طبق تازه‌ترین یافته‌ها افرادی كه در طول ٢٤ ساعت استراحتی دارند كه با فعالیت منقطع می‌شود در معرض تجربه اختلالات خلقی قرار می‌گیرند و سطوح پایین شادی و حس فزاینده انزوا را تجربه می‌كنند.

شب‌ها تكان اضافی نخورید و موبایل هم خاموش

سلامت نیوز: طبق تازه‌ترین یافته‌ها افرادی كه در طول ٢٤ ساعت استراحتی دارند كه با فعالیت منقطع می‌شود در معرض تجربه اختلالات خلقی قرار می‌گیرند و سطوح پایین شادی و حس فزاینده انزوا را تجربه می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ،در حالی كه این مطالعه مشخص نكرده است مختل شدن ریتم شبانه‌روزی به دلیل مشكلات روانی، پیامد آنها یا تركیبی از هر دو است، محققان می‌گویند این یافته‌ها بر اهمیت چگونگی متعادل كردن استراحت و فعالیت تاكید دارند.

دانیل اسمیت، پروفسور روانكاوی دانشگاه گلاسگو و پژوهشگر ارشد این تحقیق می‌گوید: «از آنجایی كه انسان امروز براساس الگوهای ٢٤ ساعت زندگی می‌كند و از آنجایی كه تا سال ٢٠٥٠ دو سوم جمعیت جهان در شهرهایی ساكن هستند كه اختلال شبانه‌روزی در آنها بسیار محتمل است، این امر مساله‌ای كاملا جدی در مورد سلامت جمعی به شمار می‌رود. چگونه الگوهای طبیعی خواب و فعالیت را مورد ملاحظه قرار می‌دهیم و چطور شهرها یا مشاغل را برای حمایت از سلامت روانی افراد طراحی می‌كنیم از مقوله‌های مهم محسوب می‌شوند.»

نظم خواب و فعالیت

گروهی از محققان اهل اسكاتلند، ایرلند و سوئد كه گزارش تحقیق خود را به مجله‌ «Lancet Psychiatry» سپرده‌اند درباره چگونگی انجام این تحقیق كه توسط واكاوی داده‌های «UK BioBank» از سال ٢٠٠٦ صورت گرفته، نوشته‌اند. این تحقیق كه بزرگ‌ترین پژوهش در نوع خود است با همكاری كمپانی تحقیقاتی UK BioBank كه اطلاعات سلامت ٥٠٠ هزار شركت‌كننده را كه بین ٣٧ تا ٧٣ سال سن داشتند جمع‌آوری كرده صورت گرفته است.

برای كشف ارتباط میان سلامت روانی و چرخه ٢٤ ساعت خواب و فعالیت كه با عنوان «ریتم شبانه‌روزی» شناخته می‌شود این تیم اطلاعات بیش از ٩١ هزار شركت‌كننده‌ای را كه در سال‌های ٢٠١٣ و ٢٠١٥ مچ‌بند ردیاب فعالیت را به مدت یك هفته به دست‌شان بسته بودند، بررسی كردند. اسمیت می‌گوید: «این مچ‌بند نقاط داده‌ای ١٠٠ حركت را در سه بعد بر ثانیه طی بازه زمانی هفت روز جمع‌آوری كرد.»

سپس این تیم عملكرد افرادی را كه به طور میانگین فعال بودند طی ١٠ ساعتی كه بیشترین فعالیت روزانه را داشتند با ٥ ساعتی كه كمترین فعالیت را داشتند، مقایسه كرد تا رقمی را كه با عنوان «دامنه نسبی» می‌شناسیم، به دست آورند.

اسمیت می‌گوید: «دامنه نسبی از ناهماهنگی یا اختلال در نظم روتین خواب و فعالیت، اطلاعاتی به ما می‌دهد. افرادی كه طی روز فعال هستند و در شب راحت می‌خوابند، زندگی سالمی دارند... امتیاز دامنه نسبی آنها معمولا بالا خواهد بود. از طرفی كسانی كه به اختلال در خواب‌شان عادت دارند یا چند ساعتی را شب زنده‌داری می‌كنند و تمایل دارند در روز فعالیتی نداشته باشند، دامنه نسبی‌شان پایین است.»

محققان نگاهی به نتایج پرسشنامه‌هایی كردند كه شركت‌كنندگان به هنگام ثبت همكاری با UK BioBank پر كرده بودند؛ آنها در این نظرسنجی‌ها عواملی مانند تنهایی، زمان‌های واكنش و روان‌رنجوری را مشاهده كردند.

همچنین پاسخ‌های شركت‌كنندگان به پرسشنامه‌ بعدی را كه به واكاوی وجود افسردگی یا اختلال دوقطبی در آنها می‌پرداخت، بررسی كردند. هر چند تمامی افرادی كه مچ‌بند به دست كرده بودند به سوال‌ها پاسخ ندادند اما محققان باور داشتند تعداد شركت‌كنندگان برای تحلیل رابطه‌ها كافی است. شركت‌كننده‌ها پس از تكمیل پرسشنامه، براساس دامنه نسبی و تحلیل نتایج به پنج گروه تقریبا مساوی تقسیم شدند.

عوامل دخیل در سلامت روانی

یافته‌ها حاكی از آن بود كه زمانی كه عواملی مانند سن، جنسیت، فصلی كه فرد مچ‌بند را دست كرده، موقعیت اقتصادی-اجتماعی، سیگار كشیدن و تجربه بحران در كودكی مورد لحاظ قرار می‌گیرند دامنه نسبی پایینی پدیدار می‌شود كه با فقدان سلامت روانی در ارتباط است.

درصد تنهایی در گروه بعدی كه دامنه نسبی پایین‌تری داشتند تا ٩ درصد افزایش داشت و داشتن سابقه افسردگی و اختلال دوقطبی به ترتیب تا ٦ درصد و ١١ درصد افزایش یافت. این در حالی است كه میزان شادی و رضایت از سلامتی كاهش می‌یابد و زمان‌های واكنش كندتر می‌شود. اسمیت ناچیزی این ارقام را تایید می‌كند اما از طرفی به اهمیت آنها معتقد است.

او می‌گوید: «این آمار مهم است چراكه به نظر می‌رسد می‌توان آن را به همه تعمیم داد. از طرفی یافته‌ای محكم و مستدل برای فقدان سلامت روانی و پیامدهای شناختی است.»

اسمیت در ادامه می‌گوید جالب است كه در زمانی كه بسیاری از عوامل را مورد ملاحظه قرار دادیم این ارتباط ثابت ماند. هرچند این مطالعه كاستی‌هایی داشت؛ داده‌ فعالیت افراد فقط طی یك هفته گردآوری شده بود، در زمانی مجزا داده‌های پرسشنامه‌ها به دست آمد. نوجوانان نیز در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفتند و همه ما می‌دانیم نوجوانی دوره‌ای مهم در شكل‌گیری سلامت روانی و ساعت بدن است.

بهداشت خواب

اسمیت توصیه می‌كند پس از ساعت ١٠ شب از انجام فعالیت‌هایی مانند استفاده از موبایل یا برخاستن از رختخواب برای درست كردن نوشیدنی اجتناب كنند چراكه ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌كنند. كسانی كه در طول شب فعالیت بیشتری نسبت به روز دارند با مشكلات بیشتری مواجه می‌شوند در حقیقت افرادی هستند كه بهداشت خواب ضعیفی دارند.»

هرچند او اضافه می‌كند فعالیتی كه افراد در طول روز مشغولش می‌شوند مهم است و باید طی روشنایی روز فعال باشند و طی شب فعالیتی نداشته باشند: «به خصوص در زمستان دانستن اینكه صبح بیرون از خانه و به هوای آزاد می‌روید به اندازه داشتن خوابی آرام در شب و استفاده نكردن از موبایل مهم است.»

دكتر پاول كلی از دانشگاه باز انگلستان معتقد است این یافته‌ها به رشد پژوهش‌های مرتبط با ریتم شبانه‌روزی و سلامت روانی كمك كرده است. اما می‌گوید یادآوری این نكته مهم است كه ساعت بدن افراد با یكدیگر متفاوت است؛ به این معنی كه انعطاف در محل كار و مدارس امری قابل توجه است و نمی‌توان برای همه انسان‌ها یك نوع زمان‌بندی را در نظر گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha