معاون تحقیقات و فناوری‌ وزیر بهداشت گفت: 800 میلیارد تومان در سال گذشته صرف واردات تجهیزات پزشكی شد، این در حالی است كه بالغ بر 80 تا 90 درصد از تجهیزات وارد شده در ایران قابل تولید است.

سلامت نیوز :معاون تحقیقات و فناوری‌ وزیر بهداشت گفت: 800 میلیارد تومان در سال گذشته صرف واردات تجهیزات پزشكی شد، این در حالی است كه بالغ بر 80 تا 90 درصد از تجهیزات وارد شده در ایران قابل تولید است.

به گزارش ایسنا، دكتر مصطفی قانعی كه در كنگره ایران لیزر 89 در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران سخن می‌گفت، افزود: 10 میلیارد تومان تنها صرف خرید گوشی‌های فشار سنج شده است، این در حالی است كه این گونه تجهیزات در داخل كشور قابل تولید است.

وی در ادامه با ذكر مثالی به تلاش وزارت بهداشت برای فراهم كردن زمینه تولید تجهیزات پزشكی در ایران اشاره كرد و گفت: 70 دستگاه دیالیز طی مناقصه‌ای از یك شركت خارجی خریداری شد، اما وزیر بهداشت مناقصه را باطل كرد و بر خرید این گونه تجهیزات از شركت‌های داخلی تاكید كرد.

قانعی افزود: در بازار سلامت تنها واردات، تعرفه و خریدار در اختیار مسوولان سلامت است كه با توجه به هم افزایی موجود در این زمینه، پیگیر آن هستیم تا تیمی در اداره كل فن‌آوری وزارت بهداشت تشكیل شود تا استانداردسازی، خرید، پیش خرید، تحقیق و اعتبارات را با كمك این تیم هدایت كنیم.

معاون تحقیقات و فناوری‌ وزارت بهداشت تاكید كرد: موج بعدی انقلاب اسلامی در كشورهای دیگر باید پیشرفت علم و فن‌آوری در كشورها باشد و بدین منظور می توانیم در نمایشگاه‌های مربوط به تجهیزات پیشرفته در كشورهای اسلامی بیشتر شركت كنیم.

قانعی در ادامه اظهار كرد: مراكز مختلف تحقیقات و فن‌آوری در زمینه لیزر در كشور فعالیت می‌كنند، اما این مراكز متفرق هستند، در صورتی كه اگر این مراكز متمركز شوند، در سال‌های آینده شاهد پیشرفت چشمگیر لیزر پزشكی در ایران خواهیم بود به همین منظور جلساتی را برگزار و تصمیماتی را اتخاذ كرده ایم.

وی افزود: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در نقشه جامع علمی كشور، سهمی برای اتصال فن‌آوری‌های دانش بنیان به ویژه فناوری‌های پیشرفته در نظر گرفته شده است و پیش بینی شده كه صادرات فناوری‌های سلامت تا سال 1404 به 100 میلیارد دلار برسد و در این میان باید جایگاه لیزر مشخص شود.

معاون تحقیقات و فناوری‌ وزیر بهداشت در ادامه گفت: به همین منظور به مراكز تحقیقات در پزشكی مجوز داده ایم و این مراكز مشغول به كار هستند، علاوه بر این مراكز رشد را موظف كردیم كه بخش تحقیقات پایه در بالین را به كار بگیرد.

قانعی افزود: از طریق شركت‌های دانش بنیان از توان لیزر در بخش پزشكی استفاده می‌شود. برای دستیابی بهتر به این اهداف باید دانشجویان كارشناسی ارشد یا PhD برای تشكیل شركت تربیت شوند نه اخذ مدرك. در همین راستا باید از شركت‌های دانش بنیان حمایت‌های لازم صورت گیرد بنابراین سه هزار میلیارد تومان وام بودجه تاسیس و ادامه فعالیت‌های شركت‌های دانش بنیان پیش بینی شده است. ‌

وی در ادامه گفت: در وزارت بهداشت، مراكز رشد را به شركت‌های دانش بنیان اختصاص می‌دهیم و این شركت‌ها می‌توانند در مراكز رشد مستقر شوند و ضمن برخورداری از مزایای در نظرگرفته شده برای شركت‌های دانش‌بنیان از اعتبارات تحقیقاتی كه برای اعضای هیات علمی و بخش تحقیقات اختصاص داده‌ایم، استفاده كنند.

به گزارش ایسنا، معاون تحقیقات و فناوری‌ وزیر بهداشت در ادامه گفت: در حال حاضر حدود هشت دستگاه لیزر در پزشكی ساخته شده است ولی بخش سلامت بازار لازم برای فروش آنها را مهیا نكرده است. چون زمانی كه یك دستگاه قصد وارد شدن به بازار را دارد باید یك موسسه استانداردسازی آنرا تایید كند. برای رفع این مشكل نیز از مركزی در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به منظور استانداردسازی تجهیزات ساخته شده در بخش لیزر پزشكی استفاده می‌كنیم.

قانعی افزود: برای تجهیز بیمارستان‌ها اعتباراتی را در اختیار داریم در صورتی كه می‌توانیم بخشی از محصولات لازم برای تجهیز بیمارستان‌ها را از شركت‌های دانش بنیان مستقر در مراكز رشد كه دارای استاندارد مورد تایید ما یا استاندارد CE باشند خریداری كنیم.

وی با اشاره به اعتبارات سال 90 برای فناوری‌ها و تجهیزات پزشكی اظهار كرد: قصد داریم تجهیزات تولید نشده را از شركت‌های دانش بنیان پیش خرید كنیم تا آنان اعتبارات لازم را برای تحقیق و توسعه در اختیار داشته باشند البته سازوكارهای مربوط به این بخش دولتی بود و به همین منظور با توجه به برنامه‌های سوم و چهارم توسعه صندوق تجهیزات پزشكی راه‌اندازی شد كه 60 درصد از سهام آن متعلق به بخش خصوصی است و مدیر عامل آن از این بخش انتخاب می‌شود و اعتبارات لازم به صندوق وارد می‌شود.

قانعی تصریح كرد: پنج درصد از اعتبارات شركت‌های دانش بنیان وارد صندوق تجهیزات پزشكی می‌شود به گونه‌ای كه خود صندوق‌ها150میلیارد تومان اعتبار دارند؛ البته حدود شش صندوق تجهیزات پزشكی زیر نظر وزارت بهداشت و همین تعداد صندوق با نظارت وزارت علوم فعالیت می‌كند.

معاون تحقیقات و فناوری‌ وزیر بهداشت با اشاره به لایحه برنامه پنجم توسعه گفت: این برنامه ما را مكلف به تاسیس و حمایت از شركت های دانش بنیان كرده است و بر اساس این لایحه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها می‌توانند شركت خصوصی راه‌اندازی كرده و از وام صندوق و تسهیلات پیش خرید وزارت بهداشت بهره برند.

قانعی در ادامه گفت: یكی از تكالیف وزارت بهداشت خرید دارو و تجهیزات پزشكی است و تولید دارو و تجهیزات به عهده وزارت صنایع است. سال گذشته دفتر فناوری‌ها و واحد معاونت تحقیقات فناوری را تشكیل داده‌ایم و در این یك سال توانسته‌ایم به توفیقات خوبی دست یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha