حالا شاید دیگر هیچ کدام از 38 دختر ایرانشهری که به وسیله باند گروهی به آن‌ها تجاوز شده، نه تنها شکایت نکنند بلکه آن را همچون راز در دل های‌شان نگه دارند تا مبادا کسی از آن باخبر شود.

هیچ بخششی جایز نیست

سلامت نیوز:حالا شاید دیگر هیچ کدام از 38 دختر ایرانشهری که به وسیله باند گروهی به آن‌ها تجاوز شده، نه تنها شکایت نکنند بلکه آن را همچون راز در دل های‌شان نگه دارند تا مبادا کسی از آن باخبر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،اولین دلیلش این است که خانواده‌های‌شان آن‌ها را اذیت و آزار می کنند و برای همیشه به آن‌ها مانند لکه ننگی در زندگی شان نگاه می کنند و دلیل دیگر اینکه جامعه سنتی و تعصبی ایرانشهر اجازه زندگی به آن‌ها نخواهد داد. پس این داغ را به دل های‌شان می ریزند؛ جایی میان درد و پریشانی و با آن روزگارشان را می گذرانند.

از میان 41دختری که به دست یک گروه چهار نفره مورد تجاوز گروهی قرار گرفتند تنها سه نفر از آن‌ها به دادسرا رفتند و از متجاوزها شکایت کردند و از میان این سه نفر تنها یک نفر به پزشکی قانونی رفت و معاینه شد تا تجاوز به خودش را ثابت کند.

تكذیب دادستان!

ماجرا از آنجا شروع شد که روز جمعه مولوی محمد طیب ملازهی،امام جمعه ایرانشهر در خطبه های نماز جمعه از 41دختری صحبت کرد که به وسیله یک باند چهار نفره مورد تجاوز گروهی قرار گرفته بودند. بعد از انتشار این خبر فرماندار ایرانشهر نیز با تایید خبر تجاوز گفت که هنوز از تعداد دخترانی که به آن‌ها تجاوز شده است،

آمار دقیقی وجود ندارد اما امام جمعه در صحبت های خود گفته بود که متهمان از همین بچه‌‌های ما بوده‌اند که اگر اسم‌شان را بگویم، عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد. او گفته بود که بخشی از این تجاوز‌ها در ماه رمضان اتفاق افتاده و از مقام‌‌های قضایی خواسته تمام اعضای این باند را دستگیر و با آن‌ها برخورد کند. این در حالی است که دیروز دادستان کشور دستور داده با انتشار خبر کذب تجاوز به دختران ایرانشهری برخورد شود.

ورود وزیر كشور به ماجرا

دیروز اما رحمانی فضلی، وزیر کشور به استاندار سیستان‌و بلوچستان دستور داد ابعاد حادثه این شهرستان دقیقا بررسی و به مردم گزارش شود. وزیر کشور در پی انتشار برخی اخبار با موضوع تعرض به تعدادی از بانوان هموطن در ایرانشهر، به دانیال محبی، استاندار سیستان و بلوچستان و رییس شورای تامین استان دستور داد كه به موازات اقدامات و پیگیری های مرجع قضایی که برابر روند قانونی در جریان است،

ضمن بررسی مضاعف و همه جانبه موضوع از طریق شورای تامین استان، گزارش دقیقی از ابعاد آن تهیه شده و در اولین زمان ممکن به استحضار مردم شریف استان به‌خصوص هموطنان عزیز شهرستان ایرانشهر رسانده شود. رحمانی فضلی همچنین از رییس شورای تامین استان سیستان و بلوچستان خواسته است كه با استفاده از تعامل حداکثری با مردم و به‌ویژه بزرگان و موثران منطقه و تشریح و تبیین پیوسته ابعاد موضوع و اقدامات انتظامی و قضایی به‌عمل آمده در راستای برخورد قانونی با متخلفان، از سوء استفاده از احساسات و عواطف پاک مردم که به‌حق جریحه دار شده است، ممانعت به عمل آید. ورود وزیر كشور به پروند تجاوز دختران ایرانشهری از آن لحاظ قابل توجه است كه می‌تواند زمینه ساز برخوردهای جدی تری با عامل یا عاملان تجاوز باشد.

لزوم تصویب لایحه حمایت از زنان

برخی نمایندگان مجلس دیروز به فاجعه ای که برای دختران ایرانشهر اتفاق افتاده است واکنش نشان دادند. طیبه سیاووشی در گفت و گو با ایرنا پلاس با بیان اینکه مطرح کردن موضوع تجاوز به دختران ایرانشهری از سوی امام جمعه ایرانشهر قابل تامل است، گفت: امام جمعه اعلام کرده كه این فرد از پایگاه قدرت و مالی برخوردار است.

البته ابعاد ماجرا دقیق و مشخص نیست و ما پیگیری می‌کنیم و روز سه شنبه در صحن علنی آن را مطرح خواهیم کرد. امیدواریم نماینده ایرانشهر نیز در جلسه حاضر باشند و توضیحات لازم را ارائه کنند. این اتفاق قطعا امری جنایتکارانه بوده، اما ما به طور دقیق از اهداف آن مطلع نیستیم که آیا با اختلافات قومی و عشیره ای پیوند خورده است یا نه.وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تکرار خشونت علیه زنان، لایحه تامین امنیت زنان چه زمانی به مجلس ارسال و تکمیل می شود، گفت: با توجه به اینکه حوزه زنان بسیار حساس است،

مباحث آن باید مورد توجه و کارشناسی دقیق قرار گیرد تا قوانین تدوین شود و منافع زنان در جوامع شهری و روستایی تامین شود. بر سر این لایحه بین مسئولان زن و مرد و فعالان حوزه زنان اجماع وجود ندارد.این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بررسی این لایحه حدود دو سال زمان برده است، تصریح کرد: تاکنون 41 ماده از این لایحه به دلیل وجود قوانین موازی حذف شده است و در حال حاضر 51 ماده در دست رییس قوه قضاییه باقی مانده است.

این عضو فراکسیون زنان درباره تهدید مردم منطقه به اقدام علیه متهمان پرونده و اقداماتی که مجلس برای پیشگیری از وقوع بحران در این منطقه انجام خواهد داد، گفت: البته ابعاد ماجرا دقیق و مشخص نیست و ما پیگیری می کنیم و روز سه شنبه در صحن علنی آن را مطرح خواهیم کرد. امیدواریم نماینده ایرانشهر نیز در جلسه حاضر باشند و توضیحات لازم را ارائه کنند.

صورت مساله را حذف نكنیم

فریده اولاد قباد، عضو فراکسیون زنان مجلس نیز با اشاره به اینکه برخورد قاطعانه دستگاه قضا با عاملان حادثه ایرانشهر سبب می شود افراد خاطی نتوانند به خود اجازه دهند که وارد حریم خصوصی افراد شوند، گفته است:«حذف صورت مساله منجر به افزایش رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی می شود و باید به دنبال راهکارهایی برای رفع آسیب‌ها باشیم؛ البته آسیب ها با توجه به فرهنگ استان‌ها و نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت است».

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به دنبال حل آسیب‌های اجتماعی باشیم نه توجیه آن‌ها، افزود: «متاسفانه بیشتر به فکر توجیه مسائل هستیم تا حل آن‌ها؛ این در حالی است که رفتارهای پرخطر در حال افزایش است».

او با تاکید بر لزوم برخورد قاطع دستگاه قضا با عامل یا عاملان تجاوز به تعدادی از دختران ایرانشهر ادامه داد: «هیچ‌گونه بخششی در این رابطه جایز نیست و دادستان به عنوان مدعی العموم باید خاطیان را به شدیدترین شکل ممکن مجازات کند تا برای دیگران درس عبرت شود.برخورد قاطعانه دستگاه قضایی سبب می شود این افراد نتوانند به خود اجازه دهند وارد حریم خصوصی افراد شده و از مقوله آبرو، آبروداری و تابو بودن تجاوز جنسی سوء استفاده کنند».

فریده اولاد‌قباد با بیان اینکه علاوه بر قانون عرف نیز بر مناطق محروم و کوچک حاکم است، گفت: «عرف اجتماعی رفتار ساکنان این مناطق را کنترل می کند و اغلب مردم همدیگر را می‌شناسند؛ بنابراین اگر مساله‌ای مانند تجاوز در این مناطق اتفاق افتاد، خانواده‌ها به شدت تحت فشارهای روحی و اجتماعی قرار می‌گیرند و در واقع نوع برخورد با این مسائل در کلانشهرها و شهرهای کوچک متفاوت است؛ امیداریم حجب و حیایی که مانع از افشای این مسائل و سکوت قربانیان می شود، به صورت عاقلانه و منطقی به عنوان فرهنگ نهادینه شود تا افراد با سکوت خود موجب ادامه رفتارهای پرخطر از سوی خاطیان نشوند».

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم یادآور شد: نمی توان در مورد نوع رفتار و نگاه مردم ایرانشهر در مورد این مسائل اظهارنظر کرد زیرا هیچ شناختی نسبت به آن‌ها نداریم.

انتظار افكار عمومی برای برخورد قاطع با عاملان

در روزهای اخیر با انتشار خبر تجاوز به دختران ایرانشهری، واكنش های اجتماعی گسترده ای به خصوص در فضای مجازی نسبت به تكرار اتفاق های تجاوز به زنان و دختران صورت گرفت و اكنون عموم شهروندان ایرانی در انتظار شناسایی و برخورد قاطعانه با عامل یا عاملان حوادث مربوط به این تجاوز هستند.

حوادثی كه افكار عمومی را بسیار می آزارد و از مسئولان انتظامی و قضایی انتظار دارند كه به گونه ای با خاطیان برخورد شود كه درس عبرتی برای دیگران شده و از طرفی قوانین حمایتی محكم از زنان و دختران تدوین شود تا شاید در كنار آموزش ها و اطلاع رسانی صحیح درباره آزارهای جسمی و جنسی، زمینه را برای كمتر شدن بروز اتفاقات تلخ علیه زنان فراهم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha