بیش از پنج هزار پرستار، پای نامه ای را امضا کرده اند که در آن، از وزارت بهداشت درخواست شده است به مطالبات بر زمین مانده پرستاری توجه شود.

جزئیات نامه ای با امضای ۵۰۰۰ پرستار/۲۱ مطالبه بر زمین مانده

سلامت نیوز:بیش از پنج هزار پرستار، پای نامه ای را امضا کرده اند که در آن، از وزارت بهداشت درخواست شده است به مطالبات بر زمین مانده پرستاری توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، در متن نامه پرستاران خطاب به مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، آمده است: پیرو جلسه حضوری نمایندگان فعالین صنفی با سرکارعالی در سال گذشته و تقدیم خواسته های به حق و قابل اجرای پرستاری، ولی تاکنون آثاری از تلاش در جهت حل مشکلات پرستاری مشاهده نشده و موانع خدمتی جامعه پرستاری روز به روز بیشتر شده است.

متاسفانه در این چند سال اخیر بیشترین بی توجهی ها به بزرگ ترین گروه شاغل در نظام سلامت یعنی جامعه پرستاری شده، که هنوز هم با توجه به نوع عملکرد وزارت بهداشت و به خصوص معاونت پرستاری، تشدید شده است. لذا یک بار دیگر عمده مطالبات که بخشی از مشکلات جامعه پرستاری بوده خدمت سرکار عالی ارسال می گردد و امید است که این بار مسئولین وزارت بهداشت پاسخگوی مطالبات به حق و قانونی جامعه پرستاری کشور باشند.

مهم ترین خواسته جامعه پرستاری کشور

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان ام المطالب خواسته این صنف باید در اولین زمان ممکن اجرا و آیین نامه اجرایی ان توسط سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت تهیه و در بودجه سال آتی این وزارتخانه پیشنهاد شود.

با توجه به نزدیکی پیش بینی بودجه سال ۹۸ بهتر است اقدامات مناسب در راستای پیشنهاد بودجه مناسب اجرای این قانون انجام شده، بطوریکه پرداخت کارانه در نظام سلامت به طور عادلانه انجام گیرد.

در این نامه، جامعه پرستاری کشور خواسته های دیگری مطرح کرده است.

۱- حذف طرح غیر شفاف قاصدک و تفکیک اضافه کاری و کارانه و به روز شدن پرداخت مطالبات و محاسبه ی کارانه به روش نظام نوین تا اجرای قانون تعرفه گذاری با افزایش سهم غیر پزشکان و جدا شدن سهم صندوق پرستاران مانند پزشکان به عنوان زیرساخت اجرای تعرفه گذاری.


۲- برقراری عدالت و کاهش اختلاف در پرداخت ها بین گروه های مختلف پزشکی و پرستاری مانند سایر کشورهای توسعه یافته و حتی توسعه نیافته.


۳- تعیین تکلیف تبدیل وضعیت همکاران قراردادی، پیمانی، شرکتی و... با توجه به اهمیت و حساسیت و نیاز بسیار به خدمات ایشان.
۴- واگذاری سریع صلاحیت حرفه ای به سازمان نظام پرستاری و اصلاح آیین نامه ی آن به طوری که ابزاری برای کنترل و رعایت شرح وظایف و نحوه ی به کارگیری نیروهای پرستاری باشد.


۵-  شمولیت اجرای قانون مشاغل سخت وزیان آور در مراکز خصوصی و تخصصی دیده شدن پرستاری در این مراکز بر خلاف قراردادهای کارگری و لحاظ مزایای مشاغل سخت مانند ساعت کاری ۶ ساعت در روز... 
۶- اجرای کامل و همسان قانون ارتقای بهره وری در تمام مراکز درمانی دولتی و...، و برای تمام گروه ها از جمله همکاران فوریت ها و بیهوشی و اتاق عمل و پیگیری اجرای کامل آن. 


۷- اجرای کامل قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای تمام گروه های پرستاری (پرستاران ، اتاق عمل، هوشبری ، فوریت و بهیاری ) و حذف موارد خلاف قانون بازنشستگی. مانند شرط سنی و اعمال ۲۵ سال ساقه که در واقع ۲۰ سال باید باشد و... 
۸- ایجاد تسهیلات مناسب جهت ارتقای همکاران بهیاری به پرستاری، مامایی، اتاق عمل و...
۹- ایجاد معاونت پرستاری در دانشگاه ها وارتقائ جایگاه مدیران پرستاری بیمارستان ها و اصلاح نحوه ی انتخاب مدیران پرستاری براساس شایسته سالاری.
۱۰- ایجاد تسهیلات مناسب جهت ارتفای همکاران بیهوشی و اتاق عمل با افزایش ظرفیت پذیرش ارشدهای مرتبط با این رشته ها و ایجاد رشته های ارشد متنوع برای ارتقاء این همکاران. 
۱۱- حذف اضافه کاراجباری در بخش های دولتی و کنترل و نظارت بر بخش های خصوصی.
۱۲- برقراری فوق‌العاده ویژه برای پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی به مانند کارکنان ستاد که هم اکنون دریافت می کنند. 


۱۳- استخدام پرستاران با توجه به اهمیت این حرفه و لزوم حفظ امنیت شغلی بصورت استخدام پیمانی باشد و ردیف استخدامی به نسبت دانشجویان فارغ التحصیل افزایش یابد.
۱۴- لزوم توجه به دانشجویان گروه های پرستاری و تامین خواسته های مشروع این صنف در نشست با شورای مرکزی دانشجویی سازمان نظام پرستاری و تامین امکانات مناسب در مراکز درمانی برای دانشجویان و حفظ شان و حرمت دانشجویان پرستاری.


۱۵- ایجاد محیطی امن برای ارائه ی خدمات مناسب ، با توجه به مواجهه ی مستقیم پرستاران با مراجعان و متاسفانه درخواست جبران تمام کمبودها و کم کاریهای سایر واحدها از پرستاران که منجر به توهین و ضرب و شتم و... می شود.
۱۶- اصلاح سختی کار همکاران اتاق عمل و فوریتها وهوشبری از درجه ی یک به درجه ی سه با توجه به واقعیت های کاری این همکاران.


۱۷- ایجاد سامانه ثبت درخواست کار یا اعلام بیکاری همکاران گروه های مختلف پرستاری توسط معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری تا آمار دقیقی از همکاران بیکار با وجود این همه نیاز به خدمات ایشان در دست داشته باشیم .
۱۸- نظارت بر تمام مراکز درمانی از بیمارستانهای بزرگ دولتی و خصوصی و درمانگاه ها و مراکز درمان محدود و... از نظر نحوه ی بکارگیری نیروهای مورد نیاز بطوریکه خدمات مراقبتی و درمانی توسط افراد دارای صلاحیت انجام شود.


۱۹- پیگیری مشکلات پرستاران مراکزی که گاها تا ۶ ماه حتی حقوق همکاران را نیز پرداخت نکرده اند و دراین مسیر جواب اعتراضات نشان تهدید و... است.


۲۰- بکارگیری نیروهای مرتبط  با واحدها مانند منشی و... به اندازه ی کافی و برگشت پرستاری به وظایف اصلی مراقبت از بیماران و رعایت دقیق و کامل شرح وظایف.

در پایان از سرکارعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی  حوزه پرستاری در وزارت بهداشت انتظار می رود جهت جلوگیری از افزایش خسارات جبران ناپذیر به مردم به علت انباشت موانع خدمتی پرستاران و زمین گیر شدن پرستاری، به صورت عاجل نسبت به حل مشکلات مطروحه اقدام شود.

در این نامه عنوان شده است؛ کاسه صبر پرستاری از این همه حاشیه سازی و بی عدالتی و نیز بی توجهی عجیب مسئولان مربوطه لبریز شده و انتظار دارد، معاونت پرستاری در حداقل زمان ممکن، پاسخ معقول برای خواسته های پرستاری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha