دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بیمه سلامت ایران استفاده از دفترچه دیگران و تجویزهای غیر ضروری و غیر واقعی از سوی تعداد معدودی از پزشکان را از جمله منکرات قانونی و شرعی در حوزه تخصصی سلامت عنوان کرد.

استفاده از دفترچه بیمه دیگران، خلاف شرع و قانون است

سلامت نیوز:دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بیمه سلامت ایران استفاده از دفترچه دیگران و تجویزهای غیر ضروری و غیر واقعی از سوی تعداد معدودی از پزشکان را از جمله منکرات قانونی و شرعی در حوزه تخصصی سلامت عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر فرهاد فیروزبخت با بیان اینکه علاوه بر حوزه‌های عمومی، امر به معروف و نهی از منکر در بخش‌های تخصصی مثل حوزه سلامت از اهمیت بسزایی برخوردار است، به برخی منکرات شایع در حوزه سلامت پرداخت و گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش سازمان بیمه سلامت و حدود ۴۰ هزار موسسه با این سازمان طرف قرارداد هستند که به این تعداد بیمه‌شده خدمت ارائه می‌کنند. با توجه به طرح تحول سلامت و افزایش هزینه‌ها در این بخش، بحران جدی در تامین منابع مالی پایدار وجود دارد. به همین دلیل ما باید از سرمایه‌های کشور حفاظت و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم. 

وی افزود: متاسفانه در جامعه شاهد هستیم که افراد به راحتی از دفترچه درمانی که متعلق به خودشان نیست، خدمت دریافت می‌کنند؛ در حالی که خلاف شرع و قوانین است. این اقدام غیر قانونی حتی در ارائه دهندگان خدمت نیز مشاهده می‌شود که این معضل به خصوص در مورد دارو موضوعیت دارد. 

فیروزبخت ادامه داد: مصادیق معروف در حوزه سلامت در بین پزشکان و ارائه‌کنندگان خدمات فراوان است و این موضوع زمینه خدمت را چنان سفید و درخشان کرده است که هر گونه آلودگی و نقاط سیاه، زشتی خود را بسیار بزرگ نمایان می‌کند. به عبارتی انجام عمل منکر در این حوزه غیر قابل تحمل و بخشش است. 

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بیمه سلامت ایران بیان کرد: تخلفاتی که در حوزه سلامت و بیمه‌ای شاهد هستیم، از مصادیق بارز منکر است که هم در بین ارائه‌دهندگان و برخی گیرندگان خدمت مشاهده می‌شود.  

وی به تخلفات ارائه‌دهندگان خدمت نیز اشاره کرد و گفت: برخی از ارائه دهندگان خدمت به خصوص پزشکان باید به مساله امانت‌داری توجه بیشتری داشته باشند. مشاوره‌های اضافه و غیر ضروری به بیماران و خدمات القایی از جمله مواردی هستند که در خدمات سرپایی و همچنین بستری بخش‌های خصوصی و دولتی،  شیرینی موفقیت‌های چشمگیر طرح تحول نظام سلامت را در کام همگان تلخ می‌کند. 

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران، فیروزبخت همچنین افزود: تاسف‌بارترین شکل این منکرات زمانی است که روابط ناسالمی بین موسسات ایجاد شده است که به معنای سوء استفاده از  بیت‌المال و پایمال کردن حق‌الناس بوده و خلاف شرع و قوانین است. همچنین تجویزهای اضافه اعم از دارو، پرتوپزشکی، آزمایش‌ها، بستری‌ها و جراحی‌های اضافه باعث می‌شود افرادی که واقعا به درمان باکیفیت نیاز دارند، از آن محروم شوند. 

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان بیمه سلامت ایران گفت: مسائلی که به آن اشاره شد، منکراتی است که در حوزه سلامت ایجاد شده و ما به عنوان نماینده و یا وکیل بیمه‌شدگان به این مسائل توجه داریم. 

وی تاکید کرد: در شرایطی که با چنین ناملایمات فرهنگی مواجه هستیم، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود با کمبود منابع و ضعف در خدمت‌رسانی مواجه می‌شویم به طوری که قشر ضعیف جامعه از دریافت خدمات کم ‌بهره می‌شوند. 

فیروزبخت در پایان گفت: ما باید بتوانیم در خصوص برخی مسائلی که در حوزه سلامت و بیمه وجود دارد، با استفاده از روش‌های اثرگذار، کوتاه مدت و میان مدت فرهنگ سازی کنیم؛ چرا که بسیاری از افراد خاطی از نتایج مخربی که نحوه عملکرد آنان به بار می‌آورد، بی‌اطلاع هستند. ما باید با معرفی و ترویج الگوهای رفتاری صحیح و نیز نمایان ساختن نتایج زیان‌بار عملکردهای نامطلوب، اینگونه ناهنجاری‌های رفتاری را از ساحت پاک و زیبای حوزه سلامت کشور بزدائیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha