یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 245415

تغذیه نا مناسب از مهمترین عواملی است که بر تمامی بخش های سلامت بدن تاثیر مستقیم دارد به طوری که با عدم رعایت اصول تغذیه ای خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها افزایش می یابد.

بلای جان ایرانیان را بشناسید

سلامت نیوز:  تغذیه نامناسب از مهمترین عواملی است که بر تمامی بخش های سلامت بدن تاثیر مستقیم دارد به طوری که با عدم رعایت اصول تغذیه ای خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها افزایش می یابد.

 متاسفانه به دلیل ترویج فرهنگ زندگی ماشینی در میان مردم و تغذیه نامناسب کیفیت زندگی مردم از نظر سلامت به شدت افت کرده است و این امر سبب رواج چاقی که عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست، شده است.

 

تغذیه نا مناسب عامل اصلی بیماری های خطرناک

مسئولان حوزه سلامت تاکنون بارها اعلام کرده‌اند که ۸۰ درصد موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی، ۹۰ درصد موارد ابتلا به دیابت و حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه مناسب قابل پیشگیری هستند.

 

تغذیه ناسالم و اضافه وزن، کلسترول، نمک، فشار خون و ... در حال حاضر مهم‌ترین عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند. ۴۴ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در دنیا قبل از ۷۰ سالگی رخ می‌دهند و همچنین سالانه ۱۱.۸ میلیون مرگ به دلیل ابتلا به این بیماری‌ها رخ می‌دهد. ۴۸ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای با درآمد کم اتفاق می‌افتد و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۳۰ روند مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر رو به رشد خواهد بود.

 

۱۹ عامل شناخته شده مرگ و میر در دنیا وجود دارد که ۱۰ عامل آن مربوط به تغذیه است و به عبارتی بیش از ۵۰ درصد این عوامل ریشه در تغذیه دارند. طبق بررسی که در سال ۱۳۸۰ انجام شد، مشخص شده که ۵۷ درصد بار بیماری‌ها در ایران مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بوده، اما این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۷۶ درصد رسید. بیماری‌های واگیر در سال ۸۰، ۲۷ درصد عوامل مرگ و میر را تشکیل می‌دادند، اما امروز با توجه به بالا رفتن سواد سلامت، واکسیناسیون و ارتقای بهداشت در ایران این آمار به ۱۴.۵ درصد رسیده و جای آن را بیماری‌های غیرواگیر گرفته است.

 

اصلاح الگوی تغذیه سبب کاهش خطر بیماری های کشنده

یکی دیگر از آمارهایی که در این زمینه اعلام شد، از نقش بیماری‌های قلبی و عروقی در ۴۶ درصد موارد مرگ و میر در ایران خبر می‌دهد .این در حالیست که با تغذیه درست می‌توان از حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و ۴۰ درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد؛ بطوری که چندی پیش علیرضا رئیسی- معاون بهداشت وزیر بهداشت- اعلام کرد که الگوی غذایی نامناسب، پرفشاری خون، چاقی، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر ۱۰ عامل خطر اول در ایران قرار دارند.

 

نتایج «استپس» سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۵۸ درصد مردم در ایران اضافه وزن دارند. این رقم در زنان ۶۲ درصد و در مردان ۵۷درصد است، اما چاقی شکمی که عامل شناخته شده و مستقیم بیماری‌های قلبی و عروقی است، در مردان آمار بالاتری دارد.

 

سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که افراد عادی و کمتر از سن ۵۰ سال، روزانه باید کمتر از پنج گرم نمک مصرف کنند. اما این رقم در کشور ما به طور میانگین ۹.۱ درصد است که در مردان ۱۰ و در زنان ۸.۴ درصد برآورده شده است. طبق بررسی‌هایی که در زمینه آمار بیماری‌های غیرواگیر در ایران انجام شده است، ۲۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال در ایران قند خون بالا دارند. همچنین کلسترول بالا در ۴۸ درصد جمعیت شیوع دارد؛ یعنی تقریبا از هر دو نفر حداقل یک نفر چربی خون بالا دارد. در تمام کشور نیز از هر دو نفر فرد بالای ۵۰ سال، یک نفر فشار خون بالا دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha