دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

450 روز بعد از حادثه پلاسکو، کلنگ‌زنی برای ساخت بنای جدید در محل ساختمان قبلی انجام شد. سعیدی‌کیا در حضور رؤسای اتحادیه پوشاک و لوازم برقی و کسبه پلاسکو، از ساخت ساختمان 15طبقه در دو سال خبر داد.

پلاسکو گود شد

سلامت نیوز: 540 روز بعد از حادثه پلاسکو، کلنگ‌زنی برای ساخت بنای جدید در محل ساختمان قبلی انجام شد. سعیدی‌کیا در حضور رؤسای اتحادیه پوشاک و لوازم برقی و کسبه پلاسکو، از ساخت ساختمان 15طبقه در دو سال خبر داد.

به گزارش سلامت  نیوز به نقل از شرق ،این در حالی است که موضوع توافق مالک (بنیاد) با مالکان سرقفلی‌دار و بقیه کسبه هنوز قطعی و نهایی نیست و یکی از اعضای شورای شهر تهران هم درباره صدور مجوزهای مربوطه این ساختمان جدید در کمیسیون ماده 5 تشکیک کرده است. 

طبق گزارش خرداد 97 سرپرست دادسرای جنایی تهران مغازه‌داران پلاسکو، ‌مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان)، هیئت‌مدیره و مدیرعامل ساختمان، ‌اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، ‌وزارت راه‌وشهرسازی، ‌وزارت کار و رفاه اجتماعی، ‌وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور، ‌سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، ‌سازمان شهرداری تهران، شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی و متصرفین (مغازه‌ای که آتش‌سوزی در آن آغاز شده) 14 مقصر آتش‌سوزی و ریختن پلاسکو هستند؛ 14مقصری که تا امروز کسی درباره رسیدگی به اتهامات آنها که منجر به کشته‌شدن تعدادی از آتش‌نشانان و شهروندان شدند، چیزی نمی‌گوید.

  هنوز مردم تهران و خانواده‌های قربانیان پلاسکو روی دیواره بیرونی خرابه‌های آن گل می‌گذارند و هنگام عبور با حسرت به آن جای خالی نگاه می‌کنند! هنوز مردمی که در یک روز سرد زمستانی از شدت بهت و ترس داغ کرده بودند، نمی‌دانند چه کسانی آن بلا را سر بلندترین خاطره تاریخی شهرشان آوردند و یک روز تلخ را در خاطراتشان کاشتند. اما در این میان بنیاد مستضعفان و اتحادیه‌های پوشاک و لوازم برقی و شهرداری تهران تصمیم گرفتند کلنگ ساختمان جدید را به زمین زده و گودبرداری آن را هم شروع کنند. 


جمعه 25 خرداد درحالی که چندین‌بار زمانی برای کلنگ‌زنی ساختمان جدید اعلام و اجرا نشده بود، این مراسم با حضور ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک و ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری و محمد سعیدی‌کیا،  مدیرعامل بنیاد مستضعفان،  به‌عنوان مالک و جمعی از کسبه پلاسكو برگزار شد. سعیدی‌کیا در این مراسم اعلام کرد که قرار است ساختمان 15 طبقه جدید با کمک اساتید دانشگاه و پیمانکار، ۲۴ماهه تحویل شود که البته سرقفلی‌های پلاسکوی جدید حق صاحبان قبلی است که آسیب‌دیده هستند. 


او گفته است علت تأخیر در ساخت ساختمان جدید وجود برخی موانع و مشکلات بوده اما حالا با توافقات صورت‌گرفته با استاندار تهران هرچه زودتر این ساختمان را می‌سازیم. اظهارات روز گذشته استاندار تهران در توضیح این توافق‌ها حاکی از آن است که سعیدی‌کیا بی‌گدار به آب نزده و بدون پشتوانه در چهارراه ستانبول تهران آفتابی نشده است. البته او توافقاتش با شهرداری تهران را هم از چند ماه قبل قطعی کرده است.

آخرین بار محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، ابتدای آذر 96 در صفحه اینستاگرام خود از توافق با بنیاد مستضعفان برای سرنوشت ویرانه به‌جامانده از پلاسکو خبر داد و نوشت: «یکی از دغدغه‌های من از زمان پذیرش مسئولیت شهرداری و حتی قبل از آن، وضعیت کسبه پلاسکو و آن ساختمان بود. امروز در جلسه‌ای که با مهندس سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، داشتم، دراین‌خصوص به توافق نهایی و عملیاتی دست یافتیم.

بنیاد مستضعفان در ضلع شرقی ساختمان پلاسکو زمینی به متراژ چهار‌هزار و 300 متر را تملک کرده است، در این جلسه توافق کردیم که با قید فوریت و با رعایت ضوابط شهرسازی یک بنا با معماری فاخر در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود. شهرداری متعهد است مجوز و پروانه‌های لازم را صادر کند و بنیاد مستضعفان هم متعهد است به فوریت عملیات اجرائی ساخت این بنا را آغاز کند». پس از آن دی‌ماه 96 مهدی حجت، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، اعلام کرد که «با توجه به طرح تفصیلی و حقوق و مکتسبه املاک اطراف آن ساختمان جدید پلاسکو در 10 طبقه ساخته خواهد شد».

او گفته بود «تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز برای ساختمان پلاسکو دو‌هزار و 300 واحد است که با توجه به مسائل فنی امکان ایجاد و تأمین هزار و 300 پارکینگ در ساختمان جدید وجود دارد». گویا در این مدت توافقات با مدیریت جدید شهری نتیجه مثبت داشته و حالا سعیدی‌کیا از تکرار ساخت 15 طبقه سابق  حرف می‌زند. 


آنچه در مورد توافقات مالک پلاسکو با مقامات مسئول در جایگاه‌های گوناگون درباره بخش‌های مختلف این ملک داشته‌اند، به توضیحات روز گذشته محمد مقیمی، استاندار تهران نزدیک است. او درباره بخش باقی‌مانده ساختمان که همچنان سالم است، گفته است: «قسمت جنوبی ساختمان کامل تخریب شده و باید با طراحی و ساخت جدید قابل بهره‌برداری شود.

قسمت پشت ساختمان یعنی بخش شمالی که ساختمانی پنج‌طبقه است، متأثر از آتش‌سوزی بخش جنوبی بود‌ه‌ و خسارتی هم به آن وارد شده، اما گفته‌اند که باید مقاوم‌سازی شود.

بر اساس تصمیمی که در رابطه با بخش شمالی پلاسکو گرفته شد، با توجه به اینکه افرادی اعلام کردند مشکل ما با مقاوم‌سازی حل می‌شود و سیستم‌های تأسیسات آن نیز باید تعمیر شود و چون باید این کارها انجام می‌شد، قرار شد بخش شمالی نیز کوبیده و از نو ساخته شود.

درباره تصمیم نهایی هم این ساختمان ۲۸۶ ساکن دارد؛ تصمیم‌گیری راجع‌ به اینکه چه کاری باید انجام شود، برعهده بنیاد مستضعفان است». استاندار گفته «اینکه برای ساختمان چه تصمیمی می‌گیرند، ربطی به شورای شهر ندارد و مالک و کسبه باید با هم به توافق برسند؛ ما جلسه‌ای با کسبه و مالک برگزار کردیم، عده‌ای خواهان ساخت دوباره بودند و عده‌ای هم می‌گفتند باید با مقاوم‌سازی فعالیت تجاری از سر گرفته شود.

به مالک و کسبه گفتیم که باید با هم جلسه بگذارند و اگر نصف به علاوه یک نفر خواهان مقاوم‌سازی بودند، با توجه به اینکه کسبه اعلام کرده بودند که حتی هزینه مقاوم‌سازی را هم پرداخت می‌کنند، این مسئله به این صورت حل شود اما اگر نصف به‌ علاوه یک نفر خواهان تخریب بودند، پس بخش سالم باید تخریب شود، یعنی اختیار را به آنها واگذار کردیم، حال اینکه چه اتفاقی افتاد، از آن اطلاعی ندارم».

 
آنچه به‌عنوان موانع ساخت ساختمان جدید پلاسکو تاکنون گفته شده كه شامل برخی مجوزها، اختلاف درباره تخریب کامل ساختمان یا مقاوم‌سازی بخش باقی‌مانده و تأمین پارکینگ بوده، به نحوی تا به حال حل شده؛ در این میان گویا شورای شهر تهران بازی داده نشده چراکه تنها آنها به این کلنگ‌زنی واکنش داشته‌اند، آن هم واکنش از نوع خفیف! 


احمد مسجدجامعی از زاویه نان شب کسبه بلاتکلیف پلاسکو وارد موضوع شد و خواست مجوزهای لازم هرچه زودتر برای ساختمان پلاسکو صادر شود چراکه پس از تخریب این ساختمان اقتصاد پوشاک کشور دچار مشکل شده و باید به حقوق مالکان این ساختمان توجه شود. اما علی اعطا این کلنگ‌زنی را بدون اخذ مجوز از سوی شهرداری خواند و گفت: این ساختمان هیچ جواز و نقشه مصوبی ندارد و هنوز اختلاف‌نظرهایی درخصوص ساختمان شمالی، پارکینگ اکبر و... وجود دارد که باید رفع ابهام شود. 


اعطا با تأکید بر اینکه این کلنگ‌زنی برخلاف ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌هاست که هرگونه عملیات اجرائی را بعد از پروانه ساخت مجاز می‌داند، گفت: باید سیر قانونی ساخت‌وساز این ساختمان هرچه سریع‌تر در شهرداری طی شود و این‌گونه کلنگ‌زنی‌های نمایشی جای سؤال دارد، نباید اجازه دهیم که پروژه پلاسکو مانند گود کنار برج میلاد شود و به دلیل اختلافاتی که وجود دارد و عدم سیر مراحل قانونی به یک گود رهاشده تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز درخواستی از سوی مالک برای کمیسیون ماده ۵ داده نشده، گفت: این ساختمان براساس طرح تفصیلی دارای هفت طبقه و تراکم حدود ۴۰۰ درصد است که باید برای تغییر در آن درخواست مالک به کمیسیون ماده ۵ ارائه شود همچنین جلسات کمیسیون ماده ۵ نیز به صورت مرتب برگزار نمی‌شود و باید هرچه سریع‌تر برای برگزاری این جلسات اقدام شود.

البته اعطا در توییتر خود خطاب به مخاطبان خاص‌تری نوشت: «وقتی به کلنگ‌زنی بی‌نقشه و پروانه پلاسکو اعتراض می‌کنیم و می‌گوییم با این روند کار در میانه راه -مانند گود برج میلاد- متوقف و قفل می‌شود، بیش از هرکس از حقوق کسبه آسیب‌دیده دفاع می‌کنیم. موجب شگفتی است کسانی با عنوان کسبه پلاسکو به این بهانه مرا شایسته انواع اهانت‌ها دانسته‌اند». 


تصاویری که خبرگزاری ایسنا از این مراسم کلنگ‌زنی منتشر کرده و گویا تنها همین عکس‌ها موجود است، نشان از ادامه بحث میان کسبه و مالک و رؤسای اتحادیه‌ها دارد و در همان محل کلنگ‌زنی، قول‌هایی داده شده که تاریخ مصرفشان معلوم نیست و درست به همین دلیل احتمالا کسبه روی آنها حساب باز نمی‌کنند و همین می‌تواند توافقات نهایی و شروع کار را به تأخیر بیندازد و حرف سخنگوی شورا به واقعیت تبدیل شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha