چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

تا همین چهار یا پنج سال پیش رسانه ای کردن موضوع اعتیاد دانش آموزان در مدارس ممنوع بود و هیچ یک از مسئولان وزارت آموزش و پرورش یا حتی پلیس اجتماعی درباره درصد دانش آموزانی که درگیر اعتیاد بودند، چیزی ارائه نمی‌دادند.

عرضه مخدرها پشت در مدرسه!

سلامت نیوز:تا همین چهار یا پنج سال پیش رسانه ای کردن موضوع اعتیاد دانش آموزان در مدارس ممنوع بود و هیچ یک از مسئولان وزارت آموزش و پرورش یا حتی پلیس اجتماعی درباره درصد دانش آموزانی که درگیر اعتیاد بودند، چیزی ارائه نمی‌دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ، تنها از خبرهای پراکنده ای درباره اینکه دانش‌آموزان در شب های امتحان قرص های ضدخواب مصرف می کنند، خبرهایی می آمد که باز هم نشان‌دهنده اعتیاد آن‌ها به مواد مخدر نبود اما با گسترش مواد مخدر صنعتی در مدار و اوج گرفتن اعتیاد پنهان در مدارس، بالاخره موضوع رسانه‌ای شد تا حداقل چاره ای برای آن اندیشیده شود.

انتشار آمار اعتیاد دانش آموزان نه تنها در مدارس تهران که در تمام ایران مانند دملی چرکی سرباز کرد و در سیستان و بلوچستان خبرهایی مبنی بر احداث کمپ‌های اختصاصی برای ترک اعتیاد دانش آموزان دختر و پسر به گوش رسید.

پذیرش رسوخ اعتیاد میان دانش آموزان

در اواخر سال 95 مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش گفت: ۱۳۶ هزار نفر از دانش‌آموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از این تعداد سه هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یک بار مصرف‌کننده مواد مخدر بوده‌اند که بیشتر از یک سال از اعلام این آمار می‌گذرد. مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده 10 هزار دانش آموز معتاد و نیازمند به درمان در کشور داریم.

در همین رابطه دیروز سردار زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف بیش از دو تن انواع مواد مخدر از اطراف مدارس در سال گذشته خبر داده و گفته است: بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر را کشف و ضبط کردند. او همچنین تعداد مدارسی که در مناطق آلوده قرار داشته را بیش از 500 مدرسه اعلام کرده و گفته که این مدارس شناسایی شده اند.

سردار زاهدیان از 2000مدرسه ای خبر داده که در اطراف آن‌ها معتادان متجاهر رفت‌و‌آمد دارند. البته این مدارس هدف گذاری شده اند و قرار است پاکسازی انجام شود. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه صحبت‌هایش گفته كه مواد مخدر کشف شده را از بیرون مدارس کشف کرده‌اند.

زاهدیان درباره بیشترین مواد کشف‌شده در اطراف مدارس نیز گفت: انواع قرص‌ها، گل، ماری جوآنا و حشیش از انواع مواد کشف شده است.رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنین در ادامه از کشف ۷۱۳ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر خبر داد و گفت: این کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر خود افزایشی ۱۴ درصدی داشته است.

همچنین مجموعه کشفیات مواد مخدر در سال گذشته ۸۰۸ تن بوده که منهای ۷۱۳ تنی که از سوی ناجا کشف شد، مابقی آن از سوی عوامل سپاه، گمرک، پست و ... کشف شده است.زاهدیان با بیان اینکه پلیس برای مبارزه با مواد مخدر تمرکز خود را در مرز و همچنین مرزهای دریایی افزایش داده است،‌ گفت: در سال گذشته طبق اعلام سازمان ملل متحد بیش از ۹۰۰۰ تن انواع مواد مخدر در افغانستان کشف شده که البته تخمین ما این است که حدود ۱۰ هزار تن کشفیات مواد مخدر در افغانستان بوده است.

وی با بیان اینکه در هر نقطه‌ای از جهان که ناامنی وجود داشته باشد، تولید مواد مخدر نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: به نظر می‌رسد که با توجه به روند رو به رشد افزایش کشف مواد مخدر طی سال‌های اخیر، وضعیت در افغانستان وخیم‌تر نیز بشود. به طوری که در سال ۲۰۰۱ آمار کشفیات تریاک در افغانستان ۱۸۵ تن بود اما امروز به بیش از ۹۰۰۰ تن رسیده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در پاسخ به سوالی درباره فعالیت آشپزخانه‌های تولید مخدر شیشه اظهار کرد: آشپزخانه‌ها معمولا در نقاط پرت و دورافتاده‌ای فعالیت می‌کنند تا شناسایی نشوند. با این وجود پلیس با رصد اطلاعاتی که داشته، موفق شد 13 تا آشپزخانه خانگی تولید شیشه در سراسر کشور را منهدم کند.

راه فرار از اعدام

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره آمارهای مربوط به کشفیات و دستگیری‌های پلیس پس از اجرای قانون حذف اعدام از مجازات قاچاقچیان مواد مخدر اظهار کرد: قاچاقچیان خودشان را با قانون تنظیم می‌کنند و مثلا اگر بگوییم که حمل بیشتر از 100 کیلوگرم مواد مخدر مجازات اعدام دارد، آن‌ها 99 کیلو و 800 گرم مواد مخدر را قاچاق می‌کنند تا از شر اعدام خلاص شوند.وی ادامه داد: پس از اجرای این قانون در بحث مبارزه با مواد مخدر، كار پلیس سخت‌تر شد و آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته تعداد دستگیری‌های ما نسبت به سال قبل‌تر 9 درصد افزایش داشته است.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکره با طالبان در امر مبارزه با مواد مخدر نیز تصریح کرد:‌ این موضوع مربوط به الان نیست و در هر دوره‌ای سیاست‌ها متفاوت است.

در سالیان قبل در این زمینه متناسب با شرایط همان زمان صحبت‌هایی شده بود. زاهدیان در پاسخ به سوالی دیگر درباره تامین مالی قاچاق مواد مخدر و نقش کشورهای غربی نیز گفت: غربی‌ها که در مورد FATF چنین فشارهایی را وارد می‌کنند، خوب است که در مورد این مسائل نیز شفاف سازی کند. من این سوال را مطرح می‌کنم که چطور وقتی که هزار دلار به حساب دانشجویی در یک کشور اروپایی واریز می‌شود، تمام مسیر پول را بررسی می‌کنند اما در این مورد چه اقداماتی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha