شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

قرار بود این سیگارها باعث ترک سیگار شوند، قرار بود فقط دود از لوله‌های‌شان بیرون بیاید و ژستی را که سیگار ایجاد می‌کند در ذهن مصرف‌کننده ایجاد کند اما حالا همان‌ها بلای جان مصرف‌کننده‌ها شده‌‌اند.

رونق« بخار آبی» در تهران!

سلامت نیوز:قرار بود این سیگارها باعث ترک سیگار شوند، قرار بود فقط دود از لوله‌های‌شان بیرون بیاید و ژستی را که سیگار ایجاد می‌کند در ذهن مصرف‌کننده ایجاد کند اما حالا همان‌ها بلای جان مصرف‌کننده‌ها شده‌‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، اعتیاد به سیگارها و قلیان‌های الکترونیکی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این در حالی است که مضرات آن کمتر از سیگارهای معمولی نیست. کافی است سری به قهوه‌خانه‌ها بزنید یا در گوگل خرید قلیان الکترونیکی یا ویپ و جویس را سرچ کنید. انواع و اقسام این قلیان‌های الکترونیکی با قیمت‌های مختلف را در اختیارتان قرار می‌دهند و می‌توانید آن را بخرید.

قلیان‌های قدیمی را با زغال چاق و شاید چند ساعتی برای راه انداختنش وقت صرف می‌کردند اما این قلیان‌ها به محض اینکه فرد اراده کند، می‌تواند آن را مصرف کند. «ویپ» قلیان الکترونیکی کوچک شده است. قیمت آن از 50 هزارتومان شروع می‌شود و تا یک میلیون و 500 هزارتومان هم می رسد. هر چه به سمت برخی سفره‌خانه های بالای شهر حرکت کنید، قیمت ویپ‌ها هم اضافه می‌شود.

آماده‌سازی بی دردسر!

یکی از مصرف کنندگان این ویپ‌ها درباره نحوه مصرف آن می گوید: «کام دهی ویپ از قلیان بسیار بیشتر است و بستگی به تنظیمات دستگاه دارد، می‌توان تنظیمات دود آن را که در واقع بخار است، بسیار بالا برد تا جایی که با یک دم گرفتن صورت مصرف کننده در دود محو می شود».

مایعی که به عنوان سوخت داخل ویپ قرار دارد به راحتی قابل تهیه شدن است و نیازی به آب و زغال هم نیست. مایع های داخل ویپ هم بدون نیکوتین است و هم با نیکوتین. این قلیان با قیمت 150 هزارتومان به فروش می رسد.

اما مدل دیگری از این قلیان‌ها هست که شباهت بیشتری به قلیان‌های سنتی ایرانی دارد که به آن استارباز می گویند. استارباز از یک استوانه رنگی تشکیل شده که سر و ته آن با درپوش‌های استیلی بسته شده است. کپسول‌های تنباکو داخل این استوانه قرار دارد که دارای پوشش‌های پلاستیکی است که باید آن را جدا کرد و داخل بدنه صورتی رنگ قرار داد.

سر این قلیان به طور جداگانه داخل جعبه دستگاه قرار دارد که باید آن را به بدنه متصل کرد. این دستگاه را می شود به صورت برقی شارژکرد». جوانانی که به قهوه‌خانه‌ها می روند، این روزها از این قلیان‌ها استقبال می‌کنند و کسب و کار قلیان‌های سنتی برچیده شده است. تا جایی که اگر در سایت دیوار جست‌وجو کنید، ویپ‌های دست دوم با قیمت‌های بالاتر نیز دیده می‌شود. این طور است که در خانه باشید یا خیابان یا هر جای دیگر می‌توانید این قلیان را از داخل کیف‌تان بیرون بیاورید و مصرف کنید. صاحب یکی از سفره‌خانه‌ها به «قانون» می گوید:« ما در سفره‌خانه‌مان ویپ را در کنار قلیان عرضه می‌کنیم اما استقبال از ویپ زیاد است».

سیگار الکترونیکی از کجا آمد؟

سیگار الکترونیکی اولین بار در چین ابداع و تا سال ۲۰۰۷ به سبد خانوار دخانیاتی مردم اضافه شد. ظاهرش شبیه سیگار مگنای قرمز اما باطنش شبیه دستگاه بخور بود. هدف از ساخت چنین وسیله‌ای این بوده که تمام حالات سیگار کشیدن شبیه سازی شود با این تفاوت که مواد مضر درسیگار از آن حذف شود. یعنی کسی که این سیگار الکترونیکی را بکشد، فقط ژست سیگار کشیدن را دارد و خبری از توتون و بوی دود و این چیزهایش نیست.

مکانیزم این سیگارها این‌گونه است که با پُک زدن به آن مایعی که درونش است، گرم شده و تبخیر می‌شود و در واقع دودی که از آن بر می‌خیزد حاصل بخار شدن آن مایع است. به این دلیل است که می‌گوییم شبیه دستگاه بخور است. سازندگان این سیگاربرقی‌ها می‌گویند كه محصول ما بی‌خطر است و می‌تواند طرف را به ترک سیگار همیشگی نزدیک کند. اما کسانی هم هستند که به ادعای این‌ها شک دارند و پیش خودشان می‌گویند این چه جور تبلیغاتی است که سازنده‌اش اصرار دارد محصولش موقتی است.

شبهاتی هم در مورد به خطر انداختن سلامتی انسان از سوی این سیگارها مطرح است. در بعضی‌ جاها هم نوجوانان ابتدا با این سیگارهای الکترونیکی شروع می‌کنند و بعد که خوش‌شان آمد، سیگار واقعی دست‌شان می‌گیرند و مسیر معکوس را می‌روند. توجیه هم دارد که این نوع سیگار هیچ ضرری ندارد و من فقط برای ژستش آن را دود می‌کنم. خلاصه اینکه در مورد سیگار الکترونیکی نیز بحث‌هایی مطرح است.

دختران مشتاق ترند!

اما افزایش روز افزون مصرف سیگارهای الكترونیكی كه قدرتی چند برابر یك سیگار یا قلیان معمولی دارند، گروه‌هایی از زنان و دختران را نیز ترغیب كرده تا حتی بیش از پسران، در جست و جو و خرید این سیگارها باشند. حجم كوچك و شكل و ظاهر شیك آن سبب شده تا گروه‌هایی از زنان و دختران به تهیه آن‌ها اقدام كرده و در كیف پول یا داشبورد ماشین آن را حمل كنند.

هر زمان هم كه میل به مصرف داشتند، با كمترین دردسر آن را مهیا كرده و اعتیادی تازه را تجربه كنند.اكنون داشتن ویپ و انواع دیگر سیگارهای الكترونیكی در كیف برخی دختران شمال شهر، امری عادی شده كه با آن «كلاس» هم می گذرانند و ساعتی را به خندی و شادی طی می كنند! خریدهای آنلاین و اینترنتی این سیگارها با اشكال و برندهای مختلف نیز به راحتی صورت می گیرد و اكنون بازار پر كسب و سودی را برای برخی جوانان ایجاد كرده است.

اعتیاد از هر نوعش اعتیاد است

رواج قلیان های الکترونیکی در ایران در حالی اتفاق می‌افتد که در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی روسیه نیز واردات آن ممنوع شده است. به هر حال این نوعی اعتیاد است و نوجوانان بسیاری با استفاده از این قلیان‌ها به سیگارها و قلیان های واقعی روی می آورند. دکتر معصومیان، کارشناس اعتیاد درباره واردات ابزارهای اعتیاد در کشور می‌گوید:« ما در کشورمان چیزی داریم به نام تجارت مواد مخدر و وارد کردن این قلیان ها در کشور به بهانه ترک اعتیاد نیز بخشی از این تجارت پرسود است که سلامت ایرانی‌ها را نشانه رفته است. هیچ معتادی با کشیدن این قلیان ها نمی تواند ترک کند. همان‌گونه که متادون نمی تواند هیچ معتادی را ترک بدهد، این قلیان‌ها نیز نمی توانند باعث ترک سیگار شوند.

علاوه بر این معلوم نیست داخل این قلیان ها از چه موادی استفاده شده که این طور دود می کنند و برای سلامتی هم ضرر دارند». او در ادامه درباره چرایی مصرف این قلیان ها ادامه می‌دهد:«معتادی که می خواهد ترک کند، چرا باید سراغ این روش ها بیاید؟ کشورهایی که این مواد را درست می‌کنند حتی استفاده از آن را در کشور خودشان ممنوع می کنند، آن‌وقت به راحتی به کشور ما می آید و به طور انبوه و خیلی راحت در دسترس جوانان‌مان قرار می گیرد». به هر حال اعتیاد از هر نوعش اعتیاد است.

حال از طریق این قلیان‌های الکترونیک باشد یا از سوی سیگارهای واقعی. کسی که می خواهد اعتیاد را ترک کند، نباید برای ترک به این ابزارها متوسل شود. این را امان ا... قرایی مقدم،جامعه‌شناس  می‌گوید و تاكید می‌كند:« اعتیاد از نابسامانی‌های اجتماعی و بحران هایی که در جامعه است به وجود می آید. متاسفانه نهادهای دولتی و حکومتی باید مقابل باندهای وارد کننده این محصولات بایستندکه متاسفانه در این زمینه ضعیف عمل می‌کنندو ضربه اش را جوان‌هایی می خورند که درگیر مصرف این مواد می شوند».

قرایی مقدم از بی‌رغبتی جوان ها برای روی آوردن به فعالیت های مثبت اجتماعی در جامعه ای پر از تبعیض نیز می‌گوید:« وقتی جوانی بی پول و بیکار در جامعه هر روز با خبرهای مختلفی از اختلاس رو به رو می‌شود، برای فراموش کردن این درد تبعیض اولین راهی که به ذهنش می رسد، این است که به مواد مخدر روی بیاورد. حال این مواد مخدر می تواند هر چیزی باشد. یا وقتی جوانی با وجود موقعیت تحصیلی عالی نمی تواند در جامعه کاری پیدا کند به سمت استفاده از این ابزارها می رود. ابزارهایی که می توان جلوی واردات آن را به کشور گرفت تا جوان ها را دچار نکند».

قرایی مقدم به نبود آزادی‌های اجتماعی اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید:« هم قوه مقننه و هم قوه‌قضاییه و هم قوه مجریه در این زمینه ضعف دارند. قوه قضاییه از همه بیشتر نقش دارد چون نظم و انضباط جامعه بر عهده این قوه است. وقتی مردم نسبت به قوه قضاییه اعتماد ندارند و می گویند که این مافیاها را نمی‌تواند کنترل کند، وجهه او زیر سوال می‌رود. قاچاقچی‌ها و دزدها در جامعه زیاد می شود و ضررش را جوانانی می بینند که در جامعه زندگی می کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha