رئیس پژوهشگاه فنآوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی(ابن سینا) گفت: کارآزمایی بالینی طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات غضروف زانو با استفاده از بافت های مهندسی شده تلفیقی از سلول و داربست در این پژوهشگاه در حال انجام است.

سلامت نیوز: رئیس پژوهشگاه فنآوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی(ابن سینا) گفت: کارآزمایی بالینی طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات غضروف زانو با استفاده از بافت های مهندسی شده تلفیقی از سلول و داربست در این پژوهشگاه در حال انجام است.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر محمدرضا صادقی  افزود: در این طرح، سلول های غضروفی بیمار پس از بیوپسی کشت داده می شود و روی داربست های ساخته شده در این پژوهشگاه با فناوری کاملا بومی قرار می گیرد و سپس به ناحیه آسیب دیده بیمار پیوند زده می شود.


وی با اشاره به اینکه این داربست های سه بعدی در پژوهشگاه ساخته شده است، گفت: یکی از نتایج این طرح، بومی شدن فنآوری بافت مهندسی شده غضروف می باشد. با توجه به این که مواد اولیه آن قابل تولید در کشور است، سیکل درمانی با بهای تمام شده بسیار اندکی ارائه خواهد شد.


 غالب فعالیت های نوینی که در حوزه درمان بیماری های غضروفی در دنیا صورت گرفته بر پایه سلول درمانی است، حال آن که در سال های اخیر با اثبات اهمیت نقش داربست ها در تسریع روند بهبود و ماندگاری ترمیم بافتی، گرایش ها به سمت استفاده از فنآوری مهندسی بافت در درمان کلینیکی سوق داده شده است.


تاکنون داربست ها و ساختارهای متنوعی در دنیا برای رفع مشکلات غضروفی پیشنهاد و ساخته شده است که تعدادی از انها به مرحله تجاری هم رسیده و به قیمت گزاف به کشورهای دیگر فروخته می شود.
در ایران، با وجود تلاش های شایان ذکر در زمینه درمان کلینیکی ضایعات غضروفی با استفاده از سلول درمانی، به نظر می رسد فعالیت جدی در حوزه درمان آسیب های غضروفی با استفاده از بافت های مهندسی شده صورت نگرفته است، حال آن که توسعه این فنآوری و انتقال آن به حوزه درمان سبب افزایش نتایج رضایت بخش و تخفیف آلام بیماران خواهد شد .


صادقی همچنین بیان داشت: این طرح مطالعاتی به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش پزشکی وزارت بهداشت رسیده و مراحل اولیه آن با موفقیت انجام شده که امیدواریم با به نتیجه رسیدن آن خدمات بهتری به این دسته از بیماران ارائه شود.
رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: در این روش درمانی، سلول بنیادی با داربست هایی در بدن فرد بیمار تعبیه می شود و به همین دلیل نیاز به اخذ مجوز از سازمان دارو و غذا دارد که ما به دنبال اخذ این مجوز هستیم.
صادقی تاکید کرد: به نتیجه رسیدن این طرح تحقیقاتی، می تواند مسیر جدیدی برای بهبودی این دسته از بیماران محسوب شود و شرایط بهتری را برای ادامه زندگی آنان فراهم کند.


وی به شیوع بیماری های اختلالات و آسیب به غضروف اشاره کرد و گفت: سبک غلط زندگی سبب شده تا بخشی عمده ای از زنان و مردان ما در سنین کهنسالی مبتلا به آرتروز مفاصل و دردهای مفصلی شوند که برخی از این افراد مجبور به جایگزینی پروتز می شوند.
رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: محققان دنیا از جمله ایران، با استفاده از طب بازساختی و مهندسی بافت به دنبال ارائه راهکارهای مناسب برای بهبودی غضروف مفاصل و جلوگیری از نصب پروتز هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha