سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱

بر اساس اعلام ستاد دیه کشور، در حال حاضر ١٨ هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور وجود دارد که 64 درصد این جرایم مربوط به محکومیت‌های مالی و دومین رتبه به بدهکاران مهریه اختصاص دارد.

3 هزار نفر به علت مهریه در زندان هستند

سلامت نیوز:بر اساس اعلام ستاد دیه کشور، در حال حاضر ١٨ هزار زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های کشور وجود دارد که 64 درصد این جرایم مربوط به محکومیت‌های مالی و دومین رتبه به بدهکاران مهریه اختصاص دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،به‌طوری که در حال حاضر، 3 هزار زندانی در کشور به علت مهریه در زندان به سر می‌برند که ۷۹۸ نفر از آن‌ها بیش از 200 سکه بدهکار هستند. این درحالی است که در ماه‌های اخیر، رشد قیمت طلا در بازار جهانی، افزایش قیمت سکه در بازار ایران را به همراه داشته است.

موضوعی که به دغدغه اصلی تعداد زیادی از بدهکاران مهریه تبدیل شده، چراکه برخی از آن‌ها به علت افزایش قیمت‌ها دیگر توان پرداخت اقساطی مهریه را به روال گذشته ندارند. در این شرایط، البته برخی از خانواده‌ها در کنار موضوع مهریه‌های سنگین، شرایط جدیدی را هم به شروط ازدواج اضافه کرده‌اند. شروطی مانند، «سلفی با 10 فوتبالیست مشهور جهان» و «سفر به 110 پایتخت جهان» که به مشکلات بدهکاران مهریه در کشور دامن زده است.

آنطور که «سید اسدالله جولایی»، مدیرعامل ستاد دیه کشور به «ایران» اعلام کرد، اغلب زندانیان مهریه توان پرداخت پنج سکه را هم ندارند. همچنین، بیشترین آمارهای زندانیان مهریه به ترتیب مربوط به استان فارس با 310 زندانی، اصفهان با حدود 250 مورد و 240 فرد در مازندران بوده است.


مدیرعامل ستاد دیه کشور در خصوص افرادی که درگیر پرداخت مهریه هستند، افزود: حدود 200 نفر در تهران، 30 نفر در بوشهر و سیستان و بلوچستان، همچنین 28 مورد در هرمزگان به علت مهریه در زندان به سر می‌برند اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود. چراکه این رقم تنها مربوط به زندانیان بدهکار مهریه است و تعداد زیادی نیز بیرون از زندان‌ها مشغول پرداخت اقساط مهریه هستند.


جولایی درباره افزایش قیمت سکه در بازار و بروز مشکل در پرداخت بدهکاران مهریه ادامه داد: به‌طور قطعی با افزایش قیمت‌ها اغلب بدهکاران مهریه با مشکل مواجه می‌شوند. به خاطر این‌که اغلب آن‌ها کارگران فصلی هستند و توان پرداخت سکه‌های تعیین شده را ندارند. بر همین اساس، مسئولان قانون‌گذار باید در این خصوص راهکار ویژه‌ای ارائه کنند تا اگر فردی امکان پرداخت یک سکه در ماه را نداشت، این زمان برای او نسبت به شرایط‌ اش افزایش یابد.


وی با تأکید بر این‌که در سال گذشته بیش از ١٠ هزار زندانی غیرعمد توسط این ستاد آزاد شدند، گفت: فقر فرهنگی و مهاجر پذیری از عواملی است که باعث افزایش زندانیان بدهکار مهریه در برخی از استان‌ها شده است. به‌طوری که برای مثال، فردی از مناطق محروم آمده بود که حتی از تعداد سکه‌هایی که برای مهریه درنظرگرفته بی‌خبر بوده و بعد از شکایت همسر خود متوجه شده که مجبور است 313 سکه تمام بهار آزادی به عنوان مهریه پرداخت کند.

جولایی افزود: حتی مواردی داشته‌ایم که فردی پدرش ضمانت او را برای پرداخت سکه‌ها بر عهده گرفته تا فرزندش از زندان خارج شود اما متأسفانه این فرد از کشور خارج شده و به همین خاطر پدرش به جای او زندانی شده است. وی با اشاره به این‌که بیش از 3 میلیارد تومان در سی و یکمین جشن گلریزان این مجموعه برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد جمع‌آوری شده است، گفت: به‌طور تقریبی حدود 2300 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان غیر عمد کل کشور مورد نیاز است.


لزوم اقدامات فرهنگی برای کاهش مهریه
«اصغر جهانگیر»، رئیس سازمان زندان‌ها نیز در سی و یکمین جشن گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اعلام کرد، ۷۹۸ نفر از زندانیان بخاطر بدهی مهریه بالاتر از ۲۰۰ سکه در زندان هستند که این موضوع حکایت از ضرورت انجام کار فرهنگی برای کاهش میزان مهریه دارد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۲۹ هزار زندانی جرایم مالی اعم از عمد و غیرعمد در کشور وجود دارد، افزود: دومین جرم غیرعمد شایع که سه هزار نفر زندانی را به خود اختصاص داده‌اند بدهکاران مهریه هستند که از خانواده شان به خاطر بدهی مهریه دور شده‌اند و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی انجام گیرد. وی گفت: ۳۶۰ زن در رابطه با جرایم مالی غیرعمد در زندان هستند که 2 درصد آن ۱۸ هزار نفر هستند و ۹۸ درصد دیگر مردان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha