جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 246477

تفاوت قیمت بین یک برند پروتئینی و سایر محصولات غیر برند و ناشناخته، بعضا آدمی را به شک می اندازد که چرا برخی سوسیس و کالباس ها ارزان به فروش می رسند.

ماجرای تهیه سوسیس و کالباس های زیرپله ای

سلامت نیوز: تفاوت قیمت بین یک برند پروتئینی و سایر محصولات غیر برند و ناشناخته، بعضا آدمی را به شک می اندازد که چرا برخی سوسیس و کالباس ها ارزان به فروش می رسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، برخی از نمایندگان حوزه سلامت در قوه مقننه، بر این عقیده اند که بخشی از سوسیس و کالباس های مصرفی بدون رعایت موازین بهداشتی و به صورت غیراستاندارد، زیرپله ای و زیرزمینی تهیه و تولید می شود. این در حالی است که مسئولین سازمان غذا و دارو، بارها بر این موضوع تاکید داشته اند که هرآنچه به عنوان سوسیس و کالباس در فروشگاه های معتبر پروتئینی عرضه می شود و پروانه وزارت بهداشت را دارند، مورد تایید هستند.

اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با هشدار نسبت به اینکه مصرف سویس و کالباس به شیوع بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی- عروقی و دیابت دامن زده است، گفت: حتی محتویات سوسیس و کالباس هایی که به صورت استاندارد و با رعایت تمامی موازین و استانداردهای سازمان غذا و دارو تولید می شوند عوارض  و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد و باید کمتر مصرف شوند.

وی با تاکید بر حذف سوسیس و کالباس از سبد غذایی، افزود: در تهیه سوسیس و کالباس از مواد نگهدارنده استفاده می شود و مواد نگهدارنده خود عامل بروز انواع سرطان ها است و از سویی امکان تخلف در تهیه و تولید فرآورده های گوشتی زیاد است.

ترکی با هشدار نسبت به افزایش تعداد فست فودفروشی ها در کشور، تصریح کرد: متاسفانه بخشی از سوسیس و کالباس های مصرفی بدون رعایت موازین بهداشتی به صورت غیراستاندارد، زیرپله ای و زیرزمینی تهیه و تولید می شود البته در تمامی صنوف افراد سودجو و متخلفی وجود دارند که به دنبال صرف هزینه کمتر و درآمد بیشتر هستند بنابراین برای تامین سلامت مردم و جلوگیری از تخلفات برخی از کارخانجات سوسیس و کالباس می طلبد واحدهای نظارتی نظارت مناسبی را بر عملکرد این مراکز داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم روی آوردن مردم به غذاهای باکیفیت و سالم، ادامه داد: باید تا حد امکان از مصرف فرآورده های گوشتی پرهیز کرد و در غیر این صورت باید از سوسیس و کالباس های دارای استاندارد و مشخصات با کد بهداشتی و درمانی استفاده کنند.

ترکی با تاکید بر اینکه کیفیت فرآوردهای گوشتی باید درجه بندی شود، گفت: برندهای استاندارد سوسیس و کالباس باید به مردم معرفی شود.

وی با بیان اینکه قیمت ارزان و سهولت پخت به افزایش مصرف فست و فودها دامن زده است، تصریح کرد: با توسعه زندگی شهری و به تقلید از کشورهای غربی مصرف فست و فودها نیز در ایران افزایش یافت و امروزه کمتر خیابانی را در شهرها مشاهده می کنیم که در آن اثری از فست فودفروشی ها نباشد.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو، به عنوان دستگاه ناظر بر سلامت محصولات غذایی فرآوری شده، همواره بر این نکته تاکید دارد که هر محصول دارای مجوز وزارت بهداشت که در بازار عرضه می شود، قابل اطمینان بوده و مشکلی برای مصرف ندارند.

اما، آنچه مسلم است، کیفیت سوسیس و کالباس هایی که عرضه می شود، به قدری متفاوت است که شاهد تفاوت زیاد قیمت های حداقلی و حداکثری در فروش این قبیل محصولات غذایی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha