یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 246616

بنابر گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، احساس گرما به خواب رفتن و خواب باقی ماندن را دشوار می کند. دمای اتاق، آنچه به تن دارید، ملزومات خواب، همگی در حفظ دمای درست بدن نقش دارند.

5 دلیل بیدار شدن‌های مکرر شبانه

سلامت نیوز: بنابر گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، احساس گرما به خواب رفتن و خواب باقی ماندن را دشوار می کند. دمای اتاق، آنچه به تن دارید، ملزومات خواب، همگی در حفظ دمای درست بدن نقش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، به گفته خوزه کولون، پزشک و مولف کتاب «رژیم خواب»، بیدار شدن در میانه های شب شرایطی کاملا عادی و بخشی از DNA انسان محسوب می شود. حتی چهار تا شش بار بیدار شدن از خواب شبانه نیز عادی در نظر گرفته می شود. دلیل این شرایط به دوران اجداد غارنشین ما باز می گردد که برای بررسی محیط اطراف خود و حصول اطمینان از عدم وجود خطر چند بار بیدار شده و سپس دوباره به خواب می رفتند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "پریونشن"، اما نکته کلیدی این است که پس از بیدار شدن از خواب دوباره قادر باشید به خواب بروید. اگر نمی توانید، ممکن است یکی از عواملی که در ادامه به آنها اشاره می شود مانع از خواب خوب شبانه شما می شوند.

سارق خواب: نیاز به دفع ادرار

دفع ادرار شبانه (Nocturia) دارای محرک های بسیاری است. اما اگر دو تا چهار بار در شب از خواب بیدار می شوید تا ادرار کنید، حتی زمانی که مصرف مایعات را محدود کرده اید، از بین رفتن تعادل بین آب و الکترولیت ها ممکن است عامل مشکل‌آفرین باشد. اگر بیش از اندازه آب بنوشید، بدون این که نمک کافی مصرف کرده باشید، بدن تلاش می کند آب اضافی را دفع کند که ممکن است دلیل بیدار شدن های مکرر شبانه برای دفع ادرار را توضیح دهد.

راه حل: حدود 30 دقیقه پیش از خواب یک لیوان کوچک آب به همراه اندکی نمک دریایی پردازش نشده مصرف کنید. نمک پردازش نشده کمک می کند آب وارد تمام سلول های بدن شما شود. به همراه آب باید نمک مصرف کنید تا از حفظ هر دو آنها در بدن اطمینان حاصل شود.

سارق خواب: گرمای بیش از حد

بنابر گزارش بنیاد ملی خواب آمریکا، احساس گرما به خواب رفتن و خواب باقی ماندن را دشوار می کند. دمای اتاق، آنچه به تن دارید، ملزومات خواب، همگی در حفظ دمای درست بدن نقش دارند.

راه حل: مردم به راحتی می توانند در یک بازه دمایی به راحتی بخوابند. اما دمای اتاق بین 60 تا 65 درجه فارنهایت (15.6 تا 18.3 درجه سلسیوس) برای بیشتر افراد ایده آل است. همچنین، پیش از خواب حمام کردن پیشنهاد می شود. یک حمام گرم دمای بدن شما را اندکی افزایش می دهد، در شرایطی که خروج از حمام کاهش اندک دما را به همراه دارد و این سیگنالی است که مغز با خواب پیوند می دهد.

سارق خواب: قرار گرفتن در معرض نمایشگرها

اگر در تختخواب و هنگام خواب مشغول بررسی شبکه های اجتماعی می شوید، این اقدام شما می تواند در روند خواب اختلال ایجاد کند. قرار گرفتن چشم ها در معرض نور موجب می شود تا تولید ملاتونین، هورمون خواب، توسط بدن متوقف شود. گوشی های هوشمند، تبلت ها، و دستگاه های الکترونیکی، منابع نوری هستند که افراد به طور معمول در نزدیکی صورت خود نگه می دارند که ممکن است موجب اختلالات خواب شود.

راه حل: نور اتاق خود را کم کنید و حداقل یک ساعت پیش از خواب از قرار گرفتن در معرض نمایشگرها پرهیز کنید. پژوهش ها نشان داده اند نور آبی که از نمایشگر دستگاه هایی مانند گوشی های هوشمند ساطع می شود، مقصر اصلی محسوب می شود. اگر قصد دارید از این قبیل دستگاه ها نیز استفاده کنید نور نمایشگر را کم کرده و آنها را در فاصله یک یا دو فوت (30 تا 60 سانتیمتر) از صورت خود نگه دارید.

سارق خواب: مصرف الکل

در شرایطی که مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند در ابتدا حالت خواب آلودگی در شما ایجاد کند، اما پس از آن مخل خواب خوب شبانه می شود. الکل از خواب رِم (REM) که بخشی کلیدی از روند خواب محسوب می شود و طی آن انسان عمیق تریم مرحله خواب را تجربه می کند، پیشگیری کرده و این کمبود از تجربه خوابی خوب جلوگیری می کند.

راه حل: هیچ نوشیدنی الکلی برای خواب خوب شبانه وجود ندارد. در صورت مصرف الکل باید انتظار اختلال در خواب شبانه خود را داشته باشید.

سارق خواب: استرس

به هر دلیلی که استرس و نگرانی شکل گرفته باشد، کسب آرامش را دشوار می سازد و اجازه لذت بردن از خواب خوب شبانه را نمی دهد.

راه حل: اقداماتی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی و آرام‌سازی پیشرونده تاثیر مثبت بر اختلالات خواب، از جمله بیداری شدن مکرر ناشی از استرس، را نشان داده اند. روان درمانی می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات جدی استرس-خواب مفید باشد. به عنوان مثال، رفتار درمانی شناختی می تواند کیفیت خواب را با کمک به مغز برای کنترل افکار استرس‌زا که از خواب راحت پیشگیری می کنند، بهبود ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha