سلامنت نیوز :آمارها نشان می‌دهد كودكان مبتلا به نقص توجه ناشی از بیش فعالی دو تا سه برابر بیشتر در معرض مشكلات سوء مصرف مواد قرار دارند.

به گزارش ایسنا، در یك مطالعه آماری جدید از سوی روانشناسان دانشگاه كالیفرنیا و دستیاران آنها در دانشگاه كارولینای جنوبی معلوم شده است كه كودكان مبتلا به این اختلال با عنوان اختصاری ADHD دو تا سه برابر بیشتر از كودكان سالم در دوران نوجوانی و بزرگسالی با مشكل سوء مصرف مواد مواجه می‌شوند. بررسی‌ها حاكی از آن است كه از هر 10 كودك آمریكایی یك كودك به نقص توجه ناشی از بیش فعالی مبتلا است.

متخصصان روانشناسی اطفال در آمریكا دریافته‌اند كه نرخ ابتلا به این اختلال توجهی از سال 2003 میلادی تاكنون، 22 درصد در بین كودكان این كشور افزایش یافته است. اختلال نقص توجه ناشی از بیش فعالی توان توجه كردن و كنترل رفتارهای تكانه‌ای را در كودكان كاهش می‌دهد. این اختلال با دارو یا رفتار درمانی و یا حتی گاهی با هر دو روش تحت درمان قرار می‌گیرد.

مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا با ارائه این آمار گزارش داد كه دو سوم كودكان مبتلا به این اختلال با دارو تحت درمان قرار می‌گیرند. كارشناسان این مركز برای دستیابی به آمار فوق با والدین كودكان 4 تا 17 ساله مصاحبه كرده‌اند.

بنا برگزارش خبرگزاری رویترز، دكتر استیو لی استادیار روانشناسی در دانشگاه كالیفرنیا و سرپرست اصلی این مطالعات تاكید كرد: درصد افزایش خطر سوء مصرف مواد ناشی از این اختلال در دختران و پسران و در اقوام و نژادهای مختلف یكسان است.

به گزارش ایسنا، نقص توجه ناشی از بیش فعالی اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. سه تا پنج درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها نیز به مراتب شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از هفت سالگی شروع می شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

والدین باید این بیماری را به عنوان یک نقص خفیف در مراحل اولیه رشد مغز دانسته و به کودک خود به دید کودکی تنبل، نافرمان، شرور و فضول که اگر بخواهد می‌تواند رفتاری طبیعی داشته باشد نگاه نکنند، بلکه او را کودکی بدانند که تلاش می‌کند با ناتوانی خود که خارج از کنترلش است، کنار بیاید.

این مطالعات در مجله بازبینی روانشناسی بالینی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha