معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: احساس آرامش در محیط کار، منجر به افزایش بازدهی و توانمندی افراد می شود.

عوارض استرس شغلی در محیط کار/ سه حرفه پراسترس

سلامت نیوز: معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: احساس آرامش در محیط کار، منجر به افزایش بازدهی و توانمندی افراد می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، علی اسدی، در خصوص ضرورت رعایت اصول سلامت روان در محیط کار تاکید کرد: هر شغلی بنا به مختصات ذاتی خود باعث ایجاد استرس در افراد می شود، اما با آموزش سبک زندگی برای پیشگیری از بروز استرس از دوران کودکی، آموزش مهارت حل مساله، فراگرفتن شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران و در صورت نیاز، مداخلات دارویی باتجویز پزشک متخصص می توان استرس را در محیط کار کنترل کرد.

وی با تاکید براینکه هر فردی به فراخور شغلی که دارد، دچار استرس می شود، خاطرنشان کرد: استرس در مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری، خبرنگاری و مشاغلی از این قبیل، به دلیل حساسیت هایی که دارد، بیشتر است.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی استرس در نتیجه نامتوازن بودن نوع کار با توانمندی افراد ایجاد می شود، اظهار کرد: گاهی کار یا مسئولیتی که به افراد محول می شود، بالاتر یا پایین تر از سطح توانایی های آنان است، ممکن است فردی توانایی فراوان و قابل توجهی برای کار داشته باشد، اما نوع کاری که به وی محول شده است، با نوع توانمندی اش سنخیتی ندارد، در مقابل نیز امکان دارد مسئولیتی به فردی واگذار شود که انجام آن خارج از توانش است و باعث بروز نارضایتی در وی می شود، بنابراین برای کاهش استرس در محیط کار باید بین توانمندی فرد و پستی که برای او در نظر گرفته می شود، تناسبی ایجاد شود.

اسدی گفت: در مواردی نیز ممکن است مدیر یا کارفرما ارتباط درست و همدلانه ای با کارکنان خود نداشته باشد که همین مساله باعث بروز استرس در افراد می شود، در این شرایط باید با گفتگو و مذاکره، سعی در رفع مشکل داشت و اجازه نداد که دلخوری های محیط کار، ریشه دار شود.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: افرادی که در شغل شان با ابهام مواجه هستند و نمی دانند نقش شان چیست یا قرار است در یک بازه زمانی کوتاه کاری را انجام دهند، در حالی که انجام آن مستلزم صرف یک یا دو روز زمان است نیز دچار استرس می شوند، در این وضعیت نیز باید ابهام در شیفت های کاری برطرف شود و برای کاهش استرس نیروهای کار، وظایف همه نیروهای کار به شکل دقیقی تعریف شده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی فشارها و اختلافات درون خانوادگی نیز باعث بروز استرس در افراد می شود، اظهار داشت: در عین حال افرادی نیز وجود دارند که استرسی بودن نوعی اختلال درونی در آنان است که باعث ایجاد اخلال در امور روزمره و کارشان می شود که در این حالت باید از کمک روانشناسان و روانپزشکان بهره ببرند.

اسدی با تاکید بر اینکه کنترل استرس گاهی بنا به تشخیص پزشک به مصرف دارو نیاز دارد، بیان کرد: متاسفانه تفکر غلطی در میان مردم وجود دارد مبنی بر این که تصور می کنند استرس نیز همانند بیماری سرماخوردگی است که با یک دوره مصرف دارو مرتفع می شود، در حالی که درمان استرس طولانی مدت بوده و نیازمند مصرف دارو به طور منظم است.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت توصیه کرد: افرادی که شاغل هستند، بیشترین زمان خود در طول روز را در محل کار سپری می کنند، بنابراین چگونه سپری شدن این مدت زمان، اهمیت دارد، لذا افراد زمانی که احساس کردند استرس شان بیش از حد لزوم است و قادر به کنترل آن با روش های مرسوم همچون آموزش مهارت حل مساله نیستند، حتما به روانپزشک مراجعه کنند تا بر اساس تشخیص پزشک، درمان های لازم را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha