معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید نگاه کلان‌تری به اشتغال زنان سرپرست خانوار داشته باشند، گفت همچنان آمار زنان تحصیلکرده بیکار سه برابر آقایان است و بی‌توجهی به این موضوع معضلات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت.

آمار زنان تحصیلکرده بیکار 3 برابر مردان است

سلامت نیوز:معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید نگاه کلان‌تری به اشتغال زنان سرپرست خانوار داشته باشند، گفت همچنان آمار زنان تحصیلکرده بیکار سه برابر آقایان است و بی‌توجهی به این موضوع معضلات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معصومه ابتکار در نشست کارگروه ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: توجه و دقت بیشتر برای پرداختن به مسایل معیشتی زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش و حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، تامین اجتماعی و... قرار دارند ضروری است.

وی در این باره اضافه کرد: قطعا تعدادی از آنان از طرح‌های حمایتی سازمان‌های دولتی جا مانده‌اند و باید به اشتغال و حمایت از آن‌ها توجه داشت. خوشبختانه جهاد دانشگاهی با دستگاه‌های مختلف درباره زنان سرپرست خانوار همکاری و همراهی داشته و گزارش‌های خوبی هم از وضع و شرایط آنان ارائه کرده است.

ابتکار به تفاهم‌نامه‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت کار با جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: اشتغال زنان سرپرست خانوار اهمیت زیادی دارد چراکه آسیب‌پذیری این گروه نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر است بنابراین باید توجه خاصی به این گروه از جامعه شود.

وی تصریح کرد: گزارش‌های فراوانی از آموزش‌ و طرح‌های فنی و حرفه‌ای با محوریت کارآفرینی وجود دارد، اما عملا رسیدن به شغل و درآمد پیچیده است. مشاغل خانگی ظرفیت‌های زیادی برای زنان سرپرست خانوار دارد، طبق گزارش‌های اعلام شده از اقدامات صورت گرفته مشاهده می‌کنیم که زنان فضای غیررسمی را راحت‌تر می‌پذیرند.

ابتکار در ادامه گفت: طیف وسیعی از زنان ایرانی در حوزه بهداشت و خدمات درمانی تحصیل کرده‌اند و نباید تصورمان این باشد که زنان فقط در موضوعاتی مانند صنایع دستی می‌توانند فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید نگاه کلان‌تری به اشتغال زنان سرپرست خانوار داشته باشند، افزود: همچنان زنان تحصیلکرده بیکار سه برابر آقایان هستند و بی‌توجهی به این موضوع معضلات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: متاسفانه درباره آمار مشاغل خانگی با مشکل روبه‌رو هستیم و برخی آمارها ایران را جزو کشورهای عقب مانده در حوزه مشاغل خانگی نشان می‌دهد، اما واقعیت ندارد چراکه میزان مشاغل خانگی در ایران ۱۴ یا ۱۶ درصد نیست.

ابتکار در این خصوص توضیح داد: ما فقط آمارهای رسمی را در نظر می‌گیریم در حالی‌که عمده مشاغل خانگی در ایران غیررسمی هستند. بنابراین با یافتن راه‌حلی مناسب باید مبانی آماری خود را تقویت و به روز کنیم.

وی در این باره اضافه کرد: بسیاری از افراد به دلیل پرداخت مالیات، حق بیمه یا دریافت مجوز به دنبال ثبت فعالیت خود در مشاغل خانگی نمی‌روند و به همین دلیل آمارهای رسمی عدد و ارقام غیرواقعی بوده و ایران را جزو کشورهای عقب مانده در این حوزه نشان می‌دهد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: رتبه شکاف جنسیتی ایران مطابق واقعیت‌ها نیست، چرا که سیستم ارائه گزارش دچار اشکال است و باید اصلاح شود.

طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه «دولت مکلف است طبق قوانین مربوطه و مصوبات شورای اجتماعی به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای اشاره شده در این ماده باید به‌گونه‌ای عمل کند تا آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به بیست و پنج درصد میزان کنونی کاهش یابد.

بند «ت» قانون برنامه ششم توسعه به «تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه به وسیله ریاست جمهوری (معاونت امور زنان و خانواده) با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای ذی‌ربط و تأیید برنامه مذکور در هیأت وزیران و تصویب در مجلس شورای اسلامی و نظارت بر اجرائی شدن آن» درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha