آلودگی هوا اگرچه در کشور ما سابقه‌ای به درازای 4دهه دارد اما طی سال‌های اخیر که شناسایی آن بر اساس اصول بین‌المللی و استانداردهای جهانی محیط‌زیست صورت گرفته، معلوم شده که باید تلاشی جدی برای رفع آن صورت گیرد.

مقصران آلودگی هوای سال96 /بحرانی به نام کربن سیاه

سلامت نیوز:آلودگی هوا اگرچه در کشور ما سابقه‌ای به درازای 4دهه دارد اما طی سال‌های اخیر که شناسایی آن بر اساس اصول بین‌المللی و استانداردهای جهانی محیط‌زیست صورت گرفته، معلوم شده که باید تلاشی جدی برای رفع آن صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،بیشترین عامل آلودگی هوا در سال‌های اخیر، انتشار آلودگی توسط وسایل نقلیه موتوری بوده و در سال‌های اخیر به غیر از این امر، پدیده گردوغبار و ذرات معلق ورودی از دیگر نقاط نیز بر شدت آلودگی هوا افزوده است. در چنین شرایطی اطلاع از آنچه بر اتمسفر شهری پایتخت می‌گذرد، می‌تواند نشان‌دهد که فعالیت‌های کاهنده آلودگی هوا تا چه حد موفق یا محکوم به شکست است. آخرین گزارش سالانه درباره هوای تهران هفته گذشته منتشر شد تا نشان دهد که شهروندان در سال96 چه هوایی تنفس کرده‌اند و مقصران آلودگی هوا در این سال چه منابعی بوده‌اند. این گزارش به صورت اختصاصی از سوی شرکت کنترل کیفیت هوا در اختیار همشهری قرار گرفته و جزئیات آن در این صفحه منتشر می‌شود.











بحرانی به نام کربن سیاه
از سال96 روند اندازه‌گیری یکی از معضلات اصلی هوای تهران به نام کربن سیاه(BC) آغاز شده است. این آلاینده، محصول مستقیم اگزوزهای دیزلی‌است و کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های گازوئیلی تهران، آن را تولید می‌کنند. این آلاینده که نام دیگرش همان «دوده» معروف است، طی سال‌های اخیر مغفول مانده و به‌تازگی روند انتشار آن در تهران اندازه‌گیری شده است. گزارش‌های متعدد منابع پزشکی معروف جهان نظیر نشریه لنست نشان می‌دهد کربن‌سیاه عامل مستقیم ابتلا به سرطان‌های ریه و قلب است. در تهران در فصول گرم سال به‌ علت بالاتر بودن ارتفاع لایه مرزی هوا که امکان اختلاط این آلاینده در فضای وسیع‌تری را فراهم می‌کند، حدود غلظت‌ها نسبت به فصول سرد سال، کمتر بوده اما با شروع فصل زمستان و سردترشدن هوا، میزان این افزایش، از حد مورد انتظار، کمتر شده که علت را می‌توان در طرح‌های ممنوعیت تردد دیزلی اجراشده در زمستان سال1396جست‌وجو کرد. بررسی‌های مقطعی کربن سیاه نشان داده که اجرای طرح محدودیت تردد کامل ‌اینگونه خودروها توانست در یک بازه پیک آلودگی هوای تهران، غلظت این آلاینده را به نصف مقدار آن قبل از اجرای طرح، کاهش دهد.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha