یک روانشناس بالینی گفت: داشتن احساساتی همچون نگرانی، ناراحتی، اضطراب و استرس همیشه نشانه های نوعی از اختلال روان نیست. این احساسات طبیعی است اما اگر این موارد سبب اختلال در زندگی فرد شود، می تواند نشانه نوعی بیماری روان باشد.

اضطراب همیشه نشانه بیماری روانی نیست

سلامت نیوز:  یک روانشناس بالینی گفت: داشتن احساساتی همچون نگرانی، ناراحتی، اضطراب و استرس همیشه نشانه های نوعی از اختلال روان نیست. این احساسات طبیعی است اما اگر این موارد سبب اختلال در زندگی فرد شود، می تواند نشانه نوعی بیماری روان باشد.



به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،نادر اباذری درباره نشانه های اختلالات روانی در افراد گفت: بسیاری از افراد از داشتن احساس اضطراب، استرس و عصبانیت شکایت می کنند و نگران این موضوع هستند که دچار نوعی از اختلالات روانی هستند در حالی که داشتن این احساسات برای همه افراد طبیعی است و نباید به صرف داشتن این گونه احساسات نگران بود
وی درباره مفهوم «خط کش روانی»، افزود: موضوعی که در این جا می توان مطرح کرد این است که افراد می توانند از مفهمومی به عنوان خط کش روانی استفاده کنند.


اباذری اضافه کرد: در این مفهوم دو مولفه «کارکرد زندگی مطلوب» و «احساس خوب» نام برد.
وی درباره مفهوم کارکرد زندگی گفت: در این خصوص اگر فرد کارکردی را که پیش از این در زندگی خود داشته است، از دست بدهد یعنی به عنوان دانشجو، کارمند یا زن خانه دار، پیش از این فعالیت های روزانه ای را انجام می داد اما به دلیل اختلال روانی دیگر آن فعالیت ها را نمی تواند انجام دهد، کارکرد زندگی او مختل شده است.


وی افزود: مولفه دیگر خط کش روانی احساس مثبت و خوب از خود و زندگی است که سبب می شود، فرد احساس خوشایندی از زندگیش داشته باشد. در این شرایط افرادی که احساس خوشایندی از خویش ندارند در کارکرد زندگی نیز دچار مشکل می شوند.
اباذری افزود: به عنوان مثال فردی که از نوعی افسردگی رنج می برد امکان داشتن خواب مطلوب را ندارد. این فرد به طور قطع در عملکرد و کارکرد زندگی اش دچار مشکل می شود.


به گفته این روانشناس کارکرد روزانه افراد با رضایت آ ها از زندگی رابطه مستقیم دارد.
این متخصص بهداشت روان با تاکید بر ای که افراد می توانند خودشان را با این خط کش روانی بسنجند، اضافه کرد: در این حالت افراد ساده ترین راه را که درد دل کردن است را انتخاب می کنند؛ این روش برای مدتی به عنوان مسکن عمل می کند اما در طولانی مدت اثرش را از دست می دهد.
اباذری با بیان اینکه اگر افراد متوجه شدند پس از سنجش با این خط کش روانی، دچار نوعی اختلال روانی پاتولوژیک هستند؛ باید به متخصصان حوزه بهداشت روان مراجعه کنند. البته این افراد در طیف گسترده ای چون مشاوره، روانشناس و روانپزشک قرار دارند.


وی با بیان اینکه ممکن است اختلال روان نیاز به درمان پیچیده ای نداشته باشد، گفت: این افراد می توانند به مشاور مراجعه کنند یا اگر فردی به علت کمبود خزانه رفتاری در واکنش به بسیاری از اتفاقات تنها با عصبانیت واکنش نشان می دهد باید به روانشناس مراجعه کند و اگر فردی به دارو نیاز داشته باشد قطعا روانپزشکان کمک شایانی به او می کنند.


این روانشناس با بیان اینکه 90 درصد مردم کشور نگرانی و ترس از مراجعه متخصصان بهداشت روان، دارند گفت: این مساله در کشورهای دیگر نیز وجود دارد اما سرعت اصلاح آن در کشورما بسیار کند است.
وی با اشاره به بیماری های جسمانی، گفت: بسیاری از بیماری های جسمانی قابل مشاهده هستند و افراد برای درمان آن به متخصصان مراجعه می کنند ولی فردی که دچار نوعی اختلال روان است از ترس انگ «روانی بودن» به متخصص مراجعه نمی کند.
وی با اشاره به اینکه افراد با احساسات طبیعی مانند عصبانیت، اضطراب و نگرانی به دنیا می آیند اضافه کرد: این احساسات در افراد طبیعی است ولی اگر کارکرد زندگی را دچار اختلال کند فرد از نوعی اختلال روانی رنج می برد.
این متخصص بهداشت روان گفت: بعضی ممکن است بگویند شخص ظاهر افسرده ای دارد، اما فرد حالش خوب باشد. این موضوع نشان می دهد که فرد دارای سلامت روان است.


وی افزود: مهم است که با بروز اختلال روانی فرد به سرعت به متخصص مراجعه کند. اگر فردی در زندگی دچار یک نوعی وسواس شده با چند جلسه روان درمانی حالش بهبود پیدا می کند؛ اما اگر 6 ماه تا 9 ماه از این اختلال در فرد بگذرد دیگر درمان آن به راحتی میسر نیست.


اباذری با تاکید بر اینکه جسم و روان تاثیر زیادی بر یکدیگر دارند و نمی توان آنها را از یکدیگر جدا کرد، گفت: به عنوان مثال اگر فردی که پیوند کبد کرده، پس از جراحی پیوند از حال روانی خوبی برخوردار نباشد، ممکن است بدنش این پیوند را پس بزند زیرا وضعیت روانی به شدت بر حال جسمانی اثرگذار است.
این متخصص حوزه سلامت روان با بیان اینکه باید حساسیت متناسبی نسبت به سلامت روان داشته باشیم گفت: این حساسیت نباید به شکل وسواس گونه باشد مثلا اگر کودکی شب های امتحان دچار اضطراب می شود اما کارکرد مطلوبی در خانه و مدرسه دارد نباید او را فردی مضطرب دانست.
اباذری اضافه کرد: از طرف دیگر اگر کودکی رفتارهای پرخاشگرانه داشته باشد اما والدین وی توجهی به آن نکنند، ممکن است فرد در بزرگسالی دچار بیماری دو قطبی شود.


وی افزود: در این رابطه البته موضوعی که بسیار نگران کننده است هزینه درمان کسانی است که از اختلالات روانی رنج می برند زیرا سازمان های بیمه گر تعرفه ای برای پرداخت این هزینه ها ندارند که باید برای جلوگیری از هزینه های بیشتر در آینده سازمان های بیمه گر تعرفه های روان درمانی را در خدمات خود محسوب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha