رئیس انجمن گفتار درمانی ایران گفت: بیش از 70 درصد گفتاردرمان‌های كشور به علت پایین‌بودن تعرفه‌های گفتاردرمانی به شغل‌های دیگر روی می‌آورند.

سلامت نیوز :رئیس انجمن گفتار درمانی ایران گفت: بیش از 70 درصد گفتاردرمان‌های كشور به علت پایین‌بودن تعرفه‌های گفتاردرمانی به شغل‌های دیگر روی می‌آورند.

اتابك وثوقی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه در حال حاضر 2 هزار فارغ‌التحصیل گفتار درمانی در كشور وجود دارد اظهار داشت: بر طبق آمار غیر رسمی از طریق سازمان نظام پزشكی و بهزیستی و سایر مراكز حدود 300 نفر از این تعداد در رشته گفتاردرمانی شاغل هستند.

وی افزود: البته كلینیك‌های گفتار درمانی نیز جدیداً تعدادی از این افراد را جذب می‌كنند اما باید در نظر داشت كه بزرگترین معضل گفتاردرمان‌ها تاسیس كلینیك است چرا كه همچنان در مورد گرفتن مكانی به عنان كلینیك گفتاردرمانی و حتی اجاره‌نامه و مجوز كلینیك دچار مشكل هستیم.

وثوقی گفت: مكانی كه اجاره داده می‌شود حتماً باید به نظارت و رویت مدیرت امور درمان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی، پزشكی قانونی و انجمن علمی گفتار درمانی برسد و با توجه به اینكه وزارت بهداشت و نظام پزشكی مستقیما و بدون همكاری انجمن صنفی كار می‌كند همچنان نقش انجمن‌ ضعیف است.

وی یادآور شد: بسته‌های شغلی مناسب در گفتار‌درمانی وجود ندارد و با سازمان‌های بهزیستی بخصوص در شهرستان‌ها با این مشكل مواجه هستیم كه نیروهای طرحی در كار دفتری گنجانده می‌شوند و عملاً نیرویی كه از بیت‌المال برای آموزش آنها صرف شده است به بیگاری كشیده می‌شود.

وثوقی خاطرنشان كرد: از طرف دیگر وقتی طرح این افراد به پایان می‌رسد نیرویی كه باید در بستر آموزش خود شغلی پیدا كند به جایی نمی‌رسد و رو به شغل‌های كاذب می‌آ‌ورد و اگر هم به گفتار درمانی رغبت نشان دهد با تعرفه‌های بسیار پایین حتی در بخش خصوصی مواجه می‌شود.

وی گفت: از طرف دیگر عدم قراردادی كه سازمان بیمه‌ها و وزارت رفاه این موضوع را تا بحال نادیده گرفته‌اند هم برای گفتار درمان‌ها و هم برای خانواده‌هایی كه دارای بیمار گفتار درمانی هستند معضل شده است.

وثوقی تصریح كرد: گفتاردرمانی پروسه درمان طولانی مدت دارد و به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت فردی سه ماهه یا یك ساله درمان می‌شود بلكه ممكن است تا آخر عمر باشد. لذا هزینه توانبخشی هزینه بالایی دارد و دولت باید حمایت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha