جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم، هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد، سریعترین راهکار افزایش نشاط را برگزاری مراسم‌های کم‌خرج شاد عنوان کرد.

هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد/باورهای فردی و اجتماعی مردم به سمت "غم" میل می‌کند

سلامت نیوز:جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید قبول کنیم، هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد، سریعترین راهکار افزایش نشاط را برگزاری مراسم‌های کم‌خرج شاد عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایلنا،امان الله قرایی مقدم (جامعه شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی) مبنی بر میزان شادی اجتماعی در کشور گفت: خیلی صریح بگویم، مردم ایران شاد نیستند. باید بپذیریم شادی اساس همه چیز است؛ کشوری مثل هند مردم فقیری دارد، اما میزان شادی آن از ایران بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه موضوع کار بر شادی اجتماعی تاثیر مستقیم دارد، گفت: وقتی سه و نیم میلیون نفر جوان بیکار در کشور وجود دارد، این جوانان هرگز طعم شادی را نخواهند چشید. رکن دیگر شادی اعتماد به آینده است. ما الان نه میلیون جوان آماده به ازدواج داریم، اما وقتی این جوان هیچ تصویر واضحی از آینده خود ندارد چگونه شاد باشد؟

قرایی مقدم ادامه داد: مسئولان اعلام کرده اند که آمار طلاق در یکسال گذشته بالا رفته است؛ خب بالا رفتن این آمار شادی را در کشور از بین می برد. توجه بیش از پیش به هنر نیز از رکن‌های دیگر شادی است که متاسفانه در کشور غفلت خاصی در این خصوص دیده می شود. بر طبق اصل اصالت وجود ژان پل سارتر آدمی نمی تواند وقتی غمی در نزدیکی خود می بیند، احساس شادی کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسلام در ذات خود دین شادی است، گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان، این دین را در غم پراکنی می بینند، در حالی که اصلا اینطور نیست. واقعاً باید قبول کنیم هیچ شادی‌ای در کشور وجود ندارد؛ موسیقی کجاست؟ خنده کجاست؟ نشاط کجاست؟ باور کنید شادی حتی در رشد اقتصادی هم موثر است و موجب دلبستگی به نظام و کاهش انواع آسیب های اجتماعی می شود. بنابراین شادی از لحاظ اقتصادی، روانی و روحی و نقش مهمی دارد.

قرایی مقدم با اشاره به مقالات و تحقیقات دانشمندان غربی خاطرنشان کرد: جامعه شناسان غربی می گویند ما اگر حتی یک دلار برای شادی اجتماعی خرج کنیم هزار دلار از آن سود خواهیم کرد. حاصل تحقیقی در دانشگاه واشنگتن دی سی نشان می دهد هر چه فرد شادتر باشد، سلامت او نیز تضمین شده‌تر خواهد بود. آیت‌الله مطهری نیز در کتاب هایش به ارتباط شادی و آرامش روحی اشاره کرده است.

وی با تاکید بر برخی نارضایتی های شغلی موجود در کشور و نیز حقوق نگرفتن برخی کارگران در چند ماهه اخیر این عوامل را از علل شاد نبودن مردم دانست و ادامه داد: وقتی کسی نمی تواند شکم زن و بچه خود را سیر کند چگونه شاد باشد؟ طبیعتاً در چنین حالتی و با این تورم مردم ترجیح می دهند گریه کنند تا شاد باشند. طبیعتاً شادی حتی راندمان کاری فرد را نیز بالا می برد و رشد اقتصادی به همراه دارد. شادی باید در فرهنگ کشور نهادینه شود. اگر جامعه سلامت می خواهیم شادی را باید بیشتر کنیم.من تعجب می‌کنم از اینکه چرا امسال ماه رمضان در کشور ماه شادی نیست.

وی با بیان اینکه باورهای فردی و اجتماعی مردم هم به سمت غم میل می‌کند، ادامه داد: شما ببینید برنامه های شاد سیما چقدر بیشتر از سایر برنامه ها مخاطب پیدا می کند. ما ظرفیت‌های بسیار تاریخی در کشور داریم که می تواند قطب گردشگری دنیا باشد. اما این مستلزم آن است که گردشگر از شاد بودن و جایگاه ایران در بین مردم شاد جهان اطمینان حاصل کند. طبیعتاً اگر جامعه شاد نباشد حتی گردشگری هم به رکود کشیده می شود. باور کنید شادی حتی جلوی اعتراضات مردمی را هم می گیرد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان سریعترین راهکار افزایش شادی را برگزاری مراسم‌های کم‌خرج شاد در کشور دانست و گفت: اجازه بدهیم مردم، دختر، پسر و جوانان‌مان بخندند، اوقات فراغت و مفرح داشته باشند؛ تلاش کنیم مردم را آهسته آهسته از مشکلات روزمره زندگی و جامعه دور کنیم. باور کنید این کارها نیازمند صرف هزینه زیادی هم نیست. برگزاری کنسرت ها، ساخت فیلم و سریال های شاد، توجه به انعکاس اخبار شاد در رسانه ها به جای دقت به خبرهای غم‌پراکن از راه های کم هزینه افزایش شادی در جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha