قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: آفات و بیماری های مگس زیتون، جاروک لیموترش و ویروس های جدید زنبور عسل ، مشکوک به تهدیدات تعمدی بیوتروریست است.

برخی آفات و بیماری های گیاهی و دامی مشکوک به بیوتروریسم است

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: آفات و بیماری های مگس زیتون، جاروک لیموترش و ویروس های جدید زنبور عسل ، مشکوک به تهدیدات تعمدی بیوتروریست است.

به گزارش سلامت نیوز ، غلامحسین طهماسبی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه اقدامات غیرنظامی از تهدیداتی است که در جهان امروز امنیت غذایی و زیستی کشورها را هدف قرار داده است افزود: در بخش کشاورزی در دو حوزه دام و گیاه کمیته مقابله با تهدیدات زیستی این تهدیدات تعمدی را پی گیری می کند.


وی گفت: تقویت زیرساختهای بانک ذخایر ژنتیکی دامی، گیاهی و میکروبی از مهمترین دستورالعمل های کمیته مقابله با تهدیدات تعمدی زیستی است.


قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی افزود: انواع گونه های بویم در بخش های گیاهی و دامی در بانکهای ژن ذخیره سازی می شود تا در زمان های موردنظر بتوانیم از این ذخایر برای حفظ امنیت غذایی و تولید پایدار استفاده کنیم.
طهماسبی گفت: در سالهای گذشته ورود عوامل مختلف آفات و بیماری های را از دیگر کشورها در بخش کشاورزی شاهد بودیم این موارد مشکوک به بیوتروریسم است و نشانه هایی از ورود عامدانه این عوامل وجود دارد.


وی تاکید کرد: جلوگیری از ورود آفات و بیماری های گیاهی و دامی وظیفه سازمانهای حفظ نباتات و دامپزشکی است و باید بخش قرنطینه بویژه در بخش گیاهی تقویت شود.


قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در برخی موارد آفات و بیماری ها به علت واردات ارقام و گونه های گیاهی که اجتناب ناپذیر است انجام می شود بنابراین اصلاح زیرساختهای بخش قرنطینه ضروری است.
طهماسبی افزود: برای تشکیل پرونده موارد مشکوک به بیوتروریسم باید تحقیقات و مستندات برای پی گیری در عرصه های بین المللی انجام شود.


وی تصریح کرد: بخش قرنطینه گیاهی باید بسیار بسیار قوی تر باشد و در پی تقویت این بخش هستیم تا از ورود نژادهای غیرقانونی و بدون مجوز جلوگیری کنیم.


قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی مبارزه با قاچاق نمونه های گیاهی و دامی را از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری ها دانست و گفت: یکی از موارد قاچاق ملکه زنبور عسل است که در پی آن پنج ویروس جدید در زنبورعسل در کشور گزارش شده است.


طهماسبی افزود: قانون خوبی برای جلوگیری از بذر و نمونه های گیاهی به کشور وجود دارد اما به دقت اجرا نمی شود بنابراین باید زیرساختهای لازم برای اجرای قانون فراهم شود.


وی درباره انتشار مطلبی درباره عمدی بودن وضعیت خشکسالی در کشور در فضای مجازی گفت: دلایل محکمی برای این شرایط وجود ندارد و با توجه به روند تغییرات آب و هوایی در جهان بعید می دانیم چنین عمدی وجود داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha