معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح شیوع بیماریهای مدرنیته به تعریف درمان شخصی‌نگر پرداخت و گفت: در این درمان؛ نسخه برای بیماری نوشته نمی‌شود، بلکه نسخه برای بیمار نوشته می‌شود.

شیوع بیماریهای مدرنیته/ دیگر نباید نسخه برای بیماری نوشت

سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح شیوع بیماریهای مدرنیته به تعریف درمان شخصی‌نگر پرداخت و گفت: در این درمان؛ نسخه برای بیماری نوشته نمی‌شود، بلکه نسخه برای بیمار نوشته می‌شود.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  وزارت بهداشت، دکتر محمدعلی صحراییان در نشست امضای تفاهم نامه راه اندازی مرکز توسعه فناوری سلامت دانشگاههای صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران با بیان اینکه امروزه مدل بیماریها تغییر کرده است، اظهار داشت: جامعه مدرنیته، درکنار خود، بیماریهای مدرنیته را به همراه دارد و اکنون معضل نظام سلامت، بیماری های غیرواگیر و سرطانها است.

صحراییان عنوان کرد: برخلاف بیماریهای عفونی که درمان های ساده ای، عموما با آنتی بیوتیک‌ها و بدون تکنولوژی‌های پیچیده ای داشت، بیماریهای غیرواگیر و مدرن، تشخیص و درمان پیچیده ای دارد که بدون استفاده از تکنولوژی قابلیت تشخیص و درمان ندارند.

 وی گفت: آنچه که آینده نظام سلامت را تهدید میکند، این است که دنیا به سمتی در حرکت است که تشخیص و درمان بیماریهای مدرن و غیرواگیر را با استفاده از تکنولوژی پیچیده تبدیل به درمانهای گرانقیمت کرده است و شاید کشورهایی پیشرفته ای که در گذشته با غذا، می‌توانستند کشورهای در حال توسعه را تهدید کنند، امروز، دارو و تکنولوژی‌های سلامت یکی از ابزارهای تهدیدی و امنیتی محسوب می‌شود.

صحراییان با بیان اینکه اگر در حال حاضر برای 10 تا 20 سال آینده برنامه ریزی نکنیم، نظام سلامت با تهدید جدی روبرو خواهد شد، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای بعضی از بیماریها، درمانهای گرانقیمتی وجود دارد که به دلیل قیمت بسیار زیاد آنها، نمیتوانیم به این درمانها دسترسی داشته باشیم، درحالیکه مردم کشورمان درخواست دارند تا این درمان‌ها برایشان فراهم شود و به دلیل نبودن یک سری از روشهای درمانی گله میکنند، اینگونه مسائل به مرور زمان تبدیل به تهدیدهای امنیتی می شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه پزشکی در دنیا به سمت درمان شخصی نگر در حرکت است، ادامه داد: درمان شخصی‌نگر به این معنا است که نسخه برای بیماری نوشته نمیشود، بلکه نسخه برای بیمار نوشته می‌شود، بنابراین باید در این مورد هم برنامه ریزی کنیم.

صحراییان بیان کرد: کشور ما در زمینه نیروی انسانی متخصص وضعیت مطلوبی دارد، اما در زمینه تکنولوژی درحال پیشرفت هستیم، اما چنانچه همکاریها اتفاق نیفتد و نتوانیم تکنولوژی‌ها و تجهیزات محدود خود را درکنار هم قرار دهیم، رسیدن به مرزهای دانش برایمان با مشکل روبرو می‌شود. 

وی با بیان اینکه امروزه سلامت بدون تکنولوژی بی‌معنی است، گفت: با امضای این تفاهم نامه، فرصت مناسبی فراهم می‌شود تا هر دو دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجارب خود در زمینه انتقال تکنولوژی را دراختیار هم قرار داده و با همکاری یکدیگر، بتوانند محصولاتی ارائه دهند که ماحصل آن خدمت به مردم و نظام سلامت باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه اکنون معضل نظام سلامت، بیماریهای غیرواگیر و سرطانها است، خاطرنشان کرد: با نگاهی به گذشته بیماریها، درمیابیم که عمده ترین معضل نظام سلامت، بیماریهای واگیردار و بیماریهای عفونی بوده است که میلیون‌ها نَفَر در اثر این بیماریها جان خود را از دست می‌دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha