سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 244587

در ارتباط با روزه و زخم معده می‌توان گفت روزه داری باعث تشدید بیماری می‌شود و بهتر است در صورت روزه گرفتن داروهایی مثل رانیتیدین مصرف گردد.

آیا روزه گرفتن سبب زخم معده می‌شود؟

سلامت نیوز: در ارتباط با روزه و زخم معده می‌توان گفت روزه داری باعث تشدید بیماری می‌شود و بهتر است در صورت روزه گرفتن داروهایی مثل رانیتیدین مصرف گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرتاک نیوز،همانطور که در اسلام به روزه داری سفارش شده است در مواردی که شخص دچار ناراحتی جسمی خاصی باشد به منع آن هم سفارش شده است. بنابراین ضرورتی ندارد فرد بیمار با به خطرانداختن سلامت خود اقدام به روزه داری کند. به همین منظور لازم است افراد مبتلا به بیماری قبل از روزه گرفتن با پزشک خود در این زمینه مشورت‌های لازم را انجام دهند. در ادامه این مقاله به بررسی موضوع روزه و زخم معده می‌پردازیم.

علت زخم معده

عوامل بروز زخم معده اضطراب و استرس است. همچنین توان بدن در خنثی کردن اسیدهای معده نقش مهمی در این زمینه دارد، اصولا چون افراد روزه‌دار از یک آرامش عرفانی برخوردارند، زمینه‌ای برای پیدایش زخم معده فراهم نمی‌شود اما همیشه برای این بیماران جای این سوال باقی است که آیا روزه داری برایشان مشکل ایجاد می‌کند یا نه؟!

آیا روزه داری برای این بیماران مضر است؟

یکی از تاثیرگذارترین عوامل در ایجاد خونریزی‌های معده در بین مبتلایان به زخم معده، بروز استرس و همچنین گرسنگی است. این عوامل اصلی‌ترین علل تشدید زخم معده هستند و هرچه شدت و مدت زمان آنها طولانی‌تر باشد تاثیر به مراتب مخرب‌تری را در پی خواهد داشت. در طول ماه مبارک رمضان به علت افزایش زمان گرسنگی به ویژه در فصول بهار و تابستان به علت طولانی‌تر شدن روز و افزایش فاضله بین سحر تا افظار خطر تشدید زخم معده در بین بیماران افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

بنابراین روزه داری می‌تواند در افراد مبتلا به زخم‌های فعال خطرناک باشد. با این حال، در صورتی که زخم گوارشی در معده یا اثنی عشر فعال نباشد، خطر عود زخم و خونریزی وجود ندارد. البته توصیه می‌شود این افراد با مشورت پزشک خود در طول ماه رمضان برای کاهش ترشح اسید معده از دارو استفاده کنند.

لازه به ذکر است که بیماران گوارشی هم که مبتلا به زخم‌های فعال سیستم گوارشی فوقانی مثل معده و اثنی عشر هستند، از روزه‌‌ داری معاف‌اند، چون روزه گرفتن در آنها با تشدید ترشح اسید معده، منجر به فعال‌سازی‌ زخم و عوارضی چون خونریزی می‌شود. البته اگر این بیماران به توصیه‌ها عمل نکرده و روزه گرفتند و حین روزه‌داری، دچار علایمی چون دل درد خصوصا هنگام ظهر شدند که نشانه فعالیت بیماری است و باید از ادامه روزه‌ پرهیز کنند.

توجه: برای بیماران مبتلا به زخم معده اجتناب از غذاهای پرادویه و مشاوره با پزشک برای دارو ورژیم غذایی ، توصیه می‌شود.

در ارتباط با موضوع روزه و زخم معده می‌توان گفت که زخم معده حاد حدود دو هفته زمان لازم است که زخم‌ها ترمیم پیدا کنند و در این مدت زمان روزه داری باعث تشدید علایم زخم معده خواهد شد. روزه داری برای آن دسته از افرادی که ناراحتی‌های دستگاه گوارش دارند فرق می‌کند به طوری که برای برخی از افراد روزه گرفتن ضرر ندارد و توصیه می‌شود که روزه بگیرند اما برای گروهی دیگر از افراد توصیه نمی‌شود که روزه داری کنند. برای آگاهی از روزه داری در ارتباط با هر کدام ازمشکلات گوارشی و کبدی به لینک زیر بروید.

مصرف دارو دلیل بر ایمن شدن نیست

در صورتی که بیماران با سابقه قبلی زخم‌های گوارشی در هنگام روزه داری تحت نظر پزشک به طور منظم از داروهای کاهش دهنده اسید معده در دو وعده افطار و سحر استفاده کنند، خطر تشدید و بروز عوارض زخم‌های گوارشی از جمله خونریزی کاهش می‌یابد. با این حال، در برخی بیماران که زخم بهبودی کامل نیافته است، حتی با وجود مصرف این داروها در هنگام روزه داری خونریزی گوارشی رخ می‌دهد.

روزه داری در این بیماران منعی ندارد

از میان افراد مبتلا به زخم معده آنان که سابقه زخم معده داشته و بهبود یافته‌اند و در حال حاضر بدون علایم بیماری هستند، می‌توانند روزه بگیرند. این افراد در صورت وجود علایم ناراحتی گوارشی و یا هیپراسیدیته از داروهایی مانند سایمیتیدین یا قرص رانیتیدین استفاده کنند.

مصرف فراوان میوه و سبزی‌های تازه در این ماه توصیه می‌شود زیرامیوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر زیادی هستند و از بروز یبوست درماه رمضان پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف سبزیجات در روزهای گرم ماه رمضان به رفع تشنگی روزه‌دار کمک می‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha