چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 246353

از آلودگی هوا گرفته تا مشکلات گوارشی یا حتی شدت‌گرفتن استرس‌های هر روزه، همه می‌توانند نفس‌کشیدن را برای شما به یک چالش جدی تبدیل کنند.

چند توصیه برای رفع تنگی‌نفس

سلامت نیوز: از آلودگی هوا گرفته تا مشکلات گوارشی یا حتی شدت‌گرفتن استرس‌های هر روزه، همه می‌توانند نفس‌کشیدن را برای شما به یک چالش جدی تبدیل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، تنگی‌نفس، یکی از مشکلات شایعی است که این روزها، بسیاری از افراد از آن شکایت می‌کنند و به گفته محققان، با مصرف این خوراکی‌ها گذشته از درمان مشکلی که زمینه‌ساز آن شده، می‌توان شدت آن را کمتر هم کرد.


سیب
یک سیب در روز بخورید و همیشه سالم بمانید. این شعار قدیمی هنوز هم می‌تواند به بهترشدن حال شما کمک کند. محققان می‌گویند حتی بچه‌هایی که هر روز یک لیوان آب سیب می‌خورند، کمتر به آسم و مشکلات تنفسی دچار می‌شوند. با توجه به بررسی‌ محققان، حتی زنان بارداری که از تنگی‌نفس رنج می‌برند هم می‌توانند با مصرف هر روزه سیب، حال خود را بهتر کنند.
 
روغن زیتون
اگر به اندازه کافی به بدنتان چربی‌های مفید و غیراشباع برسانید، جریان خون در بدنتان بهبود پیدا می‌کند و اکسیژن بهتر به قلب، عروق و مغزتان می‌رسد. محققان می‌گویند چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون، تنگی‌نفس را کاهش می‌دهند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را هم کمتر می‌کنند.
 
قهوه
اگر با خوردن قهوه، استرس‌تان بیشتر نشود، می‌توانید روی این نوشیدنی برای کاهش تنگی‌نفستان حساب کنید. کافئین موجود در قهوه، علائم آسم را کاهش می‌دهد و می‌تواند شما را شاداب و سرحال کند. البته یادتان نرود که مصرف بیشتر از  دو فنجان قهوه در روز، می‌تواند به افزایش استرس شما منجر شود.
 
ماهی سالمون
مصرف خوراکی‌های ضدالتهابی چون ماهی سالمون یا قزل‌آلا، عملکرد ریه‌های شما را بهتر می‌کند. این ماهی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و امگا3، التهاب‌های درونی بدن را کمتر می‌کنند و باعث می‌شوند که راحت‌تر نفس بکشید. البته اگر قصد دارید با خوردن موادغذایی ضدالتهاب، وضعیت تنفستان را بهتر کنید، می‌توانید روی کمک چای‌سبز هم حساب کنید.
 
مغزها
کمی مغز تخمه کدو و آفتابگردان، همراه با مقداری بذر کتان، می‌تواند به تامین نیاز بدنتان به منیزیم کمک کند. به باور محققان، تامین نیاز بدنتان به منیزیم، به حفظ سلامت عضله‌های مجاری تنفسی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود بهتر و آرام‌تر نفس بکشید. پس اگر راه‌هایی که پیش از این گفتیم به شما کمکی نکرد، سراغ این دانه‌های حاوی منیزیم بروید. البته محققان می‌گویند برای کاهش علائمی که از تنگی‌نفس حکایت می‌کنند، علاوه بر مغز‌ها می‌توانید روی کمک آجیل‌های سالم و بو نداده هم حساب کنید. پس هر روز چند عدد بادام و گردو برای کاهش تنگی‌نفستان میل کنید.
 
سیر
درست است که سیر نفستان را بدبو می‌کند، اما به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی‌اش، نه تنها به بهبود وضعیت تنفستان کمک می‌کند، بلکه احتمال ابتلایتان به سرطان ریه را هم کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند حتی کسانی که یک عمر سیگار کشیده‌اند، با مصرف سیر می‌توانند احتمال ابتلایشان به مشکلات تنفسی و ریوی را کاهش دهند.
 
نان سبوس‌دار
به جای خوردن کربوهیدرات‌های ساده، سراغ نان‌های کامل بروید و به‌جای برنج سفید، گاهی برنج قهوه‌ای دم کنید. از نظر محققان، مصرف غلات قهوه‌ای‌رنگ و نان‌های سبوس‌دار، وضعیت تنفس را بهتر می‌کند.
 
لوبیا
نه تنها برای بهبود عملکرد ریه‌هایتان، بلکه برای حفظ سلامت قلب خود، بیشتر لوبیا بخورید. به گفته محققان، مصرف لوبیا به کاهش علائم آسم در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند و از بدن در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha