سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: آزمایش های غربالگری بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه سلامت باید در چهار ماه اول بارداری انجام شود تا مشکلی برای سقط وجود نداشته باشد.

بیمه باید غربالگری تمام بیماری های شایع را پوشش دهد

سلامت نیوز:سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: آزمایش های غربالگری بیماری‌های خاص تحت پوشش بیمه سلامت باید در چهار ماه اول بارداری انجام شود تا مشکلی برای سقط وجود نداشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، احمد همتی، در واکنش به انتشار خبری از سوی مدیرعامل بیمه سلامت مبنی بر انجام آزمایشات رایگان پیش از تولد برای تشخیص بیماری‌های خاص، اظهارداشت: برخی بیماری‌های متابولیک و ژنتیک از جمله تالاسمی و PKU را می‌توان پیش از تولد از طریق انجام این آزمایشات تشخیص داد که البته باید قبل از چهار ماهگی انجام شود تا بعد از شناسایی بیماری مشکلی برای سقط نیز وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: با این اقدام می‌توان یک غربالگری برای شناخت بیماری‌ها انجام داد به این منظور که اگر اقداماتی باید صورت بگیرد قبل از تولد نوزاد انجام شود، بنابراین می‌تواند اقدام خوبی در جهت کنترل این قبیل بیماری‌ها باشد.

همتی در مورد تامین اعتبارات لازم برای انجام این نوع آزمایشات در سطح وسیع تصریح کرد: قطعا بیمه سلامت با پیش بینی منابع لازم در جهت تحقق این مهم برنامه‌ریزی کرده است، ضمن اینکه هم‌اکنون در دنیا روش‌های پیشگیری در اولویت برنامه‌های حوزه سلامت قرار دارد، چرا که معمولا هزینه‌های آن کمتر از درمان است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران نیز بعد از اجرای طرح تحول سلامت بر موضوع پیشگیری تمرکز شده است و تعدادی از بیماری‌هایی که قبل از این در اسکرین نبود همچون تالاسمی، PKU و تیروئید در لیست قرار گرفته که معمولا بعد از تولد انجام می‌شود، ضمن اینکه تعدادی از بیماری‌ها نیز قرار است به این لیست اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: بی‌تردید درصد خطا در این نوع آزمایشات بسیار پایین است، ضمن اینکه این بیمه باید تمام بیماری‌های شایع را پوشش دهد تا بتوانیم نتیجه قابل قبولی را به دست آوریم، از سوی دیگر هنوز انجام آزمایشات اسکرین محدود است و لازم است به گونه‌ای ارتقاء داده شود تا به کشورهای توسعه‌یافته‌ای برسیم که اغلب بیماری‌های شایع و مزمن را در لیست اسکرین خود قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha