بعضی از مشاغل هستند که خیلی شغل به حساب نمی آیند. یعنی برخی آدم هایی که یا ورشکسته شده اند یا تخصص یا پول ندارند یا حتی هر دو را دارند اما نتوانسته اند کاری رسمی برای خود پیدا کنند، به اجبار به سمت این نوع مشاغل رفته اند.

10میلیون کارگر مشاغل غیررسمی بدون آتیه و بازنشستگی

سلامت نیوز:بعضی از مشاغل هستند که خیلی شغل به حساب نمی آیند. یعنی برخی آدم هایی که یا ورشکسته شده اند یا تخصص یا پول ندارند یا حتی هر دو را دارند اما نتوانسته اند کاری رسمی برای خود پیدا کنند، به اجبار به سمت این نوع مشاغل رفته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان، مثلا کارت پخش کن ها ، دوره گردها یا دست فروش ها که بسیاری از آن ها حتی کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارند. حال اگر همین تعداد بخواهند خود را بیمه کنند باید 27 درصد دستمزد خود(سهم کارگر وکارفرما) را به عنوان حق بیمه پرداخت کنند که برایشان مقدور و اصلا منطقی نیست. تعداد این افراد که آتیه بیمه ای ندارند کم نیست. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاغلان در این گونه مشاغل غیررسمی به ۱۰ میلیون نفر می رسند.

  به گفته مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی، کسانی که در گروه های خاص قرار می گیرند مانند رانندگان توسط دولت  حمایت می شوند و 13.5 درصد از سهم بیمه  آن ها از طریق یارانه ها پرداخت می شود و رانندگان 13.5 درصد را پرداخت می کنند یا درباره کارگران ساختمانی که دولت از آن ها حمایت می کند . اما این گونه افراد که کارگر هستند و کارفرما ندارند و خودشان مشغول به کار شده اند، باید به صورت خویش فرما بیمه شوند و سهم بیمه خود و کارفرما را پرداخت کنند.

بهروز کریمی در گفت وگو با خراسان در پاسخ به این سوال آیا تدبیری برای این که سهم این نوع از کارگران کاهش یابد تا آن ها هم بتوانند خود را بیمه کنند وجود ندارد؟ اظهار کرد: این مسئله دست دولت است. اگر بخواهد می تواند با مصوبه و قانون آن ها را حمایت کند ولی در توان دولت نیست که حق بیمه همه اقشار مردم را پرداخت کند .

اما این که دولت در قبال 10 میلیون کارگر غیررسمی به غیر از بیمه سلامت چه حمایتی داشته، سوالی است که عضو کارگری هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به آن اظهار کرد: درباره این موضوع تنها معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «طرح بیمه بازنشستگی فراگیر برای ایرانیان» را به هیئت دولت ارائه و هیئت دولت آن را تصویب کرده است. اکبر شوکت به ایلنا گفت: این طرح اگر چه خوب است اما تاکنون اجرایی نشده است. این اظهارات در حالی است که به گفته مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی "طرح بیمه بازنشستگی فراگیر برای ایرانیان" موضوعی است که فقط در حد طرح و پیشنهاد مطرح شده و هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده است.

کریمی گفت: طرح بیمه بازنشستگی فراگیر برای ایرانیان توسط وزیر کار مطرح شد . بر مبنای این طرح قرار است بیمه ای ارزان قیمت داشته باشیم تا بیمه شده به تناسب حق بیمه ای که می دهد از مزایای قانون هم استفاده کند ولی این طرح هنوز به مرحله تصمیم گیری نرسیده است. از مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی پرسیدیم آیا اجرای این طرح می تواند برای گروهی که مشاغل غیررسمی دارند موثر واقع شود؟ وی در توضیح گفت: اجرای این طرح برای کسانی که شاغل هستند 

و می خواهند بیمه باشند خوب است ولی این که آیا برای صندوق های بازنشستگی هم به صرفه هست یا خیر، باید توسط کسانی که محاسبات بیمه ای را انجام می دهند، پاسخ داده شود. وی افزود: به نظر من اجرای چنین طرحی برای صندوق های بیمه ای مناسب نیست چون فلسفه بیمه توزیع ریسک است و این که هر کسی بخواهد به هر طریق و به هر میزان که حق بیمه  پرداخت می کند از آن استفاده کند، عملا باعث می شود صندوق های بازنشستگی با چالش روبه رو شوند. کریمی با بیان این که به هر صورت طرح مذکور در حد حرف ، پژوهش و تحقیق است، تصریح کرد: طرح بیمه بازنشستگی فراگیر برای ایرانیان هنوز به مراجع تصمیم گیر ارسال  نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha