یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 246625

غربالگری پوست از نظر سرطان‌های پوستی کار بسیار راحتی است به طوریکه توصیه می‌شود بطور ماهانه توسط خود فرد و با مشاهده ساده پوست بویژه هنگام دوش گرفتن انجام شود.

تست سرطان پوست

سلامت نیوز: غربالگری پوست از نظر سرطان‌های پوستی کار بسیار راحتی است به طوریکه توصیه می‌شود بطور ماهانه توسط خود فرد و با مشاهده ساده پوست بویژه هنگام دوش گرفتن انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، بطور کلی سرطان پوست در مردان شایعتر از خانم‌ها است. و این چیزی است که اغلب مردان نمی‌دانند.

سرطان پوست از نظر تعداد مواردی که تشخیص داده می‌شود در امریکا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بنابراین جزو شایع‌ترین سرطان‌ها دسته بندی می شود اما خوشبختانه اغلب موارد و انواع سرطان پوست قابل درمان بوده و یا حداقل کشنده نیستند، البته در میان این سرطان‌های نه چندان خطرناک، نوعی از سرطان پوست وجود دارد که جزو کشنده‌ترین سرطان‌های بشر بوده و در صورتی که دیر تشخیص داده شود تقریباً در ۱۰۰ درصد موارد کشنده است.

این سرطان ملانوم نامیده می‌شود که اغلب بصورت خال‌های پوستی بروز می‌کند اما اگر در مراحل اولیه بخصوص وقتی که یکی از اندام‌های بدن را دورتر از تنه درگیر کند شاید بتوان با برداشتن بخش بزرگی از بافت درگیر یا قطع عضو، زندگی فرد را نجات داد.

غربالگری پوست از نظر سرطان‌های پوستی کار بسیار راحتی است به طوریکه توصیه می‌شود بطور ماهانه توسط خود فرد و با مشاهده ساده پوست بویژه هنگام دوش گرفتن انجام شود.

برای این منظور فرد باید پوست خود را از نظر خال‌ها، ضایعات، آسیب دیدگی‌ها، محل زخم‌ها یا سوختگی‌های قدیمی بررسی کرده و درصورت وجود ضایعات جدید، تغییر شکل،‌ اندازه، رنگ خال‌ها یا ایجاد زخم جدید روی خال‌ها یا روی محل زخم‌ها و سوختگی‌های قدیمی، بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

معمولاً بروز خال‌های اکتسابی طبیعی، در دوران نوجوانی به حداکثر می‌رسد، اما خا‌ل‌هایی که پس از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شوند و یا تغییر می‌کنند باید مشکوک تلقی شوند.

خال‌های اکثر افراد شکل و الگوی نسبتاً یکسانی دارند بنابراین خال‌های دارای ظاهر متفاوت با سایر خال‌هایی که در بدن یک فرد وجود دارند باید مشکوک تلقی شده و بررسی شوند.

ملانوم ۴ درصد از تمام سرطان‌های مردان و ۳ درصد از تمام سرطان‌های زنان را دربرمی گیرد.

در حال حاضر ملانوم شایع‌ترین بدخیمی در زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله است و در زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله هم بعد از سرطان پستان دومین بدخیمی شایع محسوب می‌شود ملانوم ازنظر میزان مرگ‌ومیر بعد از سرطان ریه دومین رتبه را دارد.

درصورتی‌که خال‌های پوستی بدن شما نامتقارن باشند یا کناره‌های نامنظم داشته باشند یا تنوع رنگ در سطح یک خال دیده شود و یا قطر یک خال جدید بیش از ۶ میلی‌متر باشد باید برای بررسی ملانوم به پزشک مراجعه کرد.

البته باید دانست که رنگ خال به‌خودی‌خود هیچ ارزشی در تشخیص بدخیم یا خوش‌خیم بودن آن ندارد بلکه تنوع رنگ در سطح یک خال مهم است.

زمان شروع غربالگری: در هر سنی شروع شود.

فواصل انجام غربالگری: ماهیانه یک‌بار توسط خود فرد و مراجعه به پزشک در صورت وجود ضایعات مشکوک.
غربالگری توسط خود فرد برای سرطان پوست

پزشکان به‌طور دقیق نمی‌دانند که غربالگری توسط خود افراد چقدر بر نجات زندگی آن‌ها مؤثر است.

اما به‌هرحال شما باید در مورد دو نوع سرطان شایع که اغلب اولین بار توسط خود بیماران کشف می‌شوند، اطلاعاتی داشته باشید.

همه‌ی افراد باید نسبت به ضایعات پوستی هوشیار باشند. چراکه ضایعات پوستی می‌توانند بازتابی از ملانوما یا دیگر سرطان‌های پوستی باشند.
اما شما واقعاً باید به دنبال چه چیزی باشید؟ ملانوما چهار نشان کلیدی دارد:

ناقرینگی ـ اغلب شکلی نامنظم دارند.

لبه‌ها ـ اغلب دالبُر شکل، دندانه‌ای، لبه‌های محو و مرز نامشخصی دارند.

رنگ ـ تمایل دارند که چندرنگ باشند، در طیفی از سیاه تا قهوه‌ای، قرمز یا حتی آبی و سفید

قطر ـ اغلب قطری بیش از 6 میلی‌متر دارند.

همچنین علائم هشداردهنده دیگری نیز وجود دارند که باید از آن‌ها آگاه باشید.

خال‌هایی که برجسته و برآمده می‌شوند، اندازه‌شان بزرگ می‌شوند، شکل‌شان، رنگ‌شان یا نوع بافت‌شان تغییر می‌کند و یا با کوچک‌ترین ضربه و یا خودبه‌خود خونریزی می‌کنند، باید فوری به پزشک نشان داده شوند تا بررسی شوند.

حتی یک خارش می‌تواند علامت مهمی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha