کشورهای عضو مجمع جهانی بهداشت (WHA) در هفتاد و یکمین نشست این مجمع برنامه‌ای عملیاتی را در راستای مقابله با کاهش فعالیت فیزیکی در سراسر جهان به ویژه در جوانان امضا کرد.

برنامه مجمع جهانی بهداشت برای مقابله با کم‌تحرکی

سلامت نیوز:کشورهای عضو مجمع جهانی بهداشت (WHA) در هفتاد و یکمین نشست این مجمع برنامه‌ای عملیاتی را در راستای مقابله با کاهش فعالیت فیزیکی در سراسر جهان به ویژه در جوانان امضا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، این برنامه بیشتر روی جوانان تمرکز دارد چرا که ۸۱ درصد از نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ ساله در سراسر جهان توصیه‌های جهانی در زمینه‌ فعالیت‌های فیزیکی را انجام نمی‌دهند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سخنرانی روز شنبه خود در مجمع جهانی بهداشت با بیان اینکه اجرای برنامه جدید تحت عنوان "طرح عمل جهانی برای فعالیت‌ فیزیکی" (GAPPA) به منظور مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر ضروری است، خاطر نشان کرد: این برنامه ابتکاری جدید با هدف افزایش مشارکت در فعالیت‌های فیزیکی توسط تمامی افراد در سنین مختلف و توانایی ارتقای سلامت و مقابله با بیماری‌های غیرواگیر است. این هدف شامل مقابله با بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ و حمایت از بهبود سلامت روان و کیفیت زندگی است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سراسر جهان ۲۳ درصد از بزرگسالان و ۸۱ درصد از نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ ساله توصیه‌های جهانی در زمینه‌ فعالیت بدنی و تحرک جسمی را به کار نمی‌بندند. با تغییر الگوهای حمل و نقل، استفاده از تکنولوژی، شهرنشینی و ارزش‌های فرهنگی، عدم فعالیت در برخی جمعیت‌های بزرگسالان تا ۸۰ درصد شیوع پیدا کرده است.

این برنامه لیستی اولویت بندی شده از اقدامات سیاسی برای رسیدگی به عوامل متعدد فرهنگی، زیست محیطی و فردی موثر بر بی‌تحرکی به کشورها ارائه می‌دهد.

این اقدامات به چهار هدف که بر ایجاد جوامع، محیط‌ها، افراد و نظام‌های فعال تمرکز دارند، مرتبط بوده و هدف این برنامه کاهش ۱۵ درصدی شیوع عدم فعالیت فیزیکی در بزرگسالان و نوجوانان تا سال ۲۰۳۰ است.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت فعالیت فیزیکی هر گونه جنبش بدنی که توسط عضلات اسکلتی ایجاد شده و به صرف انرژی نیاز دارد بوده و می‌توان آن را از روش‌های مختلفی از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری، ورزش و انواع فعالیت‌های تفریحی نظیر یوگا، تای چی و تمرین با وزنه انجام داد. فعالیت فیزیکی همچنین می‌تواند به عنوان بخشی از کار مانند بلند کردن و حمل اجسام و سایر وظایف فعالیتی یا به عنوان بخشی از فعالیت‌ها و وظایف داخل خانه مانند تمیز کردن خانه و حمل اجسام و وظایف مراقبتی انجام شود.

رفتارهای بی تحرک به عنوان بخشی از فعالیت‌های بیداری تعریف می‌شود که انرژی کمی صرف می‌کنند و از آنها می‌توان به نشستن، لمیدن یا دراز کشیدن اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که شواهد اخیر نشان می‌دهد سطوح بالای رفتارهای بی تحرک مداوم مانند نشستن برای مدت زمان طولانی با سوخت و ساز غیرعادی گلوکز و بیماری‌های قلبی – متابولیکی و همچنین مرگ و میرهای کلی مرتبط است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha