سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 246241

محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک موفق به کشف مکانیسمی شدند که در آن آب از خون وارد مغز شده، به مایع مغزی نخاعی تبدیل می شود و از این ارگان ارزشمند و حساس محافظت می کند.

شناسایی مکانیسمی برای تنظیم مایع مغزی نخاعی

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک موفق به کشف مکانیسمی شدند که در آن آب از خون وارد مغز شده، به مایع مغزی نخاعی تبدیل می شود و از این ارگان ارزشمند و حساس محافظت می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  ، روزانه حدود نیم لیترآب به این طریق از خون منتقل می شود. محققان از قبل می دانستند که بافتی نازک در مغز به نام شبکیه کروئید یا مشیمیه‌ ای (choroid plexus) در این فرآیند دخیل است، اما نمی دانستند چه مقدار مایع مغزی نخاعی (CSF) تولید می شود.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،محققان تا امروز تصور می کردند که اسمز و نیروهای مرتبط در تنظیم آب منتقل شده از خون به مغز و تولید مایع مغزی نخاعی نقش دارند، ولی مطالعات جدید نشان می دهد این فرآیند برای برای تولید CSF مورد نیاز کافی نیست. اسمز به فرایندی گفته می ‌شود که طی آن حلال از طریق یک غشای نیمه تراوا از جایی که محلول رقیق‌ تر است، به جایی که محلول غلیظ تر است، نفوذ می کند.


در این مطالعه محققان از مدل موش هایی که شرایط لازم برای انتقال آب به روش اسمز را نداشتند استفاده کردند و دریافتند یک یون انتقال دهنده به نام NKCC1 در تولید مایع مغزی نخاعی نقش دارد. این مطالعه نشان می دهد با دستکاری این کانال مولکولی می توان بدون عمل جراحی و به ساده ترین روش میزان مایع مغزی نخاعی را تنظیم کرد. این دستاورد از جراحی های مهاجم مانند ایجاد حفره در جمجمه یا برداشتن بخشی از آن برای خارج کردن مایع مغزی نخاعی جلوگیری می کند.
محققان معتقدند با هدف قرار دادن این یون با استفاده از دارو می توان از اختلالاتی نظیر افزایش فشار داخل جمجمه، ‌خونریزی مغزی و لخته شدن خون جلوگیری کرد.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha