عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، از بی‌توجهی مسئولان نسبت به کاهش سن مصرف سیگار تا ۱۱ سالگی که گام اول گرایش به استعمال مواد مخدر و تهدیدی برای نسل آینده کشور است، انتقاد کرد.

کاهش سن مصرف سیگار تا ۱۱ سالگی

سلامت نیوز:عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، از بی‌توجهی مسئولان نسبت به کاهش سن مصرف سیگار تا ۱۱ سالگی که گام اول گرایش به استعمال مواد مخدر و تهدیدی برای نسل آینده کشور است، انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،روح الله بابایی صالح، با بیان اینکه سن مصرف سیگار تا 11 سالگی کاهش یافته است در بیان علل آن گفت: افزایش مصرف سیگار تا مقطع راهنمایی در مدارس و گاه حتی تا مقطع ابتدایی نشان‌دهنده در دسترس بودن این مواد و عرضه بدون هیچ مراقبت و ممنوعیت قانونی در سطح عمومی است.

نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی‌تردید مسئولان مربوطه باید نظارت دقیقی داشته باشند تا اماکن عرضه محصولات دخانی فاصله معینی را تا مدارس و سایر بخش‌هایی که کودکان و نوجوانان به آنجا رفت و آمد دارند، داشته باشند و این مهم را معیار دریافت مجوز فعالیت برای فعالیت آنها قرار دهند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش سن مصرف سیگار شده، ارزان بودن آن است، بنابراین فارغ از دیدگاه اشتغالزایی که مانعی در مسیر ممانعت از تولید مواد دخانی در کشور است، نباید نرخ این نوع محصولات به گونه‌ای باشد که نوجوانان بتوانند به آسانی تهیه کرده و مصرف کنند.

بابایی صالح کاهش سن مصرف سیگار را تهدیدی برای نسل آینده کشور خواند و افزود: کاهش سن مصرف سیگار قطعا مقدمه‌ای برای سوق دادن جوانان به سوی استعمال مواد مخدر خواهد بود که در شرایط کنونی نیز به یکی از معضلات مهم کشور تبدیل شده است، چرا که گام اول اعتیاد همان مصرف سیگار است، بنابراین مسئولان مربوطه باید اقدامات جدی برای مقابله با این معضل انجام دهند.

قوانین موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیاز به بازنگری دارند

بابایی صالح با اشاره به علل عدم موفقیت کشور در زمینه مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین علل در این زمینه تولید مواد مخدر در کشورهای همسایه است که به راحتی وارد کشور می‌شود و هر بار نیز که از مسئولان فعال در ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی در این زمینه سوال شده، از عدم تامین اعتبارات لازم برای این بخش گلایه کرده‌اند و این در حالی است که گستردگی این مرزها ضرورت بکارگیری نیروی بیشتری را برای افزایش کنترل و نظارت می‌طلبد.

وی با یادآوری اینکه قوانین موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز نیاز به بازنگری دارد تاکید کرد: البته هیچ خلاء قانونی در این بخش وجود ندارد، اما اغلب قوانین در مورد تریاک و هروئین بوده و این در حالی است که برای برخورد با عرضه‌کنندگان مواد مخدر صنعتی باید قوانینی وجود داشته باشد که با شدت وحدت بیشتری مانع از گسترش این نوع مواد خانمانسوز شود تا هیچ فردی جرات توزیع این مواد را نداشته باشد.

انسداد مرزها زمینه‌ای برای موفقیت در کنترل عرضه و استعمال مواد مخدر در کشور است

بابایی صالح خاطرنشان کرد: قطعا قوانین موجود در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید مطابق با نیاز روز مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوان با اجرای آنها به طور جدی با گسترش این معضل مهم اجتماعی مقابله کرد، ضمن اینکه در این حوزه پیشگیری مهم‌تر از درمان است، بنابراین باید قبل از اینکه ناچار به برنامه‌ریزی برای رفع این معضل شویم به ارائه راهکارهایی در جهت پیشگیری در این زمینه بپردازیم.

وی یادآورشد: آنچه مسلم است انسداد مرزها در حوزه مبارزه با مواد مخدر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بنابراین باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود، چرا که هر چه کمتر این مواد وارد کشور شوند قطعا کنترل عرضه و مصرف آنها در سطح کشور آسانتر خواهد بود.

بی‌توجهی به کاهش سن مصرف سیگار هزینه سنگینی به کشور تحمیل می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهارکرد: هم‌اکنون متولیان امر فعال در دستگاه‌های اجرایی، امنیتی و قضایی باید برای مقابله با کاهش سن مصرف سیگار در کشور که به عنوان یک معضل مهم اجتماعی زمینه‌ساز سایر آسیب‌های اجتماعی است، برنامه‌ریزی کنند، چرا که بی‌توجهی به این بخش هزینه سنگینی را به نظام تحمیل خواهد کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: خانواده‌ها و مراکز آموزشی نیز باید از کودکان و نوجوانان به خوبی مراقبت کنند تا به این معضل اجتماعی آلوده نشوند، همچنین رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما هم رسالت مهمی در زمینه فرهنگسازی در این بخش برعهده دارند که باید از طریق اطلاع رسانی به انجام برسانند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha