عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بر ضرورت تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برای نظارت دائم و پایدار بر سلامت مواد غذایی تاکید کرد.

نگرانی از وجود نیترات در میوه ها/دغدغه سمی بودن سبزی ها

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، بر ضرورت تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد برای نظارت دائم و پایدار بر سلامت مواد غذایی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عباس پاپی زاده با بیان اینکه در کنار تولید محصولات کشاورزی توجه به کیفیت و تامین سلامت مردم نیز باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: امنیت غذایی کشور در گرو کمیت و کیفیت است؛ کارشناسان اصرار دارند که تا حد امکان از انواع سموم و کودهای شیمیایی برای تولیدات کشاورزی استفاده نشود اما متاسفانه امروزه راهی جز استفاده از این موضوع وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدت ها است دغدغه هایی در مورد وجود نیترات در میوه ها و آلوده بودن میوه و سبزی ها به سموم کشاورزی و آفت کش ها در رسانه ها مطرح می شود، افزود: این دغدغه ها هیچ وقت به طور کامل اثبات نشده و باعث آسیب به تولید داخل شده و از سویی ذهن مردم را درگیر کرده است.

پاپی زاده با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در راستای طرح تحول سلامت به جای پرداخت هزینه های گزاف و توجه به مقوله درمان پیشگیری را مورد توجه قرار دهد، گفت: یکی از مراحل پیشگیری تولید مواد غذایی سالم برای مردم است که حتی پیشنهاد دادیم که حداقل ۳ تا ۵ درصد از هزینه های طرح تحول سلامت زیر نظر وزارت بهداشت برای بهبود سلامت مواد غذایی و کاهش عوامل آسیب زا  و مخل سلامت هزینه شود.

وی افزود: در حوزه دامپزشکی بحث پیشگیری از بیماری های مشترک میان انسان و دام و در بحث سبزی و میوه ها، مواد غذایی زراعی و باغی کاهش باقی مانده سموم را داریم که باید رصد و پایش شوند و روش های جایگزینی برای کشاورزان معرفی و اعمال شود که در عین حال که تولید کشاورزی کاهش پیدا نکند سلامت محصول نیز افزایش یابد.

پاپی زاده با تاکید بر اینکه تامین سلامت مردم نیازمند طراحی نقشه ای جامع و طرح همه جانبه، جامع و پایدار است، افزود: بهتر است افرادی که ارتباطی به بخش کشاورزی نداشته، صاحب نظر و کارشناس نیستند ورودی به حوزه کشاورزی و سلامت مواد غذایی نداشته باشند زیرا طرح موضوعات غیرکارشناسی موجبات نگرانی مردم و متضرر شدن کشاورزان را به دنبال دارد.

پاپی زاده بر ضرورت تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، غذا و دارو و استاندارد برای نظارت دائم و پایدار بر سلامت مواد غذایی تاکید کرد و گفت: باید این دستگاه ها محصولات کشاورزی را رصد و پایش کنند تا سلامت مردم با تهدید مواجه نشود از سویی دولت نیز باید حمایت لازم را از کشاورزان و دامداران برای استفاده از روش های جایگزین جهت تولید محصولات کشاورزی سالم داشته باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان غذا و دارو متولی اصلی نظارت بر سلامت مواد غذایی دانست و ادامه داد: این سازمان به تمامی ابعاد سلامت مواد غذایی ورود نمی کند و باید سازمان های دیگر همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha