هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به سمت یک رژیم غذایی سالم روی بیاورید، خواه بخواهید مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید و پروتئین‌های بیشتری بخورید، یا اینکه غذاهای خاصی مصرف کنید، دچار چالش بزرگی خواهید شد. در این مطلب به عواقب غیرمنتظره تغییر رژیم غذایی ناگهانی و نحوه مدیریت آن‌ها پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید...

عواقب غیرمنتظره تغییر ناگهانی در رژیم غذایی

سلامت نیوز: هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید به سمت یک رژیم غذایی سالم روی بیاورید، خواه بخواهید مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید و پروتئین‌های بیشتری بخورید، یا اینکه غذاهای خاصی مصرف کنید، دچار چالش بزرگی خواهید شد. در این مطلب به عواقب غیرمنتظره تغییر رژیم غذایی ناگهانی و نحوه مدیریت آن‌ها پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، شاید شما گمان کنید یک رژیم غذایی سالم فوراً در شما احساس بهتری ایجاد می‌کند. اما در واقع این کار عواقب غیرمنتظره‌ای بر بدن و روانتان به دنبال خواهد داشت، به ویژه اگر این تغییرات غذایی را به سرعت اعمال کنید. البته این دلیل نمی‌شود که پیشرفت‌های بزرگ در زمینه تغذیه را در زندگی‌تان اعمال نکنید. اما با در نظر گرفتن این عواقب اغلب غیرمنتظره از ابتدا، از لحاظ ذهنی آمادگی بیشتر و بهتری برای گام برداشتن به سمت این تغییرات پیدا می‌کنید.


برای اطلاع از عواقب غیرمنتظره تغییر رژیم غذایی ناگهانی و نحوه مدیریت آن‌ها، و در نهایت داشتن رژیم غذایی مناسب و بدنی سالم، این مطلب را دنبال نمایید:

1. مشکلات دفع
اگر رژیم غذایی سالمی را دنبال می‌کنید، احتمالاً از میوه‌ها و سبزیجات تازه زیادی استفاده می‌نمایید، اما بهتر است زیاده‌روی نکنید و صبور باشید تا سیستم گوارشتان تنظیم شود. اگر میزان فیبر به دست آمده از سبزیجات و حبوبات را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، می‌توانید تغییرات روده‌ای مانند تغییر در مدفوع را تجربه کنید. توصیه می‌شود، مصرف خود را کاهش دهید، و در عرض چند روز احساس بهتری پیدا کنید. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، تمام این فیبر می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود. شما باید در طول روز حداقل 60 تا 70 اونس (حدود 1 تا 2 لیتر) آب بنوشید.


2. افزایش تصادفی وزن
وزن شما می‌تواند با افزایش کالری به دست آمده از غذاهای محبوب، افزایش پیدا کند. هرچند این غذاها، از منظر تغذیه، کاملاً سالم و مفید باشند. برای مثال، وقتی موادی مانند روغن نارگیل، یا سیب زمینی را وارد رژیم غذایی خود می‌کنید، در حین بهره بردن از مزایای آن‌ها، کالری، چربی و قند زیادی نیز دریافت می‌نمایید. فریب محصولاتی دارای برچسب «بدون گلوتن» یا «بدون شیر» را نخورید. کیک‌های کوچک بدون گلوتن، هنوز هم بمبی از کالری هستند حتی اگر سالم به نظر بیایند. از خوردن بیش از حد جایگزین‌های غذایی خودداری کنید زیرا فراورده‌هایی پردازش شده بوده و پرکالری هستند. همیشه غذاهای تماماً سالم را انتخاب کنید.

3. فشار بیش از حد
احتمالاً شما همه‌ی رژیم‌های موقت مدرن را می‌شناسید که توصیه می‌کنند همه دسته‌های غذایی مانند لبنیات، کربوهیدرات، قند، سویا یا حبوبات را کنار بگذارید! ممکن است با تبعیت از این رژیم‌ها چند کیلوگرم وزن از دست بدهید، اما همچنین با گرفتن رژیم‌های سختگیرانه، دیدگاه خود را درباره یک رژیم غذایی سالم از دست می‌دهید. در این شرایط، افراد از مصرف غذاهایی خاص، واهمه پیدا می‌کنند و به یکسری علائمی که بدنشان نشان می‌دهد بدبین می‌شوند. یکی از بدترین عوارض جانبی، قرار دادن خود در شرایط انزوا در محیط‌های اجتماعی برای جلوگیری از وسوسه شدن برای خوردن غذاهای خاص است. یکی دیگر از عوارض، خسته شدن از غذاهایی است که می‌خورید، که به شما انگیزه‌ای برای ادامه دادن به رژیم غذایی سالم نمی‌دهد. به دنبال رژیم غذایی باشید که برای ماه‌ها و حتی یک سال مورد نظرتان، پایدار باشد.

4. گاز
سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، جوانه‌های بروکسل، کلم پیچی و گل کلم پر از مواد مغذی هستند و به پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. آن‌ها امروزه به شکل‌های متنوع و بیشتری در فروشگاه‌های مواد غذایی یا تره‌بارها یافت می‌شوند که گاز زیادی نیز در بدن تولید می‌کنند. آن‌ها می‌توانند گرفتگی و نفخ ایجاد کنند، بنابراین ممکن است بخواهید مصرف آن‌ها را قطع کنید. توصیه می‌شود، یکی از این سبزیجات چلیپایی را در کنار سبزیجات دیگر مانند قارچ سرخ شده و فلفل را به وعده غذایی‌تان اضافه کنید.

5. برهم خوردن برنامه غذایی سالم
بسیاری از افراد، به دلیل گذراندن بیشتر وقت خود در بیرون از منزل، بعد از مدتی دست از رژیم غذایی خود می‌کشند. شاید پخت مقدار زیادی غذا در روز تعطیل برایتان خوشایند نباشند. اما از آنجا که ممکن است به دلیل داشتن مشغله کاری زیاد نتوانید در طول هفته برای خود غذای سالم تهیه کنید و یا نتوانید بیرون از منزل غذایی که سازگار با رژیم غذایی شماست، را بیابید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقداری غذا تهیه کرده و در فریزر نگه دارید یا برخی مواد خوراکی لازم برای پخت یک غذای کامل را از قبل خرد کرده و در یخچال بگذارید. مانند کلم یا هویچ و فلفل خرد شده و .... در این صورت هرگز گرسنه نمی‌مانید و مجبور نمی‌شوید از غذاهای مضر مصرف کنید، همچنین در وقت خود نیز صرفه جویی خواهید کرد.

6. ناامیدی
اهداف ابزار انگیزشی فوق‌العاده‌ای هستند. آن‌ها همچنین باعث خواسته‌های غیرواقعی می‌شوند. برای مثال از دست دادن 5 کیلوگرم از وزن در دو هفته یا قطع مطلق مصرف کربوهیدرات. به همین خاطر است که ممکن است شما بدون در نظر گرفتن نیازتان به انرژی یا خواب باکیفیت، تنها بر اعدادی که ترازو نشان می‌دهد تمرکز کنید. به همین دلیل است که باید از خود بپرسید چرا این کار را انجام می‌دهید؟ هدفتان از مصرف غذاهای سالم چیست؟ شاید جوابتان این باشد که می‌خواهید به فردی تبدیل شوید که همکارانتان از فیزیک بدنی‌تان تعریف و تمجید کنند و یا می‌خواهید احساس سبکی بیشتری داشته باشید. داشتن هدفی معقول بهترین روش برای موفقیت شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha