در واقع نامه رسمی FDA ( از اینجا دانلود کنید )برای پذیرفتن این مطلب كه برنج طلایی تولید شده توسط IRRI نگرانی در خصوص غذای انسان یا حیوان ندارد ولی تمام مسئولیت سالم بودن محصول وارد شده به بازار بعهده موسسه بین المللی تحقیقات برنج ( IRRI ) است. همان طور كه در گزارش fda می بینید تمام مسئولیت سالم بودن برنجها به عهده تولیدكننده است. حال این سوال کلیدی پیش می آید که چه كسی و یا كسانی در صورت بروز مشکل و بیمای در مقابل مردم ایران( كشاورزان و مصرف كنندگان) مسئولیت دارند و پاسخگو می باشند؟!

مسئولیت سالم بودن برنج های تراریخته را چه کسی میپذیرد؟!تحریف خبر در یک خبرگزاری رسمی

سلامت نیوز: دو روز پیش خبری در یکی از خبرگزاری ها منتشر شد مبنی بر اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا برنج طلایی را تائید کرده است.

این در حالیست که با یک جستجوی ساده به سادگی میتوان متوجه شد که این سازمان نه تنها برنج طلایی را تائید نکرده بلکه ان را فاقد مزیت های غذایی اظهار شده دانسته . (GMO Golden Rice Offers No Nutritional Benefits Says FDA)

در واقع نامه رسمی FDA ( از اینجا دانلود کنید )برای پذیرفتن این مطلب كه برنج طلایی تولید شده توسط IRRI نگرانی در خصوص غذای انسان یا حیوان ندارد ولی تمام مسئولیت سالم بودن محصول وارد شده به بازار بعهده موسسه بین المللی تحقیقات برنج ( IRRI ) است.

همان طور كه در گزارش fda می بینید تمام مسئولیت سالم بودن برنجها به عهده تولیدكننده است. حال این سوال کلیدی پیش می آید که چه كسی و یا كسانی در صورت بروز مشکل و بیمای در مقابل مردم ایران( كشاورزان و مصرف كنندگان) مسئولیت دارند و پاسخگو می باشند؟!

در گزارش های داخلی در زمینه برنج تراریخته احتمال دگرگشنی برنج در کشور ما صفر اعلام شده (چون عدد بسیار كوچكی است) ولی این موضوع غیر قابل باور است چون با ماهیت گیاه سازگار نیست.یعنی باید زیست شناسی دیگری برای آن نوشت. 

در مطالعه ای در اسپانیا احتمال دگرگشنی برنج حداقل 0.05% قید شده(یعنی 0.0005).  اگر همین مقدار اندك شانس دگرگشنی برای کشور ما در نظر گرفته شود:کافیست حاصلضرب عدد 0.05% را در حداقل تعداد بوته در هکتار (500000)و در حداقل تعداد خوشه در بوته ( 10) و در حداقل تعداد بذر در خوشه (100) در نظربگیرید. 

بنابرین حداقل تعداد دگرافشانی در یک هکتار مزرعه برنج  در سال حدود ٢٥٠/٠٠٠ بار وقوع  می باشد. اگر مزارع ١٠ هكتار و یا ١٠٠ هكتار باشند مقدار دگر گشنی برنج تراریخته نیز افزایش می یابد. بنابراین برای مزارع برنج شمال كشور كه بسیار همجوار هم هستند به معنای  آلودگی ژنی (ورود ژن برنج دستكاری شده به مزارع سالم و بدون دستكاری ژنتیكی) همجوار می باشد.

در حالیکه جنجالهای زیادی در کشور ما بر سر مصرف یا عدم مصرف محصولات دستکاری ژنتیک شده وجود دارد انتشار مطالبی از این دست که آشکارا تحریف شده اند و مرتبط با غذای اصلی مردم کشورمان میباشد جای تامل دارد و نشان از نفوذ مافیای تراریخته پرستان در لایه هایی از رسانه هاست که میتواند منجر به سوگیری افکار عمومی و حتی برخی مسئولین شود.

در زیر متن کامل ترجمه شده مطلب فوق می آید تا قضاوت به مخاطبان فهیم واگذار شد :

برنج طلایی فاقد مزیت های غذایی اظهار شده است

صنعت بیوتکنولوژی و حامیان آن چندین دهه برنج تراریخته طلایی را به عنوان راه حلی ضروری برای جبران کمبود ویتامین A ارتقا داده ­اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)‌ در چرخشی شگفت انگیز طی روند مشاوره­ای خود بر روی برنج طلایی به توسعه دهنده فعلی خود، موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI)‌، تصریح کرده است که برنج تراریخته طلایی نیازهای تغذیه ای لازم را برای ادعای ارتقا سلامتی را برطرف نمی­کند.

برنج طلایی به گیاه دستکاری ژنتیکی شده برنج اشاره دارد که برای تولید بتا کاروتن ( نام دیگر آن provitamin A است) در دانه خود به اصطلاح «اصلاح شده» است. به آخرین نسخه برنج طلایی سه ژن اضافه شده است. دو آنزیم را در مسیر بیوسنتز بتا-کاروتن مشخص می کند که از باکتری­ها و ذرت گرفته می شود. سومین ژن،‌ پروتئین مارکر انتخابی است (غیر آنتی بیوتیک) که در روند اصلاح (پین و همکاران 2005) مورد استفاده قرار می گیرد.

برنج طلایی ابتدا 18 سال قبل توسط متخصصان بخش دولتی در ادبیات علمی (Ye و همکاران 2000) توضیح داده شد و از آن زمان تا کنون، تکرارهای متعدد خصوصی و دولتی آن تولید شده است (Bollenidi et al.، 2014). این سری­های تولیدی تلاشهای مکرر برای افزایش سطح بتا کاروتن  و حفظ همزمان عملکرد و توان گیاه نشان می دهند.

 نسخه­ای از برنج طلایی که توسط IRRI به FDA ارسال شده است، رویداد GR2E نامیده می شود. این نسخه تنها برنج طلایی است که تا کنون برای تأیید نظارتی ارائه شده است. در سال 2017، واردات برنج طلایی در استرالیا، نیوزیلند و کانادا مورد تایید قرار گرفت. نامه­ی حاوی بیانیه FDA در مورد مزیت های تغذیه ای GR2E در تاریخ 25 مه 2018 منتشر شد.

IRRI در مشاوره FDA، اعلام کرد که قصد ندارد برنج طلایی را در ایالات متحده آمریکا بازاریابی کند. با این وجود، به دلیل اینکه گرده­افشانی برنج با باد انجام می­گیرد انتظار می­رود که اگر برنج طلایی GR2E بخشی تجاری شود، واردات برنج آمریکا را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آلوده خواهد کرد.

از سال 1996، زمانی که کشت محصولات تراریخته برای اولین بار به صورت تجاری رشد کرد، صدها رویداد آلودگی GMO ثبت شده اند (Price and Cotter، 2014) که شامل آلودگی توسط برنج GMO منتشر نشده ­ای است که منجر به اختلال گسترده­ای در بازار جهانی برنج در سال 2006-2008 گردید.

همانطور که برای غذاهای GMO استاندارد است (از آنجا که FDA هیچ قدرت قانونی برای تایید یا رد آنها ندارد) FDA به صورت داوطلبانه درخواست مشاوره IRRI پاسخ داده است. درپاسخ FDA بر این موضوع که برنج طلایی توسط سازنده آن «امن» ارزیابی شده است تاکید شده است. بخشی از مفاد نامه:

براساس ارزیابی ایمنی و تغذیه ای که IRRI انجام داده است، ما نتیجه می گیریم که غذای انسانی و حیوانی  برنج GR2E در ترکیب، ایمنی و یا سایر پارامتر های مرتبط با برنجی که در حال حاضر در بازار وجود دارد متفاوت نیست، مگر در تغییر بتا کاروتن در GR2E برنج مورد نظر است. "

اما نامه FDA بیشتر می شود این ادعا می کند که:  "غلظت β-کاروتن در برنج GR2E بسیار پایین است تا ادعای محتوی مواد مغذی را تأیید کند."

در یادداشت پیوست شده، FDA می داند که محتوای بتا-کاروتن GR2 طلایی برنج طلای نشده غلظت از 0.50-2.35 g / g (FDA 2018a) است. یعنی سطح بتا کاروتن در برنج طلایی کم و متغیر است.

این مقایسه با سطوح بتا-کاروتن در غذاهای غیر GMO مانند هویج تازه (13.8-49.3ug / g؛ Schaub et al 2017) مقایسه می شود؛ سبزی های آسیایی (19.74-66.04 μg / g؛ Chandra-Hioe et al 2017)؛ و اسفناج (111 گرم / گرم، لی و همکاران 2017).

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha