پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 244687

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به پسماندهای دارای تشعشع تصریح کرد: برخی از پسماندهای بازمانده می‌توانند در کنار تمامی مواد مخرب خود دارای تشعشعاتی باشند که مخرب بودن آنها را صد چندان می‌کند.

پسماندهایی که تشعشع دارند

سلامت نیوز:مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به پسماندهای دارای تشعشع تصریح کرد: برخی از پسماندهای بازمانده می‌توانند در کنار تمامی مواد مخرب خود دارای تشعشعاتی باشند که مخرب بودن آنها را صد چندان می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، علی گورانی - مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت - اظهار کرد: برخی از پسماندهای بازمانده می‌توانند در کنار تمامی مواد مخرب خود دارای تشعشعاتی باشند که مخرب بودن آن‌ها را صد چندان می‌کند.

وی  در یک برنامه رادیویی با موضوع پسماندهای الکترونیک با اشاره به اینکه موضوع پسماند یکی از سودآورترین صنایع دنیا به شمار می‌آید، گفت: در حالت کلی طبیعت دارای یک چرخه منحصر به خود است. اگر این چرخه در حوزه پسماند توسط انسان نادیده گرفته شود، منابع کره زمین در زمانی هرچند کوتاه مورد تخریب و نابودی قرار می‌گیرند. نبود توجه دقیق به موضوع بازیافت و پسماند در دنیا به این معنی است که انسان خودش را در فاضلابی که به وجود آورده، نابود می‌کند.
پسماند یک سرمایه ارزشمند اقتصادی است
وی با اشاره به اینکه موضوع بازیافت یکی از عوامل رشد توسعه پایدار جوامع است،اظهارکرد: هر آن چیزی که امروزه پسماند نام می‌گیرد، به نوعی قابل بازیافت است و حتی پسماند را در بسیاری از مواقع می‌توان معادل سرمایه یا پول تلقی کرد بنابراین توجه به موضوع بازیافت همیشه توجیهات اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی را به همراه دارد.

مدیر برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به پسماندهای دارای تشعشع تصریح کرد: برخی از پسماندهای بازمانده می‌توانند در کنار تمامی مواد مخرب خود دارای تشعشعاتی باشند که مخرب بودن آنها را صد چندان می‌کند. بازیافت پسماندهای تشعشع محور به علوم مختلفی نیاز دارد. متاسفانه تمامی زباله‌های موجود در کشور بدون تفکیک دقیق از مبدا با یکدیگر آمیخته شده‌اند و پس از آن در حالتی بسیار ابتدایی تفکیک می‌شوند.

گورانی ادامه داد: تفکیک جزئی و دفن پسماندهای مختلف، آسان‌ترین و بدترین راه برای دفع پسماند است چراکه پسماندهای دفن شده هر کدام به نوعی خاص دوباره به چرخه محیط زیست باز می‌گردند.
عملکرد بازیافت پسماند در حوزه تفکیک بسیار ضعیف است

در ادامه این گفت‌وگو،غلامحسین کریمی خراسانی- مهندس الکترونیک مخابرات - اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های بازیافت اروپایی پسماندهای الکتریکی خود را با استفاده از فناوری‌های جدید در آب حل می‌کنند و به روال گذشته در آتش نمی‌سوزانند.

کریمی خراسانی با اشاره به مواد و املاح خطرناک موجود در پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیک گفت: ماده کادنیوم موجود در باطری یکی از مخرب‌ترین موادی است که می‌تواند محیط پیرامون زیستی بازیافت خود را به نابودی بکشاند.

وی با اشاره به این که حدود ۹۰ درصد از پسماندهای مخابراتی کشور را پسماندهای سنگین تشکیل می‌دهند،اظهارکرد: سیستم‌های مخابراتی به‌صورت مستمر هنگام تعویض فناوری و تکنولوژی‌های خود حجم عظیمی از پسماند الکترونیکی سنگین را بر جای می‌گذارند.

این مهندس الکترونیک مخابرات با اشاره به این که نظارت بر مدیریت پسماندهای قطعات الکترونیک و الکتریکی کار پیچیده و سختی نیست،گفت: بسیاری از مشکلات پسماند و تفکیک آن در کشور از مدیریت نامطلوب نشات می‌گیرند.

کریمی خراسانی با اشاره به روند فعالیت برخی از شرکت‌های بزرگ بازیافت پسماند قطعات الکتریکی در کشورهای اروپایی اظهارکرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بازیافت اروپایی پسماندهای الکتریکی خود را با استفاده از فناوری‌های جدید در آب حل می‌کنند و به روال گذشته در آتش نمی‌سوزاند. سوزاندن پسماندهای الکترونیکی آلودگی‌های بسیاری را وارد محیط زیست می‌کند در حالی که تکنولوژی‌های جدید بازیافت قطعات الکترونیک، محیط زیست را مورد احترام قرار داده است و بدون آسیب به آن کار خود را پیش می‌برند.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپایی تفکیک پسماندهای الکترونیک را در هفت سطح مختلف انجام می‌دهند. تفکیک پسماندها در کشور ما به صورت بسیار ضعیف انجام می‌شود و روند فعالیت تفکیک در کشور به روال امروزی سود چندانی را شامل این حوزه نکرده است.
پسماند فقط تر و خشک نیست

به گزارش ایسنا، در ادامه این گفت‌وگو محمدمصطفی خیرپرست - فعال حوزه بازیافت پسماند قطعات الکتریکی - اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین و بزرگترین مشکل صنعت بازیافت کشور به تفکیک پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیکی مربوط می‌شود.

خیرپرست با اشاره به روند فعالیت کشورهای پیشرفته در حوزه تفکیک پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیک گفت: تمامی شرکت‌های بهره‌بردار از قطعات الکتریکی و الکترونیک در کشورهای توسعه یافته موظف به بازیافت قطعات مورد استفاده خود می‌شوند اما کشور ایران در حوزه قطعات الکتریکی و الکترونیک بیش از تولید دست به مصرف می‌زند.

این فعال حوزه بازیافت پسماند قطعات الکتریکی با اشاره به اینکه روند بازیافت در کشور مسیری بسیار پیچیده دارد، اظهار کرد: متاسفانه تفکیک پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیک در داخل کشور هیچ گاه از مبدا انجام نمی‌شود. روند تفکیک پسماندهای مختلف از مبدا باید از طریق آموزش‌های گوناگون در بطن زندگی خانواده‌های ایرانی نهادینه شود.
 
خیرپرست همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه آموزشگرهای شهرداری در حوزه تفکیک پسماندهای خانگی اطلاع دقیقی از روند تفکیک قطعات الکتریکی و الکترونیکی ندارند.

این فعال در بازیافت پسماند قطعات الکتریکی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها موضوع پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیک آن طور که باید مورد توجه قرار نمی‌دهند، اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین و بزرگترین مشکل صنعت بازیافت کشور به تفکیک پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیک مربوط می‌شود البته موضوع پسماند و اقدامات در این حوزه بخشی از وظایف شهرداری‌ها است. مدیریت کلی پسماندهای کشور در حوزه‌های مختلف زیر نظر شهرداری بر عهده سازمان مدیریت پسماند است، بر همین اساس توجه به موضوع تفکیک پسماندهای قطعات الکتریکی و الکترونیک از مبدا بخشی از وظایف این سازمان شهری به شمار می‌آید.

وی با اشاره به لزوم وجود آموزش‌های دقیق در خصوص موضوع پسماند به شهروندان خاطرنشان کرد: موضوع پسماند در کشور فقط به پسماندهای تر و خشک مربوط نمی‌شود.
تفکیک پسماند قطعات الکترونیکی باید مورد توجه قرار بگیرد
در این برنامه  ولی‌الله غلامی نجف آبادی - رئیس اتحادیه صنایع بازیافت کشور- اظهار کرد: تفکیک پسماند قطعات الکترونیک از مقیاس یک گوشی موبایل تا سنگین‌ترین ابزار موجود در این حوزه یک امر بسیار ضروری است.

نجف آبادی با اشاره به وجود سیستم‌های برقی و الکترونیک در تمامی دستگاه‌های فعال و اجرایی کشور گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و فناوری‌های موجود در زمان حاضر شامل قطعات الکترونیک می‌شوند و در حالت کلی تمامی سیستم‌های مخابراتی قطعات و فناوری‌های الکترونیک را در دل خود جای داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم‌های مخابراتی از فلزات سنگین ساخته شده‌اند، اظهار کرد: رها شدن سیستم‌های فلزی و سنگین مخابراتی در محیط زیست می‌تواند آثار بسیار مخربی را بر این محیط بگذارد.

رئیس اتحادیه صنایع بازیافت کشور با اشاره به لزوم تفکیک پسماندهای قطعات الکترونیک گفت: تفکیک پسماند قطعات الکترونیک از مقیاس یک گوشی موبایل تا سنگین‌ترین ابزار موجود در این حوزه یک امر بسیار ضروری است. بهتر است که تفکیک پسماندهای الکترونیک از مبداء انجام شود و به دست مصرف‌کنندگان برسند.

غلامی نجف آبادی با اشاره به اینکه موضوع عدم تفکیک قطعات الکترونیکی یک مشکل و معضل جهانی است،اظهارکرد: اتحادیه اروپا سال گذشته قانون لزوم تفکیک قطعات الکترونیک و الکتریکی و تجهیزات مختلف موجود در این حوزه را تصویب کرد. تفکیک قطعات الکترونیک و الکتریکی بر اساس نظر اتحادیه اروپا باید به دست شرکت‌های سازنده انجام شود.

رئیس اتحادیه صنایع بازیافت کشور با اشاره به معضل عدم تفکیک قطعات الکترونیک و الکتریکی در کشور آمریکا گفت: در سال ۲۰۱۰ کشور آمریکا به دلیل کمبود برنامه در حوزه تفکیک قطعات الکترونیک و الکتریکی مجبور شد تا حدود ۱۰ هزار تلفن همراه را دفن کند.

وی در پایان اظهارکرد: تفکیک و بازیافت نادرست و غیر علمی قطعات الکترونیک و الکتریکی می‌تواند آثار بسیار مخربی را برای فرد و محیط زندگی افراد داشته باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha