کاره کوچک می تواند روزانه 200 کالری در برنامه غذایی تان صرفه جویی کند. این یعنی تنها با همین کار می توانید طی 6 ماه حدود 5 کیلو وزن کم کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha