معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نسبت به اظهارات اخیر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس درباره کاهش میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال واکنش نشان داد.

کاهش سن مصرف موادمخدر به ۱۴ سال صحت ندارد

سلامت نیوز: معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نسبت به اظهارات اخیر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس درباره کاهش میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال واکنش نشان داد.

به گزارش سلامت نیوز، فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به صحبتهای محمدرضا ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، در  در جلسه هماهنگی فعالیتهای روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: در این جلسه مطرح شده است که میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال رسیده است. همچنین گفته شده که بر اساس قانون، اگرچه سازمان بهزیستی و شهرداری باید معتادان متجاهر را ساماندهی کنند، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر سال گذشته ۹ میلیارد تومان صرف این مساله کرده است.

وی در مورد موضوع کاهش میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال، افزود: آخرین تحقیقات کشور که همان پیمایش ملی خانوار است و سن مصرف مواد مخدر با استناد به آن اعلام می شود، نشان می‌دهد که میانگین سن مصرف مواد به نسبت سالهای قبل در حد یکی ـ دو سال کاهش یافته است. یعنی اگر برای مثال این میانگین ۲۳ سال بوده تبدیل به ۲۱ سال شده است. بنابراین  اینکه گفته شده  میانگین سن مصرف مواد مخدر به ۱۴ سال رسیده است، صحت ندارد و یا اگر این مقام مسئول چنین خبر یا تحقیقات جدیدی در ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند و چنین عددی به تازگی به دست آمده، باید جزییات آن را اعلام کنند که در کجا و چه طور چنین اطلاعاتی به دست آمده است و چه پیمایشی آن را تایید کرده است؟.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه این عدد واقعی به نظر نمی‌رسد، اظهار کرد: بنابراین تاکید می‌کنیم که اگر اطلاعات جدیدی به دست آمده است باید به طور کامل مطرح شود، البته اطلاعات و تحقیقات جدیدی در کشور در حال انجام است اما در مرحله برنامه‌ریزی است و هنوز پیمایشی انجام نشده که کسی بر اساس آن اعلام کند که سن مصرف مواد به ۱۴ سال رسیده است.

براتی سده در ادامه تصریح کرد: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس همچنین در صحبت هایش اشاره به وظیفه سازمان بهزیستی در مورد معتادان متجاهر داشته است، این درحالیست که  از سال ۹۶ و بعد از ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه، سازمان بهزیستی مدیریت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر را متقبل شده است. در واقع از تیر ماه سال ۹۶ به بعد، این مسئولیت بر عهده سازمان بهزیستی قرار داده شد و  از آن روز تا کنون در سراسر کشور،  بیش از ۶۰ هزار معتاد متجاهر در بهزیستی ساماندهی شده‌اند.

وی با بیان اینکه کل اعتبار اختصاص یافته به سازمان بهزیستی در این مورد ۱۹ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: از این رقم ۸۷۰ میلیون تومان سهم استان فارس بوده است. بنابراین اگر آقای ابراهیمی در سالهای گذشته ۹ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند، خودشان باید پاسخگو باشند که این مبلغ را به چه کسی داده‌اند و در کجا هزینه کرده‌اند. بودجه‌ای که از سال گذشته به ما تحویل داده شده است، حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای استان فارس بوده است؛بنابراین اگر مدعی هستند هزینه انجام شده ۹ میلیارد تومان بوده است باید خودشان در مورد هزینه آن پاسخگو باشند.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه کاری که در حال حاضر سازمان بهزیستی در باره ساماندهی معتادان متجاهر در استان فارس انجام می دهد اقدامی مبتنی بر منابع علمی است، افزود: ضمن آنکه ساختمانی هم که به تازگی آنجا ساخته شده و تبدیل به مرکز ماده ۱۶ برای ساماندهی  معتادان متجاهر شده، در زمینی که متعلق به سازمان بهزیستی بوده احداث شده است، یعنی نه تنها اعتبار زیادی به ما داده نشده و بودجه مورد ادعا نیز به ما تحویل داده نشده  بلکه حتی زمین هم متعلق به سازمان بهزیستی بوده است و ریالی هم بابت زمین به سازمان بهزیستی پرداخت نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha