چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 246337

آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که سرانه مصرف نمک در ایران، دو تا سه برابر میانگین جهانی است. در حالی که مصرف نمک زیادی، بیماری های خطرناکی به دنبال دارد.

سلامت ایرانی های با «نمک» در خطر است

سلامت نیوز:آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که سرانه مصرف نمک در ایران، دو تا سه برابر میانگین جهانی است. در حالی که مصرف نمک زیادی، بیماری های خطرناکی به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، هشدارهای پی در پی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه روند ابتلا به بیماری های غیرواگیر در کشور به سرعت در حال افزایش است، این واقعیت را آشکار می سازد که مردم، به سبک زندگی و تغذیه خود اهمیت زیادی نمی دهند و نمی خواهند باور کنند که منشا بیماری های غیرواگیر، سبک زندگی و تغذیه ای است که ما پیروی می کنیم. در حالی که می توان با حذف برخی رفتارها و خوراکی ها، سلامت خود را تضمین کرد.

مصرف نمک در ایران، دو تا سه برابر میانگین جهانی است، اما نمی خواهیم قبول کنیم که مصرف غذاها و خوراکی های پرنمک، از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر است. زیرا، منشا اغلب بیماری های غیرواگیر که شایع ترین آنها، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و...، هستند، عامل فشارخون بالاست و نمک به عنوان این عامل تلقی می شود. در حالی که می توان با مصرف کم و اندازه نمک، سلامت خود را تضمین و از هدر رفت هزینه های بی مورد در حوزه سلامت کشور، جلوگیری کرد.

دکتر افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر مسئول ۷۶ درصد از مرگ ها در ایران هستند، گفت: در بررسی علت مرگ در کشور در سال ۱۳۹۴، از ۳۲۷ هزار و ۵۲۵ مورد مرگ ثبت شده برای تمام سنین، بیماری های  قلبی عروقی با سهم ۴۴.۱۳ درصد، اولین علت مرگ در کشور هستند، که از این میزان حدود ۳۱ درصد مربوط به سکته های قلبی و مغزی هستند.

وی با بیان اینکه دومین علت مرگ با سهم حدود ۱۶ درصد به سرطان ها اختصاص دارد، تصریح کرد: فشارخون بالا یک مشکل همه گیر است، در دنیا تقریبا ۴ نفر از هر ۱۰ نفر فرد بزرگسال بالای ۲۵ سال مبتلا به فشارخون بالا هستند و در بسیاری از کشورها یک نفر از هر ۵ نفر پیش فشارخون بالا دارند، در ایران نیز در افراد ۱۸ سال و بالاتر شیوع فشارخون بالا حدود ۲۶ درصد است.

در همین حال، دکتر زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که الگوی غذایی مردم مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، میزان بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن انسان می شود، بنابراین ریسک ابتلا به انواع بیماری ها افزایش پیدا می کند، در مقابل مصرف سبزی ها، میوه ها و تحرک مردم نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان مصرف نمک روزانه برای افراد عادی باید کمتر از ۵ گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال باید کمتر از ۳ گرم باشد، تصریح کرد: ایرانی‌ ها حدود دو تا سه برابر بیشتر از میزان توصیه شده جهانی، یعنی ۱۰ گرم نمک در روز مصرف می کنند، با مصرف بی رویه نمک، ریسک ابتلا به فشارخون، سکته قلبی، پوکی استخوان و سرطان معده نیز افزایش پیدا می کند.

عبداللهی با بیان اینکه حذف نمکدان از سفره ها، یکی از راهکارهای کاهش مصرف است، اظهارداشت: از جمله راهکارهای دیگر کاهش مصرف نمک، به حداقل رساندن استفاده از آن موقع طبخ غذا و کاهش مصرف شورجات و فست فودها است.

دکتر ابراهیم فلاحی متخصص تغذیه نیز با بیان اینکه مصرف نمک در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، تصریح کرد: زیاده‌روی در مصرف نمک منجر به ایجاد فشار خون می‌شود و رعایت الگوی غذایی با نمک پایین در کنترل این عارضه موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه فشارخون بیماری‌ است که علائمی ندارد، افزود: مشکلات و ناراحتی‌های کلیه از دریافت زیاد نمک به ویژه نمک تصفیه نشده است و حتی در مواردی اثر مصرف زیاد نمک منجر به ایجاد سرطان معده می‌شود.

بررسی ها نشان می دهد، افرادی که بیش از ۱۳ گرم نمک در روز مصرف می کنند دو برابر بیشتر دچار حملات قلبی می شوند.

سازمان بهداشت جهانی میزان استاندارد مصرف نمک در شبانه روز را ۵ گرم اعلام کرده اما میزان واقعی نیاز بدن به این ماده غذایی تنها ۳ گرم در شبانه روز است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha