دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس ها، 8 ژوئن 2018 برابر با 18 خرداد ماه جاری همه دولت ها، جوامع و افراد را فرا خواند تا اقیانوس ها را با پاک کردن از آلودگی، گرامی بدارند و اطمینان حاصل نمایند از اینکه برای نسل های آینده زنده باقی بمانند.

فراخوان دبیر کل سازمان ملل برای پاکسازی اقیانوس ها

سلامت نیوز:دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس ها، 8 ژوئن 2018  برابر با 18 خرداد ماه جاری همه دولت ها، جوامع و افراد را فرا خواند تا اقیانوس ها را با پاک کردن از آلودگی، گرامی بدارند و اطمینان حاصل نمایند از اینکه برای نسل های آینده زنده باقی بمانند.

 
متن کامل پیام آنتونیو گوترش به شرح زیر است:


اقیانوس ها سیاره آبی ما را در منظومه شمسی فقط از جنبه دیداری بی همتا نمی کنند. آن ها به تنظیم اقیلم جهانی و منبع نهایی تامین آب که باعث ادامه حیات روی زمین می شود، ازحفظ صخره های مرجانی تا کوه های پوشیده از برف، از جنگل های بارانی استوایی تا رودهای بزرگ و حتی بیابان ها کمک می کنند.  در عین حال توانایی اقیانوس ها برای تامین نیاز های اساسی به وسیله تغییرات اقلیمی، آلودگی و استفاده ناپایدار در معرض تهدید قرار دارد.

در روز جهانی اقیانوس ها، بر مشکل آلودگی پلاستیکی تمرکز می‌کنیم. میزان 80 درصد از آلودگی های درون دریا، مشتمل بر سالانه حدود 8 میلیون تن پسماند پلاستیکی از خشکی می‌آیند. این پسماند ها باعث انسداد آبراه ها، صدمه به جوامع وابسته به ماهی گیری و گردشگری، مرگ لاک پشت ها و پرندگان، وال ها و دلفین ها و راه یافتن به دور افتاده ترین مناطق این سیاره از طریق زنجیره غذایی است که ما در نهایت به آن متکی هستیم.

باید به صورت فردی و جمعی تلاش کنیم تا این فاجعه قابل پیشگیری را خاتمه و هرگونه آلودگی دریاها از جمله پلاستیک را به صورت چشمگیری کاهش دهیم. اقدام از خانه شروع می شود و رسا تر از کلمات سخن می گوید. سازمان ملل متحد قصد دارد به عنوان الگو باشد و بیش از 30 کارگزاری ما کار خود را برای پایان دادن به استفاده از پلاستیک یکبار مصرف آغاز کرده اند.

اما همه باید نقشی ایفا کنند. شما می توانید امروز و هر روز با انجام دادن کارهای ساده ای تغییر ایجاد کنید. مانند حمل کردن بطری آب خودتان، لیوان قهوه و کیسه خریدتان، بازیافت پلاستیک هایی که می خرید، دوری از محصولاتی که دارای میکروپلاستیک ها هستند و انجام کارهای داوطلبانه برای پاکسازی های محلی.

اگر همه ما کارهای کوچکی انجام دهیم، مجموع اقدامات ما بزرگ خواهد بود. در روز جهانی اقیانوس ها، اینجانب دولت ها، جوامع و افراد را فرا می خوانم تا اقیانوس ها را با پاک کردن از آلودگی، گرامی بدارند و اطمینان حاصل نمایند از اینکه برای نسل های آینده زنده باقی بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha